Jump to content

Hvilket kaliber i sako 75 IV.


SteveG

Recommended Posts

Hei.

 

Vurderer å bytte løp på min sako 75. Gammelt kaliber er 9,3x62. Vil gjerne ha noe flattskytende med litt mindre rekyl enn 9,3. Er 51 cm løp på den nå og tenker å få satt på et lengre løp(60cm) samt bytte den steinharde kolbekappa da den er noe vond. Så veldig mye mindre rekyl enn 9,3 trenger det ikke være.:-) Er hovedsaklig tenkt til elgjakt men også noe rådyrjakt.

 

Det store spm. er da hvilke kaliber man har å velge mellom hvor man trenger å gjøre minst mulig med sluttstykke og magasin.??? Tenker 7x64, 280rem, div WSM-patroner, 7mm rem mag. Ladder selv så dette er ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Det lar seg gjøre for en kvalifisert børsemaker hvis sluttstykket er dimensjonert stort nok. Jeg kjenner ikke Sako 75 godt nok til å vite om posisjonen på ejektoren i et standard vil fungere med en magnumpatron, ser også at Sako ikke leverte den i magnum-kalibre (ifølge brukerhåndboken).

Eller det å kalle 270 for likt 6,5 blir vel litt feil men om jeg havner i dette omerådet så går jeg heller for en 7 mm da det er mulighet for tyngre kuler.
Ah, det besvarer undringen min over hvorfor du ikke vil ha .270 når du vurderer 7x64 :wink:
Link to comment
Share on other sites

Enig med HighPower; 270win.

 

Den er IKKE lik 6,5x55. Den blåser 6,5 av banen i begge ender av kulevekt. 270 skyter lette kuler i svært høye hastigheter uforskammet bra. Med 140 - 160 går den utenpå 6,5 i tillegg til at den fortsatt er mild i rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Siden du selv har nevnt noen veldig fine kalibere som passer perfekt til 60cm løpslengde, så gå for enten 7x64 eller 280 Rem. Ypperlig å skytte med, høy egenpresisjon og (veldig) god terminal virkning på vilt. I tillegg fås flat kulebane, lite rekyl og et stort utvalg av komponenter til disse. :D

Link to comment
Share on other sites

Har gått lenge med tanker om å bygge meg en 280 Rem, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilke kasse jeg skal bygge på. Sako ligger godt an.....

Har vel egentlig kommet fram til at jeg vil ha 65 cm løpslengde, kan jo være man skal ha en Ai etter hvert og blir det for langt så er det bare å kappe, litt verre andre veien...

Den følger jo hakk i hel med 7 mm Rem mag og brenner litt mindre krutt så her er det mye penger å spare..... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ja 280 ligger høyt opp hos meg nå. 50 ms mindre enn 7 rem mag og en cm mer overslag innskutt på 200 meter er jo ikke all verden. Mtp antall skudd som kan kjøres gjennom løpet så virker det mer fornuftig. Hvor mye mer fart får man om man borrer opp til ai?

sako 75 er ei knallbørse synes jeg bortsett fra kolbekappe som blir for hard og glatt i grove kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Den behøver ikke bli så veldig framtung, det kommer jo selvfølgelig an på hvilke pipeprofil du velger.

Fordeler med fluting er jo at du fjerner litt vekt samtidig som de vil stive av pipen litt. ( dersom du har to like lange og like tunge løp vil det med flutet være stivere)

Også ser det jo veldig bra ut......

 

Ulempen er at det kan bli tilført en del spenninger i løpet under maskinering, som kan gi dårligere presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...