Jump to content

Mauser M12, sluttstykkevandring?


Torf

Recommended Posts

at der er samme vandre lengde på alle kalibere tviler jeg sterkt på

i sommer brukte jeg to forskjellige kalibere i min rifle 308 og 30-06 det var lengere vandring på 30-06

dette pleier som regelt og bli justert i forhold til magasinet

prøvde og sette 30-06 i et 308 magasin og det fungerte svært dårlig

kunne ikke engang sette magasinet inn i riflen men dette var en Blaser R8 :) men slik er det nok med M12 også

i og med at Blaser og Mauser er søster selskaper

blir nok en kortere vandring med kortere kalibere ergo raskere kammring

Link to comment
Share on other sites

det har igrunn lite med saken og gjøre at avtrekk og magasin sitter i ett

man må tilpasse vært kaliber med forskjellig magasin innsats

foreksempel vil ikke 308 passe 30-06 for den blir for kort

det blir rett og slett en tykkere vegg i magasin innsatsen slik at patronene ikke blir dyttet forlangt tilbake

og får en forlang vandring med sluttstykket :) det står på innsatsen hva slags kalibere som kan benyttes med forskjellig innsats :)

Link to comment
Share on other sites

På de fleste rifler av konvensjonell konstruksjon så er innmaten i magasinet forskjellig for feks. .308 og .30-06, men dette påvirker ikke sluttstykkevandringen. Mauser og Blaser er riktig nok forretningsmessig i nær slekt, men konstruksjonen er så vidt forskjellig at jeg har mer tro på at mauseren her ligger nærmere opp til konstruksjoner fra andre produsenter, men av samme type, enn til Blaser.

 

Se feks. på Tikka T3. Samme låskasse og samme sluttstykkevandring på alt fra .222 til .338 :wink: men forskjellige magasin.

Link to comment
Share on other sites

På Carl Gustaf 1900, Wea Mk5 og Win M70, lange kasser, er sluttstykkevandringen tilpasset patronlengde. Det gjør at de er veldig fine å skyte raskt med siden det er umulig å få bolten til å "binde" i låskassa under omlading. Dessuten slipper man å flytte ansiktet fra skjeftet under omlading.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...