Jump to content

Planlegging av ny langholdsrigg til jakt og bane.


NormaMag

Recommended Posts

Da har jeg "dessverre" fått havesyken igjen :)

 

Jeg fikk for en tid tilbake bygd ei langholdsrifle i 338 Norma Mag på Hansen 706 RT kasse, 27" Krieger med 24,5mm i munningen, samt McMillian A5 stokk.

 

Nå fantaserer jeg om ei langholdsrifle som skal brukes hovedsakelig på jakt, men også litt på papp på druuge hold.

Altså noe som er litt lettere enn 338 Normaen.

 

Kasse:Tenker litt på Hansen 706 IMR, denne er nåkså lik kassa jeg har på 338`en men flat i bunnen. HS-underbeslag.Evt noe amerikansk custom?

 

Løp: Krieger?LW? Ønsker en varmintprofil på ca 20-21 mm i munningen, samt flutet.Lengde 26-27"

 

Stokk: Her har jeg bestemt meg for GRS Hunter eller sporter/varmint.

 

Kaliber: 7mm eller 30.Hva med 300 Norma mag?

 

Børsemaker: Hansen?

 

Ønsker innspill og tips fra di lærde :)

Link to comment
Share on other sites

Ønsker innspill og tips fra di lærde :)

Tilhøre ikke målgruppen innen fagfeltet, så jeg våger meg på et spørsmål i stedet. Blir ikke dette en veldig tung sak hvis bruken hovedsakelig er jakt? Vi snakker vel 6kg+ Med kikkert og demper? Det er kanskje stasjonær jakt det er snakk om?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte litt i samme baner, men endte opp med en Sauer 202 XT magnum. Rafdal maskinerte "muffe" og monterte 26" fluta lilja pipe med 1:9 snurr. 19mmØ i munningen. Kal 7mmRM. Veier 5,4 kg med picatinnyskinne, ringer fra Spuhr, 3-20 S&B og a-tec Ti. Går meget bra og er håndterbar på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt et Krieger SS løpsemne i kal 308 med 1-9 twist.

Jeg lurer på å bruke ei Sako 75 SS Magnum kasse jeg har fra før. Hvordan er denne kassen mtp presisjonspotensiale til et langholdprosjekt?

Fortsatt ikke bestemt meg for kaliber enda, men 300 win, 300 Dakota eller 300 Ackley? Norma magen blir for feit over raua om jeg skal bruke Sako kassa :/

Børsemaker blir Petter Sannes på Åndalsnes :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...