Jump to content

HansEinars første kniver


HansEinar

Recommended Posts

Jeg har hatt stor glede av å lese innlegga her på Kammeret, så jeg tenkte å legge ut litt sjøl. Dette er en kniv jeg lagde på kurs med Morten Håkonsen på Raulands akademiet i juni 13. Kurset var for avansert for meg, men Morten er en veldig god knivmaker og lærer. Vi var bare tre stykker på kurset så vi fikk god hjelp.

 

011_zps4c9afada.jpg

 

Morten Håkonsen rustfritt blad, bjørk og sølv holker.

 

009_zps0cc4ecd1.jpg

 

Nederst en helleristning på Sporanes i Rauland, oppe en båt fra Gjerpen korta ned med halvparten så mange roere og en skålgrop fordi båten kom for langt til venstre.

 

0372_zpsd362d84d.jpg

 

Brukskniv, men litt kort blad til mine fangster. (vel den var vel broderen sin) :D

 

hans einar

Link to comment
Share on other sites

Til å være første kniv, så har du etter mitt syn et stort talent (måtte se Norske talenter sammen med fruen :D ). Senk guarden noe på bladed. Dvs. få bladryggen til å følge buen på skaftet. Ryggen på en ørret ble det kalt dengang jeg gikk på kurs.

Proffene vil nok komme på banen, og gi bedre råd enn meg :wink:

Fin kniv + stilig slire :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Velkommen inn til knivhjørnet her på kammeret!

Håper ikke du har mye imot at jeg kommer med noen kommentarer om utformingen.

Selve kniven føler jeg ikke at det er så mye å si på egentlig. En enkel og fin form til en brukskniv.

Personlig kunne jeg kanskje tenkt meg at den hadde hatt en smule større mage. Kommer jo helt ann på brukerens hånd, men dersom en skal rense fisk så er det greit å ha litt ekstra grep når skaftet blir vått og blodig.

Ellers er rygglinjen litt viktig å passe på. Tuppen på bladet peker litt opp i forhold til rygglinjen på skaftet. Dette gjør at den visuelt får en knekk i overgangen mellom blad og skaft, og at den vil være litt mer upraktisk når du bruker den. Eggen får en annen vinkel, og du mister endel "bitt", ihvertfall hvis du skal spikke med den. Dvs hvis du spikker på samme måte som jeg gjør.

Ellers ser det bra ut. Skal jeg være virkelig pirkete kunne kniven kanskje ha sittet litt dypere i slira, men ikke så mye, og ellers ikke så værst!

Nå tar jeg for meg det jeg ser, og er ikke meningen å bli veldig kritisk her.

Jeg er ikke akkurat noen knivdommer heller, men håper dette hjelper deg litt videre. ;)

Morro å se hva du har laget, og du får fortsette med knivarbeidet, og legge ut bilder her.

 

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha Ruger. Hyggelig å høre. Mye god hjelp og flaks, men jeg lærte mye.

Oppstoppernesa på bladet blei sånn for å skjule gap i overgangen til holken, et resultat av slurv

med boring og filing. En får lide for feil en gjør i starten hele veien i gjennom.

 

Skaftet fikk en brutal slankekur på båndsliperen. trur den ørreten her er en vinterstøing, mager og fæl.

Jeg bruker bare filer og smergel nå.

 

Koster på meg et av medaljens bakside.

005_zpse8858bb9.jpg

 

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

Takk for kritikken, nettopp derfor jeg er her. Det blir mye "å den var fin" fra ikke -knivfolk. Kritikken fra deg som kniv bruker

var midt i blinken. Den er ikke spikkefavoritten min, og det er nervepirrende å skylle av fiske slo over båtripa det er

liksom ikke noe å ta tak i.

 

Jeg ville ha kniven litt høyt i slira for å lettere ta den ut med en hånd. Kniven sitter godt og er lett å betjene,

men prisen var at den blei topptung eller kanskje topphøy? Kanskje en breiere hempe kunne lure blikket?

 

Jeg kunne tenkt meg bedre (rettere uten bulk) overgang mellom bladdelen og skaftdelen av slira. Tips?

 

Men først og fremst er det en god kniv på grunn av bladet. Holder seg skarpt lenge og tåler tøff bruk. Jeg skraper knivskaft med den.

 

Også var det utrolig gøy å lage den, og jeg er stolt av at den blei såpass. Men det er mye å sette fingeren på og jeg og andre lærer av det så fyr løs!

 

Siden det var såpass respons tester jeg farvannet med nummer 2, Vil dere se mere av denne bling galskapen?

007_zps1ff5a518.jpg

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men til å være første kniv har du gjort mye riktig :)

Sømmen ser riktig bra ut til å være første slire.

Lytt til Berserk. Han kan sitt håndverk :wink: Søk også på Haretex her på Kammeret.

Se,lytt,lær..

Jeg forbløffes hver gang de poster :wink:

 

Jeg stramma sømmen så det kom dråper fram hver gang, det gikk et hull eller to. Etter det gnei jeg sømmen med et bein.

