Jump to content

Spesiell carabin, Continsouza MLE M16


RustySoldier

Recommended Posts

Kom over denne ved en tilfeldighet. Denne er til salgs, og siste rest av våpensamlingen...

Kort hendig karabin ? Er dessverre plombert, noe som får soldaten i meg til å få frysninger. Men jeg måtte bare kjøpe. Utrolig hendig, lett og kun cirka 95 cm lang all over. Er det noen som vet hvor disse ble produsert og brukt, det eneste jeg har finnet ut er at det (kanskje) er cal. 8 mm. Plomberingen ser - for å si det pent - veldig gammel ut og lite solid - men jeg vet ingenting om slike ting.

Har aldri sett makan. Ser nesten ut som om det er smeltet bly eller noe rett inn i kommeret for å plombere. Maks 2-3 cm.

 

Etters veldig smooth, god stand, flott, tight mekanisme. Den er kun plombert med plugg i kammeret, sluttstykke og alt ellers er helfint, mekanismen er tight og fin .

 

 

 

http://www.suksess.com/Jan_H._Kalvik/,.html" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sakset fra wikipedia:

Once of the most successful and long-lived variants of the Berthier system was the short and handy carbine version of the five-shot Mle 1916 Berthier, designated "'Mousqueton Berthier Mle 1892/M16". This carbine proved very popular with mounted cavalry, artillery, and reconnaissance troops. It was still in service with some French law enforcement units as late as the 1960s.

 

Continsouza er produsenten.

 

Artig børse, plombering er en uting :evil:

Link to comment
Share on other sites

Flott fransk rifle/carabin. Har ei eldre bygget på samme mekanisme brukt i afrika. Men den er desverre i slik stand den er nok ikke trygg å bruke. Den har også ett grovt eldre svartkruttkaliber. Og den er enkeltskudds ikke magasin. Den plomberinga i din så kurant ut å gjøre noe med om man får hjelp av en våpensmed som vil ordne med papirer så den kan registreres igjen.

Link to comment
Share on other sites

Min har magasin - og plass til en god del patroner. Den er både dekorativ og lekker. Til tidligere spørsmål: Jeg fikk den som "plaster på såret" fordi en annen handel gikk i vaske. Mekanismen er meget tight, og uten plombering har jeg ingen angest for å ta den med på Forsvarets skytebane.

 

Selv om jeg like den godt, er jeg åpen for bytte,

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Min har magasin - og plass til en god del patroner. Den er både dekorativ og lekker. Til tidligere spørsmål: Jeg fikk den som "plaster på såret" fordi en annen handel gikk i vaske. Mekanismen er meget tight, og uten plombering har jeg ingen angest for å ta den med på Forsvarets skytebane.

 

Selv om jeg like den godt, er jeg åpen for bytte,

 

Da var jaggu siste del av samlingen solgt, og sitter igjen med blid frue, alt for lite penger, en Mauser og en liten pistol. Fortsatt god helg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...