Jump to content

Grovkalibra elg i Kongsberg by


Castor

Recommended Posts

I dag ettermiddag ble det skutt en skikkelig rugg av en elgokse nesten midt i Kongsberg sentrum. Geviret teller minimum 15 tagger. Kommer sikkert mer utfyllende reportasje i lokalavisa (Laagendalsposten) i morgen.

Oksen har oppholdt seg i "sentrum" noen dager nå, men i dag var et stopp. Flere har opplevd dyret som "truende" og flere bilister har nesten hatt den opp på panseret og det har ikke vært mulig å jage den til skogs sies det.

Mange i byen har sett denne oksen i det siste og mange har hatt nærkontakt med den.

 

Jeg har flere ganger prøvd å ta både bilder og filmopptak av denne flotte oksen, men uten å lykkes og nå er det som nevnt.....for sent.

 

Personlig synes jeg det er trist at et så flott og staselig dyr ender opp som karbos og biff i denne settingen

Vi lever i 2013 og det burde være mulig å få denne oksen bedøvet og fraktet lang til skogs på ett eller annet slags vis.

 

Jeg er elgjeger selv og har jaktet elg noen år, sett mange elg og sett enda flere døde elg, men aldri en så grov elg og så staselig som denne.

 

Nei dette liker jeg ikke noe særlig. Hva mener dere???

Link to comment
Share on other sites

Mener at elg er elg, litt trist hvis et barn hadde f.eks. blitt angrepet av elgen. Så alt i alt syns jeg det var en bra avgjørelse. Men flott, det var`n! Leser man innlegget i avisa så ser det jo ut til at de har diskutert forskjellige løsninger på problemet og kommet frem til den beste.

Link to comment
Share on other sites

Så hva er forskjellen på å skyte denne oksen og en okse i marka? Jo, denne oksen var en trussel mot folk. Herregud, elg er elg og jeg blir litt matt av disse ønskene om å bedøve og flytte slike dyr. Tenk om man hadde brukt tid og mye penger på å flytte denne i dag og så hadde den blitt skutt i ørska i morgen......? Nærmest "canned hunting".... :shock::lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner alle disse guttene fra viltnemnda på bildet, og oksen har invadert boligområdet på "Gamlegrendåsen" over 2 år. Oksen ble felt pga fare for folk siden den nå ikke var sky i det hele tatt. Mange bekymrings meldinger har kommet inn, før nemnda bestemte utfallet.

Link to comment
Share on other sites

I Vesterålen svømte det engang en elg ut til Anda Fyr

 

aaknes_f_m.JPG

Fyret ligger på øya dere skimter til høyre i bildet.

 

Denne var utmattet og ble bedøvd og hentet ut.

Så ja, det er jo mulig om man vil bruke ressurser på det.

 

På den andre siden var det jo ikke noe spesielt med denne karen.

By-elg er dårlig avlsdyr uansett hvor mange tagger den har, og i 2013 er folk livredd for elg. Enkel utvei.

 

Dessuten var den ikke SÅ stor og staselig.

 

1264525_10151873844042718_969476255_o.jpg

Denne er derimot flott! Forøvrig fra samme øy som første bildet er tatt på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er elgjeger selv og har jaktet elg noen år, sett mange elg og sett enda flere døde elg, men aldri en så grov elg og så staselig som denne.

 

Nei dette liker jeg ikke noe særlig. Hva mener dere???

 

Da må du nok komme deg litt lengre unna aas kafeterian. Elg er ikke akkurat en trua art og denne kunne utgjøre en fare for folk så da er det bra at det ble karbonader av den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...