Jump to content

For kaldt til å røyke mat


Guest teralv

Recommended Posts

Hei, jeg er ny på forumet og i røykefaget.

 

Jeg har alltid tenkt å begynne med røyking, og nå siste ukene har jeg lagt siste hånd på røykehus verket mitt. Her i Bergen selger Coop Obs fersk laksefilet uten bein til kun 59,90 pr kg denne uka. Det må jo være glimrende å røyke tenker jeg.

 

Nå er det 2-3 minus ute, men antar at røykehuset kan ligge på null til 10 grader under røyking. Er det for kaldt å røyke mat da?

Tar det lengre tid?

 

Tenkte å sukkersalte, og henge til tørk - men hvor lenge skal det tørke?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja det er jo Bergen det er snakk om.

 

Men kan noen bekrefte at det går helt fint å røyke rundt null grader, eventuellt ting en skal være obs på når det er så kaldt?

En skal jo selvsagt ikke la maten fryse til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt om flere som kjøper hel laks og fryser den, eller kjøper hel laks fra frysedisken - med godt resultat.

 

Har i dag kjøpt ferdig fileterte sider på ca 950 gram fra Coop Obs. Tok de ut av plasten og skylte de med kaldt vann.

La dem oppi plastbakke med grovt havsalt i bunn blanda med sukker. Så la jeg fileene oppå dette saltet med skinnsiden ned. Deretter la jeg godt med salt oppå kjøttet.

 

Finner tusen meninger om hvor lenge dette skal stå sånn før røyking. Noen snakker om 4-6 timer, men det er vel helst lakesalting?

Hvor lenge bør jeg ha dem i salt? Fileene er ikke mer enn ca 950 gram, så ikke av de største. Vil nødig ha det for salt heller. Har dere noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gnidd filetene med en blanding av sukker og fintsalt, lagt de i en tett plastpose og latt de ligge et til to døgn i kjøleskapet og snudd litt på posen underveis.

Tror det kan være lurt å bruke lite salt og lang tid.

Deretter hadde jeg hengt de ett tørt sted i ett par dager før jeg hadde hengt de i røyken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...