Jump to content

338 Norma magnum Sako TRG-s


308 Sako

Recommended Posts

Flytter prosjekttråden hit som handlet om ombygging av en Sako TRG-s til en langholdsrifle.

Her ligger prosjekttråden dersom det er noen som vil se der http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=73999

 

Nå er rifla mer i brukerfase en byggefase så jeg tenkte å følge opp prosjekttråden med mer bruk av rifla og alt som kreves rundt for å lykkes med å treffe på lengre hold.

 

Slik var rifla da jeg fikk den

normal_TRG-s_rekyl.JPG

 

Slik er den nå

2013-11-10_15_40_07.jpg

Egentlig bare stokken som er endret.

 

Har endelig funnet en plass som går an å skyte litt utover og har fått hengt opp et par plater.

avstand.jpg

 

Dette bildet er tatt fra lengste holdet mot standplass

2013-11-17_12_28_44.jpg

 

Henger en 40x40 på ca 670m og en 50x50 på ca 970m

 

338 Norma mag er en grei langholdspatron, i samme område som 338 Lapua

Dette bildet viser den ved siden av en 308 win

normal_Patron.JPG

Er bare å få lada så den går bra så er den lett å få til å suse utover et stykke.

 

I prosjekttråden viser jeg litt av hvordan jeg gikk frem for å finne godladning og hva jeg bruker når jeg lader denne patronen.

Så er det bare å bruke et ballistikprogram for å finne kulebanen. Det vi trenger å vite med størst mulig nøyaktighet er hastigheten og avstand dit du skyter.

BC er oftest oppgitt i programvaren.

 

Og da er vi i kjernen av hvor jeg er nå. Jeg har undersøkt og prøvd å skaffe meg så mye kunnskap som mulig rundt dette med å skyte på lange hold. Kammeret her har hjulpet mye, Roe sine tråder, kurs og langholdsblogg samt andre ting rundt på nettet.

Jeg har målt hastighet med vanlig chrono og lagd meg en kuletabell for div hastigheter ihht kruttemperatur og vindkort i forhold til samme hastigheter og temperaturer, teoretiske verdier. Svenskemetoden blir brukt. Alt vel og bra.

 

Jeg er i gang med å få verifisert kulebanen. Slik jeg oppfatter det så er ikke chronografen korrekt nok til at hastigheten er til å stole på når holdene blir riktig lange. Jeg må derfor være helt sikker på avstand for å kunne korrigere for riktig hastighet. BC velger jeg å ikke tukle med, regner med hastigheten er den som må justeres.

Det jeg har erfart til nå på de to holdene jeg har i dag er at jeg må ned noen klikk for å treffe plata.

På 670m var det ganske bra, men på 970m var jeg ca 0,5m for høyt eller 5 klikk for høyt.

Det jeg må gjøre nå er å sikre meg at avstanden er riktig på de to holdene, og legge inn korrigert klikk i ballistiske programmet for å korrigere hastighet og da samtidig få korrekt kulebane for den hastigheten.

Truing som det kalles på godt Norsk :D Applied ballistic har denne muligheten.

Problemet mitt foreløpig er at jeg kun har brukt gps på smart tlf for å finne avstand, så det er mest sannsynlig både avstand og hastighet som er noe off :oops:

1% feil på hastigheten + noen meter feil på avstand kan fint gi 5 klikk feil i høyde 1000m

Jeg trenger å få kvalitetssikret avstandene.

 

Selv om jeg ikke fikk førsteskudstreff på lange hold så betyr dette kun at mine input i programvaren ikke er 100% korrekt

Jeg var bare en halv mill for høyt på rundt 970m første gang jeg har skutt over 670m.

Det som gjorde skytingen gild likevel var at jeg klarte å spotte egne treff på både 670m og 970m slik at jeg ved hjelp av retikkelet i kikkert kunne skru meg inn på plata. Meget tilfredsstillende å få det til så tidlig i skytingen :D

 

Hvordan går dere mer erfarne langholdskyttere frem når dere verifiserer og evt korrigerer kulebanen.

Er det hastighet dere endrer på?

Link to comment
Share on other sites

Artig å se. Hadde den rifla opprinnelig opphav øverst i nord? Synd bare med pipelengden om det er den samme.

 

Hva har du brukt av ladninger i den om den har blitt brukt litt ? 338 NM er jo artig siden alle (inkl meg selv) har 338 LM. Moro å se noen som tråkker litt på utsiden og gjør noe på egenhånd.

 

Av dataene ser det ut som en er 15-25m/s bak en LM med samme kulene. Om presisjonen er bedre er så små hastighetsforskjeller ubetydelige.

