Jump to content

valgets kval igjen


Aircooled

Recommended Posts

Hei.

Skal velge ny matchpistol over nyåret, og sliter litt med å bestemme meg. Det står igrunn mellom Pardini SP, Morini og så har gamle GSP experten kommet inn som en mulig kandidat. Grunnen til at den er med, er at jeg har skutt masse med GSP, og ser fordel av å kunne kjøpe en topp i 32 om behovet skulle komme. Har prøvd Walter SSP, og den ble for krapp i håndleddsvinken for meg. Fikk rett og slett ondt av den.

Men det jeg lurer på er om det er noe teknisk mellom kandidatene som kan dytte valget i ene eller andre retning? Eller blir det smak og behag? Jeg er 10 cm over knoken så trenger vell Large skjefte.

Vet at noen mener morinien er mindre i skjefte enn andre, men om det stemmer vites ikke.

 

E

Link to comment
Share on other sites

Min bror har en Morini. Når vi målte håndstørrelse skulle han ifølge tabellen ha XL, men det hørtes for drøyt ut, så han bestilte L og det sitter som et skudd. Så, for små er de ihvertfall ikke i forhold til håndbredde, men jeg synes det blir litt kort avstand til avtrekker for min smak.

 

Selv har jeg en Feinwerkbau AW93 med Rink-skjefte. Samme der, jeg målte hånda til L og endte opp med et M skjefte som sitter som et skudd. AW93 har litt rettere skjeftevinkel enn Morini og Pardini, noe jeg foretrekker. Dog har Morini RF-varianten til bror mindre munningsvipp, noe som gjør den merkbart bedre til 6 sekunders skyting. Ved 8 sekunder og høyere skytetid merker jeg ikke noe plagsom forskjell.

 

Jeg har veldig lyst til å prøve Matchgun en gang i fremtiden, men har ikke funnet noen å klå på enda. De ser veldig spennende ut.

 

Mye smak og behag dette, og mange faktorer å ta hensyn til. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Vist du synes ssp ble for skarp i vinkelen, så er ikke morini eller pardini noe mindre

skarp. Du må bøye håndleddet rimelig langt ned på alle desse.

 

Morini: Har justering for dette. Da kan man få endret vinkelen noe.

Pardini: Der kan man legge underlang mellom skjefte og pistol og få til litt korreksjon.

SSP: Har egen justeringen i skjefteskruen, så når man løsner den så kan man endre vinkelen.

 

Det er små nyanser og korrigeringer som skal til, og det med skjeftevinkel er vel det minste

problemet for det er noe man kan gjøre noe med.

 

Du bør prøve skjeftene i en butikk før du velger størelse. Jeg har 10cm over knokene, og

har både vekselvis utslipte L-skjefter og mindre slipte XL skjefter av forskjellige typer.

Man er i en gråsone der et L-skjefte må tynes ut på max vs. et XL skjefte på min/medium.

 

Alle dem merkene ovenfor er gode, men noen er mere moderne en andre. Du bør prøve dem

før du bestemmer deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd både SP og Morini, og de føltes ikke så ekstreme som SSP'en, men det kan jo være at de var stilt mot ytterkanter begge, på hver sin side. Har prøvd SP'en med Large skjefte, og det føltes helt greit. Litt stramt, men da var det noen mm å gå på. Jeg heller litt mot SP'en jeg. Kanskje bortsett fra det ene punktet at Expert'en kan få løs 32 topp, men kanskje jeg overanalyserer behovet. Jeg får grunne litt på det i jula, og tafse på romjulsstevne, og ta en besluttning over nyåret når tillatelsen er klar. Til syvende og sist er det vell kloven bak skjeftet som setter begrensningene i dette tilfellet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når du først skal gå til anskaffelse av ny matchpistol til 15.000,- + er det viktig at grepsvinkelen stemmer

 

Hvis du må tilte håndleddet opp eller ned for å få skur og korn i vater holder du i feil pistol for deg, så skal det sies at Børselars som selger både Pardini og Morini er "norgesmester" i grepstilpassing ...

 

Nå er heller ikke GSP noe dårlig våpen men Pardini SP og Morini CM stiller i klassen over, ser at du ikke har nevnt Hammerli SP20 som en mulig kandidat (med nytt avtrekk vel og merke, det orginale er ikke bra nok) ... den har også mulighet for konverteringsett og er kanskje det våpenet hvor dette fungerer best ...

