Jump to content

kammerlader


skytteren

Recommended Posts

har fått tak i en kammerlader i bra stand. denne er stemplet 1852 og serie nr 2934. men denne mangler de 4 skruene som står i bakandt av låsekassa. (2 på hver side) helt bakerst og avtrekkerbøyle. så nå har jeg et håp om at det er noen som har noe liggende. skruene går jo ann å lage i fall ingen har disse, da jeg har dreiebenk og kan gjenge i benk, men da trenger jeg målsatt tegning av disse, så takkmemelig hvis noen har en skrue de kan måle å gi meg målene. takknemelig for alle tips om hvor jeg kan få litt hjelp. :)

Link to comment
Share on other sites

Total lengde: 13,55mm

Lengde gjengeparti: 10,18mm

Diameter gjengeparti: 5,33mm

Gjengestigning: Litt mindre enn 1,25mm

Diameter hode (ytre): 8,44mm

Diameter hode (indre): 7,60mm

 

Når du først er ved dreiebenken bør du lage en ny nippel, en som er tilpasset tilgjengelige hetter. Lag to forresten, og la meg kjøpe den ene :)

 

------------------------

Ny ca måling av gjengestigning: 1,20mm

Samme gjengestigning på nippel, men diameter over gjengene er 8,30mm.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

En RWS 1081 har en innvendig diameter slik at 5,70mm entrer uten motstand, 5,75mm har noe motstand. Den delen av nippelen er kon, og orginalnippelen blir 0,6mm tykkere over det 7,7mm lange koniske partiet. RWS hettene har en totalhøyde på 6mm, så 6mm bør være minimumslengde på det koniske partiet.

 

Andre mål:

 

Total lengde: 23,5mm

Lengde gjengeparti: 7,6mm

Diameter gjengeparti: 8,30mm

Gjengestigning: 1,20mm

Avstand brystning - tupp: 16mm (min er en tiendel kortere og er slitt)

 

Hullet gjennom nippelen er ganske stort, øyemål på 2mm der hetta sitter og 4mm i enden av gjengepartiet. Glemte å måle før jeg monterte det sammen. Det er vanlig med mye mindre hull og jeg ville kjørt med 1mm eller 1,5mm. Enkelt å øke om det blir feiltenning.

 

Jeg burde egentlig spørre en psykolog om hvorfor jeg aldri har kjøpt en dreiebenk, det er irrasjonelt å mangle noe som er så nyttig :)

Link to comment
Share on other sites

i den tiden var vel alt mer eller mindre tilpasse til hvert enkelt våpen, men det bør vel gå an å få til de skruene. er det ingen av dere som har en avtrekkerbøyle å avse?? regner med at det er noen her som skyter med disse børsene, er det noen som har noen kuler å avse?? hvilken ladning ble det brukt (selfølgelig svartkrutt), men type å ladevekt?? takker så langt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...