Jump to content

Kjøttødeleggelse Federal Trophy Bonded


Grytskanken

Recommended Posts

Jeg har bytta til 180 grain Federal Trophy Bonded Tip ammo i min 308win i høst. Trodde dette skulle være gode greier, men jeg synes det er mye kjøttødeleggelse. Har riktignok bare skutt 2 rein og en elg så det er ikke det helt store grunnlaget for vitenskapelig analyse men likevel. Elgen fikk et sideskudd rett bak bogen men mye blodslått på begge sider. På den ene reinen traff jeg bogbeinet på vei ut men der var stort sett hele bogen ferdig malt....

 

Noen tips? Erfaringer er det vel nok av her når det gjelder dette, ikke helt ukjente kaliberet :smile:

 

Jeg lader forøvrig dessverre ikke selv, enda i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi to med samme opplevelsen, jeg bruker riktignok 165 grain.. har ikke allverden grunnlag for påstanden selv men har vel skutt en 14-15 hjort og en 6-8 rådyr de 2 siste årene med denne kula.

 

Rene skudd dvs rett inn og rett ut bak bog blir fine greier, men det blir det med nær sagt alle type kuler. Litt skeivt på eller i bogbein så blir det ett helsikes graps. Opplevde senest for ett par helgeer siden at kula regelrett exploderte i bogbeinet, ingen utgangshull, med tilhørende stygt slakt.

 

i fjor tenkte jeg at dette nok var tilfeldigheter kombinert med en del skudd med dyr som stod litt skrått i skuddøyeblikket, i år er jeg derimot sikker på at dette ikke er kula jeg kommer til å benytte fremover - så kan heller Jørund Lien påstå akkurat hva han vil... men at en får en fin knall og fall effekt, det kan bekreftes..

 

Kjøpte en del pakker ferdigrulla når jeg var i Canada sist (billig der borte) God effekt på bjørn så jeg får spare de til det og seljakta.. der har de ønsket effekt ..

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er blod mellom muskellagene der kaller "blodslått kjøtt" så er dere på villspor. Hvis derimot det er ei kule som går i splint, nærmest eksploderer så vil man få blødninger i musklene.

Nevnte kule er vel et topp premium kule som ikke går i splint. Og da er det situasjonen og plassering av skuddet som teller, magre dyr ser ut til å få mer blod ut mellom musklene enn feite. Hvor lenge dyret er i bevegelse etter skuddet har også ofte betydning, ved treff i ryggraden blir der lite blod nevnte steder.

 

Knall og fall effekt, at en kule gir slik effekt og ikke en annen av lignende kvalitet skutt i en identisk situasjon, på samme hold og med identisk treff o.s.v. er bare tull. Det er bare tilfeldigheter og man får aldri helt like skudd/situasjoner på jakt. Så nevnte effekt er religion og kun det, man tror!

Skyter man ryggrad eller nakke/hode vil man selvsagt få knall og fall hvergang men ikke p.g.a. kulas konstruksjon, selvsagt anbefales ikke hodeskudd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lader dere selv eller snakker vi fabrikklada?

Er det fordeler ved å velge 165 grain i forhold til 180 grain?

Fabrikk. Har også skutt noen elg med 180 grain TBT uten problemer.

Jeg bruker 165 grains TBT High Energy i rifle med 43 cm løp. HE utgaven har høyere utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...