Jump to content

Hvordan feste honningåte til mår


oddvar

Recommended Posts

Hei alle fangstmenn!

 

Nå har jeg endelig fått orden på prioriteringene og fått fellene mine til kok. Koker dem i kaustisk soda i kveld, og så er planen å få dem vokset i løpet av helgen. Sist sesong prøvde jeg meg med laks som åte, uten suksess, derfor tenkte jeg å prøve honning i år.

 

Hvordan fester dere egentlig honningåte i fellene deres? Jeg har en aasebø felle og resten coniebear. Lurte på å smelte honning i en form dekket med bakepapir og så skjære i biter når det er størknet, vil jeg klare å feste det? Hva med å putte alt i en nylonstrømpe, i lag med biter av fiken, vil måren være skeptisk til nylon?

 

Evt. så har jeg hørt at noen har puttet tamponger i flytende honning, men de kan ha sagt det til meg på spøk...

 

Tusen takk på forhånd for alle svar.

 

Mvh

Oddvar

 

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker trekasser med netting i bakkant, har kokt honning inn i tamponger og trer den taubiten gjennom nettingen. har også ølbokser som eg har kappet av å blir som en liten skål eg legger inn i kasser her ligger eg honning som var igjen etter kokingen av honningen. Smører også litt på stammen under fellen og på oppgang stokk. åsebø fellen ligger du honning i bakkant bilder er det i mårfelle tråden. Har ikkje erfaring med den fellen enda, har bestilt 2 stykk som er på vei. Bruk snøen å finn ut hen de går.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips om mårfangsttråden, veldig greit med bilder.

 

Da tror jeg at jeg forsøker tamponger med honning også, høres jo ut som det kan være veldig enkelt å håndtere. Honning på oppgangsstokken hadde jeg tenkt til å ha. Fiken kan jeg jo prøve å feste med bommulstråd selv, om jeg knyter de ferdig hjemme så skulle det vell bli håndterbart i skogen det også.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å tre nylonstrømpa over hånda, ta en god neve honning og vrenge strømpa av hånda. Stram opp og knyt igjen og jeg sitter med en honningball som jeg henger innerst i fella. Hvis jeg strammer ordentelig tyter det litt honning gjennom nylonen og ballen ser enda bedre ut i mine øyne. Bruker gjerne de lyseste strømpene slik at måren ser en gul/hvit ball når han kommer smygende i nattemørket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...