Jump to content

Kjøpe unghund for rådyrjakt


jjrckd

Recommended Posts

Har kommet frem til at jeg ønsker å kjøpe en unghund for rådyrjakt og lurer på om det er noen som kjenner til noen som kan være behjelpelige med dette. Rasen må være Dachs (strihåret), Petit Basset eller Basset Fauve (hvis jeg har klønet til daglignavnene på de to siste så beklager jeg dette). Har en TJT fra før + at jeg bruker en snart pensjonsklar Drever.

 

Hunden må ha følgende egenskaper:

  • - Barnevennlig (små barn) og sosialisert
    - Sykdomsfri og god stamtavle men trenger ikke være en hund som gjør det godt på utstilling
    - 1,5 - 2 år
    - Relativt kortdrivende (45 - 120 min). 45 min er for meg bedre enn 120 min
    - 100% på retur etter endt los, alltid, hver gang
    - Ha et godt men begrenset fotarbeid/søk. Dvs holde kontakten under fotarbeidet/søket. Gjerne hvert 10 - 15 min eller deromkring
    - Gode egenskaper som bandhund (ikke lose i bånd)
    - Godkjent sporhund (og klare en ny godkjenning med ny eier)
    - 100% på innkalling, sitt/ligg, vent(bli) og "gå pent"
    - Klare 3 timer på fly eller en lang dag i bil uten å måtte dopes
    - Klare en normal arbeidsdag hjemme alene uten å måtte låses inn i bur

 

Må være mulig å prøve før kjøp i eget terreng.

 

Ønsker som sagt hjelp til å finne noen som kan formidle kontakt så dette er ingen "ønskes kjøpt" post. Ønsker også input fra andre som har kjøpt unghund eller har lekt med tanken på hva man må være obs på og hvordan det lønner seg å gå fram. Er det et miljø/marked for kjøp/salg av unghund i Norge eller er dette et enda større sjansespill enn kjøp av valp?

Link to comment
Share on other sites

Med en kriterieliste som oppfyller alt det. Hvem vil selge en slik hund?

Tror du skal være heldig :wink:

Men det hender vel at folk får forandret familie/jobb situasjon, allergi osv.

Noen driver kanskje med dette for profitt? Antar at det ikke vil bli billig. Mange timers arbeid bak

Lykke til uansett :D

Link to comment
Share on other sites

Det du nevner her er vel den perfekte hund. En ung hund som loser akkurat perfekt tid, og kommer hjem akkurat der du vil etter den tiden. Hvis du skal ha en sånn hund, er mine råd at du burde utvide søkene dine til å gjelde alle raser, og være klar for å grave dypt i lommeboka. Hvis man først har fått den perfekte hund, vil man nødig kvitte seg med den. Et tips kan være å kjøpe en hund av riktig rase, med rett avstamning, for så å sende den til trening hos en som kan rådyrhunder. Det vil da koste tid og penger.

Det jeg ville gjort var å kjøpe en valp som passer dine ønsker, og bruke tiden i skogen. Jeg tror at det vil føles mye bedre for deg om du har jobbet frem den perfekte hund selv. (Om det blir sånn, så vil jo hunden alltid være perfekt)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt som ungenes ønskeliste til julenissen, bedre å skrive på for mange ønsker enn for få :winke1: Er selvfølgelig klar over at det vil koste å få hele listen innfridd men sånn er det jo bare.

 

Ideelt sett hadde jeg selvfølgelig kjøpt en valp og trent den selv. Problemet mitt er at jeg bor på vestlandet og ikke har daglig tilgang til jakterreng hvor det ikke er båndtvang hele året. Jakterrenget på hjemgården på østlandet er rett og slett for langt borte til at jeg kan bruke nok tid (helger og kvelder året rundt) i terrenget til at jeg får frem den hunden jeg vil ha. Da man jo ikke uten videre kan kvitte seg med en hund om den ikke blir som man vil ha den er det en bedre løsning for meg om jeg kunne kjøpt en unghund enn det er å starte på nytt med en ny valp.

 

Jakter en del hjort her på vestlandet og tenker at jeg skal prioritere å rendyrke tyskeren som båndhund for dette formålet da jeg har treningsmuligheter rett utenfor stuedøra. Får i tillegg et relativt stort elgterreng på østlandet fra neste år av så en god båndhund kommer uansett godt med.

Link to comment
Share on other sites

Ser den. Du kan jo prøve å kontakte raseklubbene, for de forskjellige rasene og høre om de vet om noen som selger trente hunder. Følg også med på finn om noen skal kvitte seg med hunden på grunn av overnevnte situasjoner. Du kan også kontakte oppdretter og høre hvordan de stiller seg til å trene opp en hund for deg, men da er det snakk om noen år frem i tid. Lurt av deg å begynne søke nå, for dette kommer nok til å ta tid:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...