Jump to content

Forsøk: kjemisk farging av hylser


Nygaard

Recommended Posts

Som et ledd i den halvårlige eksamensprokrastineringen ble det besluttet at tiden var inne for å forsøke fargeoppskriftene fra denne tråden. De rimeligste (blant de minst farlige) kjemikaliene på lista ble bestilt og i går kunne en julestresset postfunksjonær overrekke meg varene.

 

57288.jpg

 

Poenget med fargingen var ikke bare moro, men også å gi underlydshylsene mine med oppborede tennhull et annet utseende enn de vanlige. En tusjring er lett å overse og har lett for å forsvinne. Hylsene ble badet i eddik for å bli fine og blanke. Siden jeg hadde fremme en eske .30 M1 lot jeg hylsene få selskap av et par slike. Knallrøde patroner burde bli flotte ornamenter til juletreet (naturligvis forutsatt at treet er forsvarlig nedlåst).

 

Både hylser og patroner tok seg pent ut etter eddikbehandlingen. Vanlig 5% eddik i 10 minutter.

57289.jpg

57290.jpg

 

De ble godt skylt av i vann, hvorpå oppskriftslisten ble konsultert. En passende mengde kjemikalier ble rørt ut i en passende mengde vann. 23 gram av hver og en halvliter vann skulle gi rødfarge. Vel, vel. Vi får se.

 

Utstyr (fra venstre):

Laboratorietermometer, begerglass og glasstav.

57294.jpg

 

Produsenten av labtermometeret mitt har av en eller annen grunn påført diverse kjøttretter som temperaturreferanser. Eneste unntak er 55 grader. Der er står det roastbaef. Ved rødfarging av hylser bør blandingen ligge et sted mellom lammesadel og svinestek.

57291.jpg

 

Jeg rørte litt og tittet litt og så at fargen forandret seg. Den så ikke veldig rød ut. Jeg lot det hele kose seg i 15-20 minutter i den tanke at det burde gi optimale julefarger.

 

Etter en kopp varmende gløgg fisket jeg full av forventning opp den første hylsa. Den var grå. Jaja, tenkte jeg. Kanskje den var et mandagseksemplar. De neste var imidlertid like grå. Til og med patronene var og ble grå.

 

57292.jpg

57295.jpg

 

Om man skal tro Wulffmorgenthaler kan det jo ha noe med å gjøre at kjemikaliene var polske.

57293.jpg

 

Selv om resultatet ikke ble helt som forventet synes jeg ikke det ble så håpløst. Gråfargen er fin, den. Hylsene (og patronene) er temmelig blanke med omtrent samme farge som grafitt. De skiller seg definitivt ut fra de øvrige hylsene mine. Fargen smitter ikke.

 

Men som Martin Luther en gang sa (av en eller annen merkelig grunn på nynorsk skal man tro internett): "Gje meg sinnsro nok til å akseptere det som ikkje kan forandrast, mot nok til å forandre det som kan forandrast og visdom nok til å sjå skildnaden." Jeg tror jeg er vis nok til å påstå at dette resultatet havner i andre kategori. Jeg skal tune forholdene litt i romjula og se om jeg kan komme tilbake med farger som passer høytiden bedre.

 

God jul, kammerater!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forøvrig tar WulffMorgenthaler feil; etter kommunismens fall, er Polske regnbuer grønne som US Greenbacks...

 

Det vekker minner fra Katowice en vinter under den planøkonomiske perioden.

Luften var alvorlig dårlig

og jeg følte et akutt behov for å dra ut ett vikingsverd og kappe

ut en 1m2 å puste i.

På 200m hold gikk alt i gråtoner.

Uforglemmelig.

En kamerat kommenterte med tørr humor at

fyring med brunkull hadde sine akutte sider, men

risikoen med atomkraft var ikke til stede.

Det kunne jo være at det var en klok strategi på sikt.

2 år senere fikk han rett.

 

Jeg ville sjekket resepten for farging av hylser.

Min erfaring med kjemikalier og metaller i Polen, Tyskland og England er utelukkende positiv.

(Metall produsert i krigstid teller ikke.)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at dere liker å lese en ung manns bekjennelser om juleverkstedets fallgruver!

 

Jim114:

Du har nok rett. Kjemikaliene skal være prima. Jeg glemte imidlertid å ta høyde for at jeg har natriumthiosulfat med krystallvann, altså natriumthiosulfat pentahydrat. Badet mitt har derfor fått et overskudd av jernnitrat og resultatet antakelig blitt deretter. Jeg tror jeg får tid til en ny batch i løpet av helgen!

Link to comment
Share on other sites

Slike resepter kan kreve litt prøving og feiling, så lag små batcher. Eneste jeg har fått funk på er blåsvart (mener jeg hadde en litt mer detaljert oppskrift på samme lest) og sort vba sulfider. Søk på "liver of sulfur" for mer detaljer om den metoden, jeg mener jeg lagde det ved å varme opp svovel og NaOH.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...