Jump to content

Atlas replika/kopi testet mtp egenprodusert tofot


Scarrow

Recommended Posts

Jeg går med tanker om å bygge en bipod etter egne ønsker med basis i Atlas BT10, så jeg tenkte jeg skulle prøve en av kina-kopiene som har dukket opp på airsoft-sidene og slakte den for deler før jeg gikk løs på en av de ekte.

 

Jeg tenkte kanskje det er interessant for noen her å høre litt om det som faktisk er en rimelig og solid tofot til bruk på bane.

 

Uten å gå for mye inn på det (u)moralske med slike kopier siden dette ikke bare er replikaer, men reinspikka kopier som t.o.m er merket på samme måte som de originale, vil jeg si de er overraskende bra utført kvalitetsmessig.

 

På bane har jeg testet en på en Mini 14 og den andre på 300 Win mag. Gummien på føttene er en del hardere, men de har lite slark og fungerer bra. Litt loctite og stramming av skruer og litt smøring av glideflater måtte til, men de er slettes ikke verst. Jeg har funnet ut at jeg skal la en leve og bruke den på salongen.

 

Det selges originale Atlas BT10 til ca 3000 kr her til lands, mens kopiene kan man finne til ca 350 kr på nettet. Det er de absolutt verdt.

Nå regner jeg med at de som vurderer å bruke en kopi av Harris/Versapod/Atlas på rifla ikke er ute etter noe å reise i krigen med, men heller til salong/luft/airsoft-rifler, så jeg tror ikke Accushot mister så mye inntekt på disse kopiene, bare folk er obs på at det ER kopier og ikke betaler full pris for dem.

 

Jeg fant et par typer som vises på bildet under her. De to ekte er de uten hurtigfeste.

 

olfg.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja Tika, den som ligger i midten nederst har det som skal være en kopi av QD ADM 170-S-festet som Accu-shot bruker. Nå har jeg kun sett på det originale festet og aldri fiklet med det, men det ser likt ut.

 

m5ck.jpg

 

Jeg måtte bore et lite søkk for fjæra til utløsertabben siden den smatt ut, samt snu pinnen som holder festearmen.

Justeringen av klemkraft fungerer fint; åpner armen så mye mulig, klemmer sammen sidene med fingrene og skrur kryssbolten inn eller ut med skrutrekker. Den sitter bra på en picatinny-skinne uten å være for trang når man skal ha den av.

 

Den blanke unbrako-bolten som holder bena til senteret løsnet på den ene siden på denne når jeg svinget benet til de forskjellige posisjonene. Siden den skal stå fast brukte jeg sterk loctite på den, og justerte så inn hvor treigt jeg ville at benet skulle gå og lot det herde. Funker fint, og ingen slark der lenger.

 

Jeg har skutt med den på en 300 Win mag på bane, og det eneste problemet i forhold til en ekte er at låserattet for pan/tilt under midten ikke sitter like bra. Man må etterstramme litt etter 10-15 skudd om man vil den skal være helt låst.

Link to comment
Share on other sites

Her er et bilde av den andre typen hurtigkobling på kopiene:

 

En litt enklere utgave, der fjærtrykket er det som holder 'klemma' på skinna, men en kan også stramme mutteren etterpå for å sikre montasjen. Dette fungerer også bra.

 

Denne tofoten var en del billigere; Ca. $35 tror jeg. Men den føles mer solid enn den med ADM-festet. Den har også kant og positiv serratering på utløserhylsene for bena som på den nyeste BT10'en.

 

Serrateringen på bena på begge kopiene har negative 'pigger' mens de originale er positive og stikker utover og gir bedre grep. Dette er kanskje den enkleste måten man kan 'avsløre' en kopi på.

 

6gwj.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...