Link to comment
Share on other sites

Nei, hammerli'en har jeg glemt. Ser så få som bruker den her borte, så det er nok noe av grunnen. Prismessig er det så lite som skiller de, at det blir liksom ikke noe argument for min del i alle fall. Eneste argumentet mot den, er vell at man ikke får større skjefte enn M, da det vistnok har blitt kluss med skjefteleverandør, at L=M osv

Link to comment
Share on other sites

........Hvis du må tilte håndleddet opp eller ned for å få skur og korn i vater holder du i feil pistol for deg..........

hmm....synes det ble brutalt å si. Man holder ikke i feil pistol, men skjeftet må justeres (om muligt) til vinkelen bli riktig. Er det umuligt, så er det feil pistol. På en GSP eller Hammerli så er man rimelig låst, men på det meste annet er det muligheter.

 

Er enig i at Pardini og Morini er mere 'moderne' våpen. Om dem kvalitetsmessigt er noe bedre en GSP er jeg derimot usikker på, men skyteteknisk så er dem trimmet til dem beste vinkler og ballanse som ligger nærmest dem fleste skyttere på topnivå.

Link to comment
Share on other sites

@S.O.N: Det var selvfølgelig med tanke på at du har justert på det som justeres kan ... så fort du må "presse" hånda ut av naturlig stilling har du en ting ekstra å tenke på, en ting ekstra som stjeler fokus, en ting ekstra som koster deg poeng ... Potensielt mange poeng!

 

Det er utrolig hvor mye skarpere siktemidlene blir og hvor mye roligere du klarer å holde pistolen når du har eliminert bort slike faktorer som grep og også f.eks skytestilling.

 

Du vet det med en gang om pistolen er riktig for deg når du gjør løftet og siktepunktet er der med en gang og skur og korn ligger som det skal, det skal kun være den siste lille finjusteringen før avtrekket går av.

 

Den følelsen når alt faller på plass kan du like gjerne finne med en Pardini SP01 som med en gammel Hammerli 208, det viktige er selvfølge som ofte nevnt før at forskjellige våpen må testes ... ikke alle modeller passer alle.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips. Var oppe og trente i går, og i går skjøt jeg så dårlig at jeg like godt kunne skutt med en vannpistol. Å ikke tippe 500 engang på standard, er ikke noe å skrive hjem om. Men fikk prøvd en Pardini i går, med XL grep, og den måtte jeg stille ned ganske mange mm, så tror L er tilstrekkelig. Den føltes veldig naturlig i neven min, omtrent som en forlengelse av hånden, så tror det blir en Pardini over nyttår.

Link to comment
Share on other sites

Standard:

NM 2009: 9,68% i herreklassen under 500

NM 2010: 22,95% i herreklassen under 500

NM 2011: 21,67% i herreklassen under 500

NM 2012: 16,33% i herreklassen under 500

NM 2013: 31,58% i herreklassen under 500

 

Viktigere å delta en å komme over 500, og bedre

å stige roligt og jevnt fremfor å flakse seg et høyt

resultat og vere redd for fallhøyden.

 

Det er altfor mange som tror at dem skal få høye

resultater fort, og når det ikke skjer, så blir dem

lei og slutter.

 

Ting skal gå seint.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er absolutt mulig å bytte grep på sp20. Importør/forhandler i norge er Landrø og på side 72 i katalogen deres finner du at det leveres grep/ramme i str. S, M, L, XL og XXL, og de koster 1395 kr/stk. ring og hør hvilken str. du må ha og bestill, har selv bare gode erfaringer med dem.

http://landro.no/kataloger/produktkatal ... inder2.pdf

Når det gjelder montering, går jeg ut fra at det er enkelt, men har ingen erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Foreslår du prøver skjeftene vist det er muligt. Jeg har en SP20 i 32 og

jeg er 100mm over knokene. Da kan jeg bruke et L-skjefte justert til

det ytterste som er muligt (og litt til), og trimmet litt med dremelen på ymse kanter

og hjørner så alt kjennes bra ut og det går akkurat.

 

Men jeg har også et XL skjefte som passer 100% akkurat fra fabrikk, men jeg

synes likevel L-skjeftet sitter mere som en hanske på neven, så det er det jeg bruker.

 

Både L og XL kan iallefall brukes på min hånd og den måler 100mm over knokene

når jeg legger den flat på bordet og trer et skyvelære over, men XL skjeftet er vel

det som egentlig er den riktige størelsen for min hånd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...