Jump to content

Råd om Ammo


Sveikaas

Recommended Posts

Hei er det noe som kan gi noen råd angående ammo til 22 lr. Jeg vil benytte Subsonic til jakt, men vil bruk av dette reduserte drepe avstanden til fuglen? Hvor lang avstand kan man skyte rype med 22 lr? Finnes det noen merker å anbefale som ikke er for dyre? Har også hørt at man kan benytte annen ammo til rimelig pris som gir nesten samme effekt som subsonic, noe som kjenner til dette?

 

Det var mye :P

Link to comment
Share on other sites

"Hei er det noe som kan gi noen råd angående ammo til 22 lr?"

 

-CCI Subsonic HP

-Eley sport

-CCI standard

 

Disse bruker jeg, Eley sport går desidert best, men den har ikke hulspiss noe som kan være greit. Iallefall hvis det er steinrøys og drit slik at rypa kan få mulighet til å gjemme seg bort.. Til jakt anbefaler jeg hulspiss. Topshot er veldig billig, den får du vel på XXL, omtrent samme som CCI standard.

 

"Jeg vil benytte Subsonic til jakt, men vil bruk av dette reduserte drepe avstanden til fuglen?"

 

Nei, subsonic er bedre å bruke når holdene blir lange. Det skjer noe med stabiliteten til kula når den går fra transsonisk område til subsonisk hastighet. Derfor vil en kule som er subsonisk i utgangspunktet ofte gi bedre presisjon på litt avstand, utfordringen er større kulefall og mer vindavdrift. Tenker du på fluktstrekning så er det liten til ingen forskjell.

 

"Hvor lang avstand kan man skyte rype med 22 lr? "

 

Det hele stopper ganske raskt av seg selv for de fleste...hvor langt klarer du å treffe ei rype i fjellet med sterk sidevind? :)

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Ladebenken. Har testa litt forskjellig ammo og sub ammo treffer best på lange hold er min erfaring. Bruker stort sett bare CCI standard nå, og det funke bra for meg og er billig.

Jakter ikke noe særlig, men ligger og trener litt på avstand, og jeg får ikke kraftigere ammo til og funke ordentlig. Men det skal testes mer.

Vist du søker litt på youtube så ligger det mye brukbare tester der på div ammo og på avstands skyting.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, man må vel bruke subsonic ammo for optimal effekt av lyddemperen? Skal teste ut CCI nå.

Jeg driver også i disse dager med å kjøpe en halvautomat. Ser da på an Take down som kan passe i sekken. Har hørt mye negativt om treffsikkerheten til Ruger, er det andre halvautomater som er å foretrekke når den skal brukes på jakt (ikke bare lek)

 

Svein

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Browning halvauto take down. Våpenet går ikke bra med kraftig ammo som cci stinger, rem yellow jacket osv, men subsonic og std ammo gir meget god presisjon. Når det gjelder presisjon i stinger, yellow jacket osv er det mange som sliter med å få disse til å gå godt uansett våpen.

CCI std fungerer som subsonic i mitt våpen, ingen smell ved bruk av demper, Rem target er slik at den gir et og annet smell som også øker samlingen, std ammo av Federal, RWS, Imperial,Lapua, Geco osv gir smell ved bruk av demper.

CCI standard har ikke hulspiss, men man kan jo selvfølgelig lage denne selv og har sett i Sverige at det fantes et verktøy å få kjøpt for å gjøre denne jobben.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ingen anbefalinger, på de lette høyhastighetskulene. Men, av High Speed kan jeg annbefale Winshester Super X, med hullspiss. Går veldig bra, i div. våpen jeg har forsøkt. Den er å anbefale, som jaktpatron.

 

Men både subsonic og andre, må bare forsøkes i rifla di! Hjelper lite hva andre har av pressisjon, i sine div. våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...