Jump to content

Tips til nybegynner - lading av 6,5x55 - kulevekt trening


Stingsilda

Recommended Posts

Rifle: tikka t3 6,5x55 - 50cm løp - lyddemper

Krutt: URP

Tennhetter: Federal

 

1) Skal kjøpe kuler til trening. Har vurdert nosler CC, men er usikker på om jeg skal gå for 123gr eller 140gr. Eventuelt om jeg skal gå for 100gr av et annet merke. De patronene jeg har kjøpt til nå er jo 100gr. Hva er fordelene og bakdelene med lette og tunge kuler?

 

2) Lee Collet die: Må pusse mandrellen for å få riktig kulehold. Når kjenner jeg at jeg har riktig kulehold? Er det bare å pusse litt og litt, til man kjenner at man ikke lenger kan presse kula inn i halsen? Jeg trenger kanskje ikke være redd for at jeg får for godt kulehold?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken trening er det snakk om?

 

 

Til kruttet du har ville jeg valgt tunge kuler. 140gr

Men det er ikke noe problem å bruke det på lettere kuler sånn egentlig

Men til 100gr kuler ville jeg valgt et raskere krutt

 

Er det snakk om "vanlig" skyting, altså ikke langhold, så er 100gr i relativt lav (800-850m/s) fart helt fine treningspatroner.

 

Ang nosler i 6.5, så har jeg prøvd 123gr kula i 3 forskjellige løp og har ikke fått de helt kjempegode samlingene. Ikke direkte dårlige heller, men 123gr scenar og 130gr golden target samler bedre.

Link to comment
Share on other sites

Ikke alltid man må pusse av mandrellen.. Kulehold er når man kjenner en viss motstand når de settes. Hva som er riktig hold, finnes det en del sterke meninger om. Prøv deg frem. Noen hylser har også tykkere/ stivere/ ujevne halser, så du vil noen ganger merke en forskjell. Jeg freser alle halsene utv så kuleholdet blir så å si helt likt.

Link to comment
Share on other sites

Da går jeg nok for nosler cc 140gr.

 

Er nosler cc 140gr og nosler partition 140gr like nok til at jeg kan bruke ladedata for nosler partition som utgangspunkt? Norma har ladedata for Nosler partition og URP.

 

Nosler sine sider er er det mer ladedata. Her finnes ladedata med N150, men ikke med URP. Ser forøvrig at N150 har langt lavere anbefalt kruttvekt enn URP.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig, du trenger slett ikke tyne maks utav en patron på 100 meter, men når jeg leser at URP som tilsvarer RA10 og Norma 19 skytterlagskrutt ikke er noe særlig til 123 grs kuler når det er dette kruttet som brukes som 8 grams (123grs) kruttet av svært mange konkurranseskyttere ser det ut som et heller lite gjennomtenk svar. For 9 grams (140 grs) kuler er MRP og tilsvarende skytterlagskrutt mye bedre egnet enn URP og tilsvarende.

 

Jeg ser også at noen skriver om noen øre hit og dit på kuler, nosler mot ditt og datt her er det ikke mye og hente, skyter en såpass mye er det skytterlagskrutt som lønner seg som nevnt over, du sparer omtrent 2,5 kroner skuddet på det og ikke noen øre hit og dit på kulene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...