Jump to content

Voks til knivskaft


Sakura

Recommended Posts

Hei

Ser at noen av dere knivmakere benytter voks etter at skaftene er innsatt med olje.

Selvfølgelig finnes det flere typer voks og måter å behandle skaftene på.

Det jeg lurer på er om der kan fortelle meg hvordan dere behandler skaftene, og med hva.

 

Fint om dere er presise med merke og type, da jeg tenker å handle inn noe av dette.

 

Når jeg tenker meg om så gjelder faktisk dette også behandling av slira, også her trenger jeg råd og tips.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Fikk et tips for en del år siden av en gammel knivmaker som er billig og fungerer til det meste av det du ønsker.

Har selv benyttet dette på rifle/haglestokker, lærstøvel, knivskaft, belter og rifleremmer.

 

Oppskriften er som følgende:

150 ml. jordnøtt olje

275 gram Gul bivoks i plater.

Sett et tom syltetøy glass i kjele med vann å varm opp, hel oppi oljen i syltetøyglasset, knus bivoksen i biter og hell oppi oljen, rør dette sammen når det blir varmt (Greit at oljen er litt varm før bivoksen helles oppi).

Ta dette av varmen når det er blandet og la det bli kalt. ferdig til bruk. Drøyt og billig og ikke minst miljøvennlig med en svak lukt av honning.

 

Påføres med en klut i tynt lag og lar dette tørke, tørkes over med tør klut og man er ferdig.

Når jeg benytter dette på støvlene pusser jeg som vanlig med skokrem og påfører deretter denne blandingen, støvlene blir litt mer slitesterke mot slitasje fra lyng og ris virker det som.

 

Hilsen GeSo

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...