Jump to content

Steiner autofokus, hvorfor/hvorfor ikke?


Minuteman

Recommended Posts

Har en eldre Steiner kikkert med autofokus (altså uten fokushjul, men individuell justering på hvert okular) Systemet fungerer jo bra, men hadde håpet å finne en kikkert med bedre optiske kvaliteter uten å måtte begynne å skru på kikkerten bare for å se på forskjellige hold.

 

Finnes det kvalitetskikkerter med dette systemet?

Hvis ikke, kan noen forklare hvorfor?

8)

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet, lager ingen av topp-produsentene slike (Leica, Zeiss eller Swarovski).

 

Ellers kan du lese det Kikkerspesialisten skriver:

 

kikkertspesialisten[/url]"]18) Fokuserings-anretninger (fokushjul, hurtigfokus, individuell okularinnstilling, autofokus)

Den mest vanlige fokuseringsanretningen er det runde, sentralstilte fokuseringshjulet som

dreies til bildet er skarpt. De fleste kvalitetskikkerter og -teleskop har denne typen senterfokus,

som er både funksjonell og presis. Noen billige kikkerter er utstyrt med en hurtigfokushendel,

som brukeren presser på til bildet er i fokus. Dette går raskere, men er mer upresist.

Kikkertfabrikantene hadde tidligere problemer med å lage kikkertene vanntette når de

hadde sentralstilt fokuseringshjul. Vanntette kikkerter måtte skarpstilles ved å dreie på begge

okular (individuell okularinnstilling). Dette var tungvint, og nå finnes de beste vanntette

kikkertene med sentralstilt fokuseringshjul.

De fleste båtkikkerter leveres fortsatt med individuell okularinnstilling, uten at dette

oppleves som noen ulempe fordi det fra båt er ytterst sjelden at du vil se på så nære objekter

at du behøver å fokusere. Med disse båtkikkertene av 7x50-typen behøver du ikke fokusere på

motiver fra omtrent 20 m og til uendelig. For de fleste kikkertbrukere i skog og mark er

individuell okularinnstilling tungvint fordi de relativt ofte ser på objekter som er nærmere enn 20

m, f.eks. småfugler. Noen jegere synes det ikke er noen ulempe (snarere en fordel) med

individuell fokusering på okularene fordi de sjelden bruker kikkerten på nære objekter –

fordelen med å slippe stadig fokusering er viktigere for dem. Særlig i grålysningen mens det

ennå er nokså mørkt, kan det være vanskelig å fokusere. Med en kikkert som har individuell

fokus trenger du ikke bekymre deg i tussmørket – du vet at kikkerten er alltid i fokus.

Kikkertfabrikanten Steiner har markedets beste utvalg av kikkerter med indivudell

fokusering. De omtaler sine kikkerter med individuell fokusering som «autofokus»-kikkerter.

Dette mener vi er misvisende. Autofokus-begrepet har lenge vært et innarbeidet begrep i

kameramarkedet og betyr at instrumentet måler avstanden til motivet og fokuserer automatisk

selv. Denne funksjonen er batteridrevet. Noen få produsenter har forsøkt å lansere ekte,

batteridrevne autfokus-kikkerter, men disse modellene har ikke blitt noen suksess.

Bushnell og Jason har modeller med fast fokus (uten justeringsmuligheter av avstand eller

dioptri). Med disse kan brukere med perfekt syn på begge øyer se skarpt med kikkerten fra en

viss avstand og til uendelig. Brukere som er nærsynt eller har forskjellig synsstyrke på sine

øyne, må ha alltid bruke briller for å se skarpt gjennom denne type kikkerter på alle adekvate

avstander.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har en nyere Steiner Nighthunter 8X56 med samme system og den fungerer helt greit, kjapp og enkel i bruk samt klar og lyssterk nok til mitt bruk, det jeg ikke ser gjennom den tror jeg ikke jeg ser gjennom andre kikkerter heller med mindre dei koster en arm og en fot og ligger utenfor mitt jakt budsjett og om forskjellen er så stor er jeg ikke sikker på tror egentlig mere på variasjoner personer i mellom på denne type optikk, vi ser ikke like godt i mørket uten kikkert heller noen ser bedre enn andre og det må da gjennspeile seg når en bruker kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...