Jump to content

QL hjelp


SauerMarius

Recommended Posts

Glant litt i QL.

 

Med 42 grs Norma 200 blir hastigheten 881 m/s

Med 46 grs blir hastigheten 959 m/s

 

I følge QL er maks trykk i .308 på 4 150 bar.

Med 42 grs Norma 200 blir trykket på 3 438

Med 46 grs blir trykket på 4 549 bar

 

Med andre ord er trykket med 46 grs veldig høyt. QL er gradert i farger, fra helt ufarlig (litt lavt?) med hvitt, via gult og rødt og oransje over det. 46 grs-ladningen går godt oppå det oransje. Ville ikke brukt denne selv. Se etter trykktegn på hylsa i hvert fall. Nå er sikkert QL ganske moderat på det meste her og kjører rimelig sikkert, så det går nok bra, men det er en rimelig hard ladning det der.

 

Med 45,1 grs blir trykket på 4 271 bar, og hastigheten 942 m/s. Dette også veldig høyt.

 

Bare sjekket Hornady RN også, og her blir makstrykket på 3 535 bar og hastigheten på 896 m/s. Pussig nok 100 m/s mindre enn hva Norma.cc oppgir. Men du har jo veldig kort løp, 42 cm. Med 61 cm blir hastigheten 981 m/s. Ganske kraftig forskjell, med andre ord. SP'en gir litt høyere trykk, og hastigheten rusler så vidt over 1 000 m/s. Men under makstrykk uansett.

 

Personlig ville jeg ikke gått over 44,5 grs om jeg bruker QL som "mal". Da får du et makstrykk på 4 095 bar og hastighet på 930 m/s.

 

Alt med forbehold, selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det blir egentlig det. Jeg ente opp med 42grs Norma 200. Det gav 905m/s i en 48cm pipe. Mulig 43grs hadde gått bra i min børse også, men trykktegnene på 44 var såppas kraftige at jeg reduserte med 2grs. V-max ekspanderer/eksploderer jo voldsomt uansett.

Jeg synes at ladedataene på normas hjemmeside er rimlig heftige. Fra 42 til 45,1 grs N200 til en 110 Hornady SP. Jeg har aldri prøvd akkurat denne kula, men at den skal gi så mye mindre trykk en en v-max finner jeg merkelig.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ender vell opp med hastighet under 900 med den korte pipa mi da sikkert.. Men du tror det er nåkk fart til at den ekspanderer bra? Ja jeg har ladet 180 gr accubond etter ladedata fra norma før å måtte stoppe før jeg var på maksdataen, maks var vel 43,5 gr men 203-b og jeg landa vel på 42,7gr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...