Jump to content

Climbing treestands, erfaringer?


Vassbekken

Recommended Posts

Har sett litt på climbing treestands på en del amerikanske nettsider, og ser absolutt fordelen med en slik i forhold til faste tårn. Er det noen her inne som sitter med erfaringer med bruk av slike? Hvor får man tak i dem? Må man bestille fra USA, eller er det noen som selger dem her til lands til overkommelig pris?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en såkalt "treesaddle", det er jo mer en klatresele egentlig. Planlegger å bruke den i år også, fikk prøvd den en jaktdag i fjor. vanskelig å holde seg i ro.

Noen av disse "climbing treestands'ene" ser ut til å kreve at treet har noenlunde jevn diameter og ingen grener for at "åme" bevegelsen skal virke?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd sånn som festes i tre, annet enn at jeg har klatret opp i ett, men vet Artemis selger sånne. Tror de gutta har endel erfaring med de og.

Søk på Artemis på google så finner du nettsiden deres, evt send en PM til Flashman her inne, som kjenner de gutta.

 

http://www.mamut.net/artemisas/shop/

 

Gå inn på jaktutrustning :arrow: Treestand

Link to comment
Share on other sites

Men dere betaler vel ikke 4000-5000 kr for noe dere kan lage selv? Har postet om dette tidligere. Ingen problem å ordne slike selv. Gamle slåmaskinseter er ypperlige. Med litt modifisering og lastestropper sitter de fast. Jeg finner furutrær som har gode greiner å klatre i. Da slipper jeg stige. Men uansett er det ikke nødvendig å betale tusenvis av kr. for slikt. Sorry Artemis, men jeg tenker gjenbruk.

Treet på bildet er litt "slankt" i toppen. Men jeg har skutt hjortebukk fra den. :D

 

Har vel raskt regnet sju-åtte "treestands" i ulike utgaver stående i terrenget nå.

 

trepost_stor.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ny post ordnet. La inn ei ordre til far om en ny flyttbar stol. Hadde sett meg ut ei gran i nerkant av et hogstfelt. Klatra opp og kappet vekk greiner. Opp med stolen og stroppet den fast oppe og nede. Slo inn bolten nederst på stolen og som tar mesteparten av vekta. God stol, spennende plass. Lettklatret tre, ei grei forutsetning. 7 m over bakken:-)

Prisen: Vet ikke, spør fattern..... :D

 

IMGn_0058.jpg

IMGn_0059.jpg

IMGn_0060.jpg

IMGn_0061.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke siste innlegg helt fanger opp ideen med "climbing treestands" Poenget er jo at man kan klatre ganske høyt, sikkert og uten særlig belastning eller turnegenskaper, ved at de to delene vekselvis sikrer personen i treet på vei opp. Sorry, men kreasjonen på bildene over ser rett og slett ikke trygg ut for meg, hverken å klatre med, sitte i eller skyte fra. Gir heller ikke muligheter for anlegg for lengre skudd.

 

Brukt de på litt elgposting for tre år siden med positive erfaringer.

 

Fordeler og erfaringer med en god "climbing treestand"

5 meter opp og posten dekker et MYE større område

Lukten skal vistnok flyte i luftlag, høyere opp betyr at dyr værer deg mindre

Du sitter behagelig over tid, samtidig som man kan reise seg, stå på nedre plattform og dekke nesten hele horisonten

Sikrere skuddvinkel, evt bomskudd går rett i bakken

Kan pakkes relativt lett sammen og bæres på ryggen

Gir jo mye større fleksibilitet enn faste jakttårn ifht vindretning, dyretrekk, antall poster etc

Kjøpte en maxbosag til 79,- og kappet denne så kort at den lett går i sekken til å fjerne eventuelle greiner på veien opp

Bruk lang snor til børsa og nistesekken. Heis de opp når du har festet deg sikkert i riktig høyde

Klatreselen som medfølger er sjelden bra. Kjøp en skikkelig en og sikre ordentlig. Feil/manglende bruk av dette tar liv hvert år i USA

Konklusjon: vel verdt investeringen, man ser mye mer og får flere sjanser og opplevelser.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er trygt for noen er nødvendigvis ikke trygt for andre. Om man har lært å klatre opp trær ved å bruke greiner til arm- og fottak, er dette en kurant måte å komme opp i høyden på. Hva man bruker for å sitte på oppi treet er smak og behag. Noen sitter på greinene der, andre fester et par fjølender for å ha mer komfort. Stolene jeg bruker gir enda mer komfort. Jeg plasserer de slik at jeg har greiner som fothvilere. Greiner brukes også som anlegg.

 

Det er sikkert ikke "climbing treestands" i ordets rette forstand. Kanskje bare "treestands". Enig i det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...