Jump to content

Varmebehandling av stål


CaptainMillennium

Recommended Posts

Hei

Hvis det primære er å lage kniv, vil jeg anbefale deg å satse på ferdiglagede blad. Du snakker om å varmebehandle, før du kommer så langt må du jo smi bladet, og da vil du ha den varmen du trenger fra eisa. Det er bøker å få om emnet, men best er det å oppsøke en som kan smi og lære kunsten live og direkte. Jeg lager blad av HS stål - da er det bare snakk om sliping, for dette materialet er ferdigbehandlet med hensyn til herding-.

Godt nytt år ! www.nisi.no

Link to comment
Share on other sites

Hei

Hvis det primære er å lage kniv, vil jeg anbefale deg å satse på ferdiglagede blad. Du snakker om å varmebehandle, før du kommer så langt må du jo smi bladet, og da vil du ha den varmen du trenger fra eisa. Det er bøker å få om emnet, men best er det å oppsøke en som kan smi og lære kunsten live og direkte. Jeg lager blad av HS stål - da er det bare snakk om sliping, for dette materialet er ferdigbehandlet med hensyn til herding-.

Godt nytt år ! www.nisi.no

Hei, og godt nytt år!

Jeg tenker å kjøpe stålplater for så å skjære/ slipe det til slik jeg vil ha det før varmebehandlinga. Interessant valg av knivstål du har i knivene dine.

 

Det finnes folk som kan hjelpe deg med herding, men hvilke vil avhenge av hva slags blader du tenker på; smide laminerte, helstål, høylegerte, rustfrie osv.

 

En brukbar ovn blir fort 15.000 + om du skal ha en ny, og det er vanskelig å finne brukte.

Regner med å kjøpe stål som jeg skal skjære til selv, men blir nok sannsynligvis ikke laminert stål. Regner med at det for det meste vil bli 5160, 1095, eller lignende. Men er ganske interessert i knivstål så hvis jeg kommer i gang med noe knivlaging så regner jeg med at jeg kommer til å prøve litt forskjellige andre stål også.

Ja det er vanskelig nok å finne nye virker det som :) Har du link til noen butikker?

Det beste vil nok være å få noen profesjonelle til å gjøre varmebehandlinga for meg. Hvertfall i begynnelsen. Etter som jeg skjønner er det lett å gjøre noe feil så stålet blir ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Da er det greit med en ovn med litt dybde i, helst over 30 cm.

De billigste ovnene er:

www.paragonweb.com

Forhandler i Norge er Glass Forum ANS på Averøy.

www.evenheat-kiln.com

Forhandler er Max Kopp Design AS i Vestby.

Dette er ikke de beste ovnene på markedet, men duger til hobbybruk. Kjøp en av modellene beregnet til kniver, styr unna de andre.

 

Det finnes profesjonelle som kan herde, men det er ikke alltid gitt at de herder kniver godt.

 

Når vi er inne på å styre unna ting er det greit å styre unna 1095 også. Dette er oppskrytt og inneholder unødvendig mye karbon til kniver.

Både 1095 og 5160 er svært lite brukt i Europa, så disse må bestilles fra USA.

Link to comment
Share on other sites

bør vel fint gå an og bruke en glass/kjerramikk ovn til herding? eller hva mener metallurgen?

 

har ikke prøvd sjøl, men har noen lengder med det overvurderte 1095 som akkorat kom i posten

så skal gi det ett forsøk.

 

har tilgang på en glass/kjerramikk brenner opp til 1200c, så det er jo langt over behovet på 1095

Link to comment
Share on other sites

bør vel fint gå an og bruke en glass/kjerramikk ovn til herding? eller hva mener metallurgen?

 

I teori ja, men disse er ikke beregna til å åpnes på temperatur og har ofte stor åpning i forhold til ovnsrommet.

De mister veldig mye varme når de åpnes, og det er endel faremomenter mtp temperatur, samt at det tar lenger tid å få temperaturen opp til det den skal være. Disse problemene er størst for de med toppåpning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...