Jump to content

Zeiss skinnemontasjer


EirikB

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har en R8 med en Zeiss Victory HT kikkert med skinnemontasje. Jeg vet at Zeiss også leverer Varipoint med skinne, men ikke Diavari? Er skinnesystemet relativt nytt på Zeisskikkertene eller er det kun enkelte serier som har opsjonen?

 

mvh

 

Eirik

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

jeg har en R8 med en Zeiss Victory HT kikkert med skinnemontasje. Jeg vet at Zeiss også leverer Varipoint med skinne, men ikke Diavari? Er skinnesystemet relativt nytt på Zeisskikkertene eller er det kun enkelte serier som har opsjonen?

 

mvh

 

Eirik

 

Skinnesystemet hos Zeiss finnes allerede veldig lenge, trolig mer enn 30 år. Dette nye mer avanserte skinnesystemet i dag som kalles for Zeiss - Innenschiene derimot har kommet mye senere til dagens lys. "Innenschiene" finnes utelukkende for Victory HT/Varipoint /Diarange og Classic Diavari. Duralyt - serien og denne fantastiske FL Diavari - serien har vanlig 30mm mellomrør. Dette pga storsalget i de anglo - amerikanske land som ikke er vant til skinnemontasjer.

Link to comment
Share on other sites

Dette nye mer avanserte skinnesystemet i dag som kalles for Zeiss - Innenschiene derimot har kommet mye senere til dagens lys.

Patentet har prioretestsdato i 1988, så det er ikke spesielt nytt. Patentene har gått ut, så nå bruker Meopta, Docter og Leica samme system.

http://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/mosaics?CC=DE&NR=3820471A1&KC=A1&FT=D&ND=4&date=19891228&DB=worldwide.espacenet.com&locale=en_EP

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...