 

Jeg forbløffes og inspireres, fantastisk at noen tar seg bryet med å legge ut hele prosessen til glede og nytte for oss. Fantastisk håndverk. RESPEKT

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

Det gikk litt fort i svingene i går, og jeg ser at jeg tok opp noe som Ruger allerede hadde nevnt, med bladryggen, så det var jo unødvendig egentlig å nevne.

Sømmen ser jo slett ikke værst ut, som Ruger sier. Det å få en fin søm føler jeg er noe av det klart vanskeligste når en syr slire.

Vær ekstra nøye da du stikker hullene, det er egentlig det som utgjør hvor bra sømmen blir til slutt.

Syns ikke det er behov for noe bredere hempe egentlig.

Mulig slira ble litt trang der hvor holken er, slik at kniven ikke kommer så dypt nedi som den kunne gjort..?

Hvis du vil unngå bulken må du rett og slett bygge opp med noe på innsiden av sliren når du har kniven i til tørk.

Plast, eller liknende som ligger parallelt med bladet. Evnt har du kanskje noe overskuddslær i partiet rett etter holken, slik at den krummer litt. Men det er allikevel grunnet åpning på innsiden av slira.

Det er ganske vrient ofte føler jeg å vite nøyaktig hvor mye krympingsmonn en skal ha på en slir. Lær i seg selv krymper forskjellig fra bit til bit. Derfor er det forresten lurt å kjøpe hele stykker, så har du litt mer greie på hvordan læret er, og ikke bare kjøpe enkeltbiter, som holder til en kniv eller to.

Kunne gjerne tenkt meg å se kniv nummer to utenfor slira.

Syns det ser ut som en artig kniv, men jeg får en liten skurring på at du har brukt antakelig kobber til skoen på slira, og messing til de andre beslagene?

Takk for komplimentet Ruger!

Du røk noen sting sier du. Hva slags syl bruker du? Veldig mange bruker en rund syl, og strammer litt.. "feil vei" på tråden.

Men dersom du sliper sylen oval, så er det lettere å både tre igjennom, og hullet tåler mer. Dvs, stikk ikke spissene på ovalene ut mot kanten, da ryker du fort stinget.

Var litt vrient å forklare dette her, men kan se om jeg kan lage noen tegninger etterhvert.

Det er også lurt å legge slira på benet, og stramme trådene ned mot gulvet, med sømmen pekende rett mot taket.

Da blir presset inn mot slira, og ikke ut mot slirekanten, og du kan stramme svært hardt uten å ryke noen sting.

Hvis du bruker rårandslær, pass på at du får med litt rårand i hvert sting.

Og som Ruger sier, spør for all del om du lurer på noe.

 

- Berserk

Link to comment
Share on other sites

Takk for responsen berserk, jeg har sliti med slirene en stund nå. Mest pga slurv. Jeg tar den neste slira etter oppskrifta til haretex, og så holder jeg på å file syla mi oval. Jeg tok den med formen, syla vil jo stikke mer i sømmens lengderetning, og ha mindre sjanse til å nå kanten.

 

Et bilde sier mer enn tusen ord:

044_zps9c787789.jpg

 

Fra venstre Syla jeg har brukt på denne slira gir ca 1,2 mm hull. Jeg syntes den var litt butt så jeg laga ny jeg av rustfrisveisetråd, kobberrør og tre kloss, greit å ha tilgang på dreibenk. Syla gir ca 1 mm hull og nålene jeg brukte før var 1,1mm, nålene med tråd som jeg bruker nå er 0,8mm. Jeg har ikke brukt tang siden jeg begynte å bruke de tynnere nålene.

 

008_zps4a875dd5.jpg

 

Det er brukt kobber, messing og bronse til holker og beslag. Jeg hadde tenkt å lage en enkel kniv med kun front holk. Men jeg har en tanke om at når jeg gjør noe feil må jeg dekke over feilen med noe mer avansert. Det er også en fin trening å ta den helt ut når resultatet ikke blir helt som planlagt. Det er også utrulig gøy å holde på med sånt, men det blir litt mye overambisiøs nybegynner over det hele, men det er jo det jeg er! Metall valget kom som et resultat av sølvprisen. Jeg har en tanke om å gjøre mye ut av lite i knivmakeriet. Jeg fant det jeg trodde var to messing biter i søpla, men den ene var kobber. Lett å jobbe med og patinaen blir fin! Så fikk jeg en bit bronse, og da bare balla det på seg. Jeg prøvde ut loddetilsats fra Jula til kobber og messing men sølvet var det beste å jobbe med. Pris: blad 200,- bjørk 50,- lær 20,- metaller gratis, tilsats 150,-.

 

009_zps277b2855.jpg

Jeg er fornøyd med skjeftinga, men har sett litt bort fra finish. Jeg hadde fra starten et elendig oppheng i rårandslær, jeg har ikke sett dette opphenget før og det er det kanskje en grunn til. Reima er festa med to klinka stål nagler, som lagde to dype furer i skaftet grr før jeg limte på en lærbit.

