Jump to content

Lage flyttbar kulefanger for grovkaliber rifle?


ladebenken

Recommended Posts

Hei, driver som så mange andre å skyter litt langhold. Mest mot stål, men er også morro å skyte mot papp. En av teigene våre har 500m innmark i sammenheng med traktorvei og har benyttet denne plassen til å skyte på papp. (enkelt å gå frem for å lappe skiver da).

 

Problemet med denne plassen er at det er videre 300meter med innmark etter våre 500m, dette er det en annen bonde som eier, har tillatelse til å skyte over marka hans, men vil unngå nedslag i marka da dette ødelegger mye hvis det blir mange skudd. Kom da på den innlysende ideen om å lage en flyttbar "kulefanger" som jeg kan flytte med frontlasteren på traktoren. Har mye tømmer liggende og så egentlig for meg å kappe dette i 1,5m lange biter for så å spikre de sammen til en passelig tykk vegg.

 

1,5x1,5meter burde holde, men hvor tykk? Kulene peiser direkte gjennom stokk på 30cm iallefall. Andre gode ideer? Ikke lyst til å kjøpe stål.. :P

 

Forslag mottas med takk. :D

 

Edit, beregnes for raske 6,5 og 30 kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noen erfaring med dette, men har lest litt rundt det i forbindelse med kulefanger til håndvåpen. Så vidt jeg forstår så vil en hard plate eller bjelke skytes gjennom relativt lett.

Men om en har noe mykere forran så kulen bremses og evt deformeres litt, så ett lag med noe hardt materiale så er det mer effektivt. Så vil tro at en utskiftbar treplate etterfulgt av sand og så en stålplate vil stoppe det alle meste på den avstanden.

 

Men som sagt bare teoretisk erfaring. Praktisk erfaring 50-60 skudd med 45-70 knekker hode av en stål Cowboy på 50 meter :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...