 

Artig å se hvor bra du skyter til å være helt i startgropen. Om avstanden er kun målt med gps har du nok en liten utfordring med rattekortet der.

 

Når det gjelder hastigheten eller BC å justere på er det ulike meninger om det. Bruker du G7 som base ser det ut til at den gir ett bedre utgangspunkt lenger ut enn G1 gjør. Når det er mange på banen samtidig er det lærerikt å sette flere kronografer etter hverandre og sammenligne hastigheter. Gjennomsnittet av av de testede er ett godt utgangspunkt.

 

0,5mil er også VELDIG fort gjort med litt varierende rekylopptak og ulik vinkel mot målet på forskjellige hastigheter. Sikkert ikke bare meg som sliter litt med ujevnt nullpunkt fra dag til dag. Større forskjeller jo mer rekyl det er..... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ja er samme korte lengden, 56cm

Har til nå brukt forholdsvis raskt krutt i forhold til kaliber, og svake ladninger.

N19 og URP. Skal gå over til N570 nå og trøkke på litt så jeg håper hastigheten øker litt.

Hastigheten ligger i overkant av 830m/s ved 0°C og har brukt G7 med N19 krutt. Har brukt 250gr MatchKing

 

Å sette to cronografer etter hverandre skal testes.

skal også bruke laser og annen gps for å teste avstanden.

 

Har skutt forholdsvis mye med rifle opp gjennom årene men ikke med tofot og aldri på lange hold. I begynnelsen hadde jeg problemer med at rifla falt ned langt til venstre, men det har bedret seg. Nå hender det at retikkel faller rett tilbake på målet. Men trenger å trene mer for å få det til hver gang.

 

Når tiden er inne for nytt løp blir det nok 338 norma mag igjen dersom det ikke blir vanskelig å få tak i hylser. Regner ikke med det.

Da blir det nok over 70cm tenkte jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Godt å se det er flere 338 Norma her! Fikk min fra Hansen i mars, og har skutt ca 550 skudd så langt og strekt den til 1650 meter.

Jeg har utelukkende brukt 570 krutt og 300 grs Scenar, her er min "oppskrift" etter minimalt med forskning:

- Helpressa Normahylse

- 300 grs Scenar, Coal 93mm (ca 0,5mm fra bommene)

- Federal 215 GM

- 89 grs N570

 

V0 840 m/s @ 23 C, skutt i 27" pipe fra Krieger

 

Det virker, resten er opp til piloten

Link to comment
Share on other sites

Ja det er bra at det er noen med 338 NM også

Flest 338 lapua men tror ikke det skiller stort på disse også er det jo litt stas med noe ikke alle andre har :winke1:

 

Jeg har til nå skutt 250gr men må vel over på 300gr da den er utviklet for den vekta.

Tenkte at jeg først må mestre rekylen fra 250gr kuler men det skiller kanskje ikke stort.

Link to comment
Share on other sites

Var en kjapp tur ute igjen i dag og fikk skutt resten av N19 kruttet.

Like forhold som sist. Målte avstand med Spypoint 1500. Fikk 677m og 977m målt med den.

Fikk ikke førsteskuddtreff men fikk de inn etter litt justering sideveis.

 

Synes det er litt rart at jeg må ned 4 klikk i forhold til Aplied ballistic når avstanden virker å være litt lenger en antatt. Kan jo være hastigheten men tror nok det fortsatt er en kombinasjon av feil hastighet og feil avstand. Hadde jeg hatt flere med samme krutt klart skulle jeg prøvd å korrigere, men venter heller til jeg har nye ladedata med N570 krutt.

 

Neste blir en enkel horisontal ladetest for å finne en grei ladning og så teste flere chronografer for å finne mest mulig nøyaktig hastighet og lage nye feltkort. Gulp.. mye arbeid å lage de korta.

Men nå blir det mye med samme krutt en stund :D

 

Fant ut at jeg kan flytte standplass ca 30m lenger bak og da få hold over 1000m

Det må jo testes etterhvert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Testet for moro i Aplied ballistic og korrigerte med riktig klikk på målt avstand.

Da endret programmet hastighet til 852m/s

Vet jo ikke om avstanden er helt riktig men det virker som hastigheten er noe høyere en det jeg får av verdier fra chronografen.

 

Må testes mer når jeg får noe 570 krutt klart.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk lada opp 30 skudd med 5 stk for innskyting og en ladestige på resten

Brukt N570 og 250grn MatchKing med 0,5mm friflukt

Begynte på 88grn og fortsatte i økning på 1grn opp til 90grn

Fra 90 til 93,5grn lada jeg opp 3 like for hver økning på 0,5grn

Skutt på 200m

ladetest.jpg

 

Ble en sinuskurve nå også. Ok samling på 90grn - 91,5grn og 92,5grn men den på 90grn er i bunnen av kurven

Jeg ser etter gode samlinger og et område som har liten vertikal spredning. Poenget er å velge en ladevekt som har bra samling og der en liten variasjon i vekt vil ha minimal betydning på vertikal spredning.