 

010_zps8e53a687.jpg

 

Doppsko i ett stykke. Denne var vrien! Bulken fikk jeg aldri retta ut og når jeg innså at jeg satt å fila bort sølv fra kobber blei det slutt på det.

 

010_zpsef070064.jpg

Intensjonene var gode

 

012_zpsc89757b1.jpg

 

Men så var jeg en tur bortom bandsliperen! Det hadde blitt en finere kniv om jeg hadde fulgt tegningen, men kanskje ikke så moro.

 

Jeg skal prøve strammemetoden du nevner, Takk for gode råd og hyggelig knivprat.

 

Tilslutt håper jeg at kniven min får folk her til å humre i skjegget og ikke hytte med neven :lol:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til knivhjørne HansEinar!

 

Jeg ser Berserk har gitt deg litt veiledning her, så jeg skal ikke fingeren på noe utover det.

Jeg må si det er spennende å se at noen her inne jobber med metall holker.

Du har mange gode kvaliteter i knivene dine og jeg ser frem til å se flere av dine arbeider.

Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelig respons trollbukk.

 

Jeg tar et par kniver til:

 

Frost spikkekniv er en god kniv med verdens styggeste og mest ubrukelige slire. Jeg holdt stadig kniven opp-ned, på grunn av det symmetriske skaftet. Jeg spikka litt på skaftet og satte inn en messing tapp. Slira har treinnlegg. Dette synets jeg var et fint begynner prosjekt, men er det knivmakeri? Kjør debatt.

 

015_zps48ac5fff.jpg

 

011_zps909f9195.jpg

 

012_zps9393f409.jpg

 

Kniv nummer fire: Flaks og epoxy. Håvard Bergland blad, ibenholt, bjørk og messing skaft, bjørk og skinn i slira.

 

013_zps4110b401.jpg

 

014_zps60a1e884.jpg

 

015_zps69b74124.jpg

 

Kniv nummer 5: Brusletto, horn og messing.

016_zps19a33725.jpg

 

042_zpsd1eeb9bb.jpg

Dårlig bilde men her ser dere et par slirer som ikke blei bra nok.

 

018_zpsfeb13b72.jpg

 

Jeg ser fram til kritikken, ikke nødvendig å legge papp i mellom! Jeg har fire ferdige kniver til hvis det er interesse, de er litt mer normale.

Link to comment
Share on other sites

Her var det stille, er det ingen som finner noen feil? :forvirra:

 

Jeg tar en til:

 

Blad av HSS stikkstål (dreiestål), skaftet er av cocobolo eller ibenholt, messing og bjørk.

Kniven er 140 mm hvorav bladet 45 mm. Kniven var ment som blyantspisser, og jeg hadde tenkt å sette et viskelær på toppen av skaftet. Den har blitt verkstedkniv i tillegg til Mora kniven, bladet er hardt nok til å avgrade uherda stål (nesten) uten å lage hakk i eggen.

019_zpsf8f332ef.jpg

 

021_zpsdf1845eb.jpg

 

020_zpse22a8b2d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å se på kniver og det gjør sikkert andre også, så her kommer enda en.

Nå er jeg snart ajour med knivene fra i fjor.

 

Dette er den femte kniven, denne skulle bli enkel, uten bling.

 

Blad fra Håvard Bergland og bjørkeskaft.

 

031_zpsde7a0522.jpg

 

032_zps1b5530dc.jpg

 

040_zps213e4301.jpg

Jeg lagde like godt en venstreslire først, merk læret så du slipper å gjøre samme tabbe! Venstreslira har treinnlegg.

033_zps16e27d4a.jpg

 

034_zps1744402f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei malfsen takk for hyggelig kommentar, jeg håper å bli flink nok til å lage enkle kniver som er

virkelig nydelige. Det er det enkle og stilrene som er mine idealer, men det er så mye mer moro å lage

litt mer bling, enklere er det også. Jeg sleit mye med den rød-kniven, med form og innfesting.

Det skulle bli et fuglehode skaft, jeg var innom all verdens dyr før skaftet blei som det blei.

 

Bamble Bowien blei ok men det er litt stusselig med det bladet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Dette er Hans Einars aller aller første kniver:

 

004_zpsf2ec103a.jpg

 

003_zps7bc4be5e.jpg

 

 

Denne laga jeg på ungdomsskolen med hjelp fra Sløydlærer Torgersen. Han var et forbilde for oss som likte fiske og friluftsliv og en veldig god lærer. Bladet er et umerka fabrikkblad, Brusletto eller Helle? Skaftet i løvtre og aluminium, jeg ville ha parer stang men Torgersen nedla veto, men et fingervern var ok. Fingervernet fila jeg ned 10 mm når jeg lagde slira i sommer. Kniven har liggi i verktøy kassa og stort sett blitt brukt som skrape.

 

005_zpsc8efcba6.jpg

 

006_zps9aef875f.jpg

 

Den neste laga jeg i fjor vår. Den har blad fra biltema :overrasket: og rødbeisa skaft av furulekt eller kosteskaft. Slira i rådrandslær laga jeg i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...