Jump to content

Jaktkule til drilling med lodda løp.


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har brukt Nosler Accubond, men begynner å lure på om ikke det egentlig er en ganske hard kule? Synes jeg ser trykkring på hylsene mine, med moderate ladninger.

 

Ser at Jaktdepotet har tilbud på Rhino kuler, de svarer at denne kula har massiv bakdel som er hardere enn trad kule.

 

Jeg skal lade til 7x57R og 7x65R, to drillinger. Noen som har anbefaling på en god kule? Jeg er ute etter en kule med beskyttet spiss. Hater kuler med synlig blyspiss, der spissen får hakk osv. Plasttupp som på Accubond er genialt, eller mantel helt frem. Anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

I 7mm med moderate hastigheter har jeg de siste årene nesten utelukkende brukt 154 grs Hornady Interbond. Bra presisjon, bløt og god så den alltid gir skikkelig ekspansjon, minst 2x diameter og har enda ikke funnet igjen en som har mindre enn 90% restvekt for de som er engstelige for bly i kjøttet.

 

Den er ett godt valg.

 

Vet ikke helt hvorfor du er allergisk mot eksponert blyspiss, men jeg ville også kikket på 160 grs Deep Curl. I de hastighetene er den sikkert like god

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom Nosler Accubond og Hornady Interbond er nok ganske akademisk, mulig den siste er hakket bløtere. Den siste er nå i alle fall tilgjengelig over disk hele tida!

 

Alle kuler, med unntak av homogene kobberkuler og kuler med delevegg, er helt trygge å bruke i tynne loddede løp.

Man må være forsiktig med slike våpen, så det er nok kruttmengden man bør vie det meste av oppmerksomheten til!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker og vil anbefale Northfork sine kuler, bruker 160grs i min 7mm08 som er bøbørsa mi på hjorten. Genial kule hvor den lille blykjernen går ned i en spiss slik at der ikke er bruddanvisere. Vingene blir da på og der blir ingen splintring. I tillegg er der masse avlastingsriller("føringsbånd") på hele bakkroppen slik at fortrengt mantel har en plass å gjøre av seg.

 

http://www.northforkbullets.com/magento ... nded-core/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg skøyt og med accubond i min 7x57R drilling før, men syntes jeg så trykktegn jeg ikke likte. Jeg har gått over til sierra prohunt 150 grain. Det fungerer greit i 7x57 hastigheter. Jeg jakta elg med denne kombinasjonen i høst og skal jakte villsvin i januar. Tror neppe jeg kan skylde på kula om nasse løper videre....

Link to comment
Share on other sites

Brukte tidligere Woodleigh 160grs i min 7x65R. Funka bra, men tilgangen på kuler er mildt sagt usikker.

Testet Nosler Accu og RWS EVO, fikk best presisjon med EVO (160grs).

Har desverre ikke fått skutt dyr med den ennå, men presisjonen er bra i min Sauer&Sohn.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom Nosler Accubond og Hornady Interbond er nok ganske akademisk, mulig den siste er hakket bløtere. Den siste er nå i alle fall tilgjengelig over disk hele tida!

!

 

Her er vi nok ikke helt enige. Min erfaring er at det er ganske betydelig forskjell i både hardhet, diameter og restvekt mellom dem.

Dessverre var alle IB kulene på Hornady's shitlist i juni og har ikke produsert noen de siste 6 mnd.......

Link to comment
Share on other sites

Det er jo sant. Men, jeg har litt erfaring med dette, og på noen ting er jeg et godt susehue... Jeg har litt forskjellige rifler/drillinger, og en stund har jeg ladet alt med Accucond. Stor tro på den kula; gode erfaringer. Men, jeg har rasket med meg gale patroner to ganger nå (en god tur hjem for å hente riktig mat til børsa), så jeg skal rett og slett bruke SYNLIG ulike kuler til ulike kalibre. Jeg tenker at Accubond blir mat til 6.5x55, så får jeg bruker andre kuler til de andre børsene.

 

Edit: Sorry for OT...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...