Slik jeg har forstått det er det det vi er ute etter til langholdskyting.

 

Fra 92grn til 93grn er kurven nesten flat, men etter 93grn åpner gruppene seg.

Velger da å gå for 92,5grn som har noenlunde grei samling og der endring i ladevekt har minimal påvirkning på vertikal spredning.

 

Hadde rigga meg opp med chrony type rød og planen var å skyte hele strengen over den.

Var tydeligvis ikke nøyaktig nok for etter innskyting da jeg skulle begynne lengst til venstre sneiet jeg pinnene på ene siden med følge av at deflektorene eller hva de heter fløy adundas og to pinner ble ødelagt. Tror Chrony`n klarte seg.. :oops:

 

Noen som vet om det går an å få kjøpt disse nye her i landet?

Ser på hjemmesidene til ShootingChrony at de selger dette til slike som meg :twisted:

 

Neste steg nå blir å lade opp en haug med valgt ladning, måle hastighet og lage nytt feltkort etter at kulebanen er verifisert/korrigert på de to avstandene jeg har på platene.

 

Etter det er det fryd og gammen da jeg har en del kilo i denne loten med N570 krutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Med all denne snøen er tilkomsten til skyteplassen vanskelig så det har ikke blitt noe skyting i det siste.

Med over en meter snø så kan man drømme om slike forhold som her:

 

 

Ser ut til å være en gild øvelse, men det setter høyt krav til skytebane :roll:

Er nok ikke mange som har lokasjon å få til dette på.

Link to comment
Share on other sites

Inspirert av bloggen til Roe så har jeg prøvd å lage klikktabell for å feste direkte på høyderattet

ballistic_for_ratt.jpg

 

Har laget det i et xls-ark og delt opp kolonner i likt antall klikk som på rattet også telt kolonner og merket der antall klikk stemmer med avstand. Greit så langt. Men så var det å få printet dette ut i riktig størrelse :roll:

 

Har endret størrelse på utskrift og endret avstand mellom kolonner for å få det likt med avstanden på klikkene på kikkert men kommer ikke 100% ut riktig :evil:

 

Er det noen som har fått dette til, og hva printet dere det ut på?

Vi bruker et reklamefirma på jobben til profilering av biler og maskiner. Mulig de har noe klebelig som kan brukes

 

Ser på nettsiden til THLR.NO at disse skal bli tilgjengelige for salg, men jeg er litt utålmodig og liker å fikle litt selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker powerpoint til å lage slike tabeller for å feste på tårnet.

Synes det er enklere å justere dem til riktig størrelse da.

Har laget til Zeiss, Hensoldt, S&B PMII og Leupold MK4.

 

Skriver ut med laserskriver på klistremerkepapir beregnet for utendørs bruk.

Da tåler teipen vann og varer i mange år.

Tror det er 6 år siden jeg begynte med dette, fungerer ypperlig.

For eksempel slikt papir:

http://www.amazon.com/100-Label-Outfitters-Weatherproof-Waterproof/dp/B003KMZ6OA/ref=pd_sim_op_2

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk til Tika som har lagd en instruksjonsvideo om bruk av PowerPoint for å lage egne tabeller til kikkerttårna

Se link her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=99315

 

I PowerPoint er det verktøy for å justere størrelsen på "merkelappen" til ønsket dimensjon

Mål omkretsen på tårnet nøye, tegn inn med rett mål, legg inn likt antall klikk og plasser figurer/merker der de hører hjemme

Print ut på klistrelapper med laserskriver eller skriv ut på vanlig papir og tape fast.

Fant noen gamle klistremerker som lå liggende, får de antakelig i div fotobutikker el.lign.

Dersom man er nøye med målene treffer merkene rett på riktig klikk.

 

Custom_turret1.jpg

 

Custom_turret2.jpg

 

Da trenger man et mindre avansert værkort som viser fratrekk eller tillegg i klikk i forhold til grunntabellen som du har på kikkert.

Lurt å tenke over hvilken temp man mest sannsynlig vil skyte mest i, bruke det som basis.

Når man ser at man f.eks trenger å legge til 3 klikk på 650m i forhold til basis, så skrur man til 650+3 klikk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

 

Fikk en forespørsel om jeg var villig til å dele xl fila med feltkort

Det gjør jeg gjerne, men å laste opp xl filer på forumet er ikke går ikke så greit.

