Jump to content

Nytt løp til småvilt.


envillman

Recommended Posts

Hei ser etter ett nytt løp til en blaser r93. Har 9,3x62 til bruk på elg så det skal være et småviltkaliber!

Løpet vil bli brukt på alt av småvilt. En skikkelig allrounder (selv om jeg vet det ikke finnes :forvirra: )

Har litt lyst til å begynne med jaktfelt og da er jo 6,5x55 en bra kandidat. Men jeg synes det er så ufattelig kjedelig!

243 sliter vell en del på løpa hvis man skyter en del i året? 223 sprenger litt mye?

Vill gjerne ha flat kulebane og muligheter til å bevare kjøtt og pels.

 

Noen forslag? har planer om å begynne å lade selv (men det er jo en fordel at kalibret er tilgjengelig i butikker og ikke er alt for dyrt)

 

Ps: har 22lr allerde.

Link to comment
Share on other sites

.222 er jo snillest i klassen av de vanlige småviltkalibrene da, og det er lett tilgang på både patroner og kuler. :-) Ikke det snilleste i verden, dette heller da. Skal du lade selv, spiller det nesten ingen rolle om du velger .222, .223 eller .22-250. Du lader jo til den hastigheten og med den kula du vil.

 

Den er jo også den minste tillatte til rådyr og bever (muuulig man kan få en .221 Fireball til å klare kravet og, men da må man vel lade selv, og jeg vil anta ikke alle butikker har patroner til dette kaliberet inne. Kravet er 980j/100m).

 

Ellers er jo .22 Hornet et mulig valg. Ikke så vanlig lenger, men fin til fugl og annet småvilt. Men da ikke lov på rådyr og bever. Om Blaser leverer løp i dette kaliberet, vet jeg ikke. .22 Wmr er en annen mulighet. Det samme er .17 Hmr. Disse to er vel ikke det heftigste på lengre hold, men de duger til rev og hare osv, men det begynner å bli smått, og disse to kan du ikke lade om igjen (uten at det nødvendigvis er noen krise, siden de ikke koster all verden pr skudd).

Link to comment
Share on other sites

Har ingen fasit her, men jeg har hørt det samme. Patroner med mye krutt og liten kule som fyker av gårde i stor fart, brenner løpet fortere enn de andre. En .308 holder koken i tusenvis av skudd (i følge en børsemaker jeg kjente kunne en .308 fint gå ti tusen skudd til jaktbruk). En .220 Swift gjør ikke det (.22-kule i hylse som er større en .308 (eller sagt på en annen måte: .220 Swift er 5,6x56 mm, mens .308 er 7,62x51 mm)= styggkjapp tass)...

 

Sånn sett er kanskje .222 det kaliberet (av vanlige .22 sentertente) som er snillest om man bruker fabrikkammunisjon. Nå er nok ikke .223 langt unna det heller, for den bruker gjerne litt tyngre kuler.

 

Noen lurer på hvorfor disse småttisene er så sinte, men det har jo sin bakgrunn i at de i utgangspunktet ble utviklet som varmintkalibere. De skulle sprenge skadedyr selv ved dårlige treff. De siste par tiårene har det kommet flere og flere kuler som også skal sørge for at ikke alt blir splætt, men de går fort lell.

 

Selv bruker jeg .222. De aller fleste i dag kjøper .223, mens .22-250 blir mer og mer populært. Få rifler i dag blir kamret i .222, men det er fremdeles mye tilgjengelig ammunisjon, og jaktammoen koster ikke mer enn for .223. Skal du bruke billige treningskuler, er .223 billigst. Jeg kjøpte .222 fordi jeg liker det, og ferdig med det! :-)

Link to comment
Share on other sites

skjønner... kalibrene jeg vurderer er 222, 223, 243 of muligens 270 win? kjenner bare 243 som jeg har skutt et par rådyr med. mulig det er kula men synes det var unødvendig mye søl... men kan jo såklart lades ned. Noen som vet ca livslengde på de forksjellige kalibrene nevnt ovenfor?

 

og hva synes dere om 270 win?

Link to comment
Share on other sites

Om du ikkje vil ha noe spesielt, så er 223 et godt kaliber. Lett å skyte bra med også, eter ikkje opp løpet, ladd til rundt 850 m/s så kan du skyte til krampen tar deg. Noe fasit på kor mange du kan skyte fins ikkje. Ville anb kjapp stigning vist du vil bruke litt tyngre kuler. Billig er det å skyte med også, lader vel mine skudd til vel 2kr smellen.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke gå for en eller annen 6mm? Vet ikke hvilke som leveres i Blaser, men der har du jo mange spennende kalibre med utmerket presisjon, og som ikke eter løp slik som 243 kan gjøre ( samme kulediameter, men mindre krutt.) Da har du også det lille ekstra på rådyr og bever som jeg liker i forhold til de mindre kalibrene 222/223. Her kan jo nevnes 6mmBR, 6mmXR og "villkatten" 6mmLapua magnum, og flere. Flere av disse har også samme støtbunndiameter som 9,3`n, slik at du klarere deg med ett sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55, kjedelig, men gir veeldig fine slakt på rådyr om det er målet. Jeg ønsker helst 223 løp til r93n, men 9000kr for løp og bolthode gjør at kona må bearbeides litt :mrgreen: Ligger et 222 løp på finn til 6000kr med bolthode, vært inne på tanken om å kjøpe dette, men har inntrykk av at det ikke gir like god effekt og fine slakt som 223. En kammerat av meg jakter med 22-250 på rådyr, norma blyspiss, han har fine slakt med rett skuddplassering, og knall og fall.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje så mye erfaring på slakt. Skutt gås med A-max 80gr fikk et stort rift under vingen skutt på skrå forfra kastet et lår grunnet bein splintrer å det luktet ikkje godt etter mørning.

 

Skutt en måse V-max 53gr med siden til 5kr utgangshull. Kunne vert spist, skudd satt under vinge.

 

Kammerat har skutt skarv med 75gr hpbt splintret litt grunnet bein treff, bryst og lår kunne spises. Skuddet satt forfra i bryst, han skar vekk rund kulehull ca 5kr++

 

Så 223 funker veldig bra, her er det hastigheter fra 766 til 1022 m/s

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...