Dersom det er noen som er interessert i noen av mine filer som f.eks feltkortet eller PowerPoint fila som jeg lagde klistremerke til kikkert på så send meg mailadressen din på PM så får du link til en dropbox der jeg kan legge ut disse filene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fått sendt avgårde rundt 70 skudd fordelt på to økter i påska.

N570 ser ut til å gi ca 50 m/s mer en N19 uten merkbar eller visuelt høyere trykktegn.

Ved rundt 1000hPa og 12°C så får jeg rundt 885 m/s og en ES på 12 m/s på en 250gr MatchKing

 

Flytta meg lenger tilbake og opp i åsen og fikk lengste hold på 1005m plata er 50x50 cm

Plata på 40x40 cm er da ca 710m ute

Aplied Ballistic gav meg 9.2 mils på 1005m, måtte ned 3 klikk til 8.9 mils for å komme på plata.

Programmet regnet om hastighet til 892m/s for at treff på 710m og 1005m stemte med virkeligheten.

 

3 klikk er lite. Forskjellen utgjør kun 2% på hastighet og jeg regner med det er der feilen ligger.

Chrono er ikke den mest nøyaktige chronografen.

 

Skal skyte litt mer for å få bekreftet kulebanen. Så blir det å få printet ut ny bane og klistre på kikkert tårnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Etter en rekordsommer med mykje sol så er det blitt lite skyting. Men haue surrer med skyting likevel.

Har fundert litt da under skyting på rundt 1000m så har jeg måtte skru flere klikk sideveis en hva jeg kunne lese og måle av vind. Har antatt at vinden er sterkere underveis en hva jeg kan se.

Men det har fått meg til å kverne litt rundt saken.

 

At kikkert ikke må helle til en av sidene under skyting på lange hold har jeg fått med meg. Hvertfall må den helle likt hver gang. Jeg antok at dersom kikkert er i water med skinne på rifla er alt ok.

Men det kan hende dette ikke er riktig. Kikkert må være i samme vertikale linje som kulebane. Dvs den må "tracke" på klikkene likt med kulebane og rifle. Det er ikke sikkert den gjør det selv om kikkert er lik helning på som base eller skinne ser det ut til etter endel googling.

 

Tenkte å sjekke dette da det kan være at de ekstra klikkene er forårsaket av dette.

Eller det kan være vind :roll: uansett verdt å sjekke.

Beste måten er antakelig å ha en blink med en vertikal linje. Må være helt rett mot tyngdekraften.

Enklest å få til med et lodd og snor. Er forklart godt her http://www.longrangehunting.com/articles/reticle-alignment-2.php

Ellers er det en etter mitt skjønn en godt forklart film her angående emnet.

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke ha pinnene montert. Skyt uten hvis været tillater det

 

Finn deg en ubevoktet kurv med strikketøy. En av de vanlige dimensjonene av strikkepinner passer som bare f....

 

Jeg kan ikke understreke UBEVOKTET nok. Dette kan fort bli dyrt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var på skytebanen for å skyte en test med 6.5x47Lapua "linjetesten" og ville samtidig sjekke trg-s en for å se om kikkert sporer riktig vertikalt.

 

Jeg stiftet en pappblink ca 1m høy på 100m avstand. Brukte loddesnor og tegnet på en vertikal linje.

I bunnen av linja tegnet jeg et siktepunkt. Skjøt et skudd mot siktepunktet for å sjekke treffpunkt var riktig.

Alt ok. Skrur så kikkert opp ca 9 mill som tilsier ca 1000m i mi rifle. Skyter nytt skudd med samme siktepunkt i bunn av linja.

Når jeg nå sjekker treffet oppe på linja står skuddet ca 2cm til venstre. Aha!! Her var altså noe av den mystiske sidevinden jeg opplevde på 1000m. Dette vil utgjøre en feil på ca 20cm sideveis på 1000m

Eller to klikk ekstra for vind som ikke var der. Dette er nybegynnerfeil, men er mulig det er flere der ute som ikke tester dette godt nok eller i det hele tatt.

 

Så hvordan fikser man dette?

Jo, man må løsne på kikkertringer og dreie kikkert som forklart i link til film oppe.

Skal lite til! Jeg holdt på frem og tilbake. Brukte rundt 15-20 skudd før jeg ble fornøyd :roll:

Endte på i underkant av 1cm på venstre side ved 9mill justering. Da tenkte jeg at det får være nærme nok...

Når en er klar over dette så kan man kompensere. Mulig jeg gjør et nytt forsøk når tålmodigheten er tilbake :oops:

 

Dette er likevel enda en grunn til hvorfor langholdskyting er så fascinerende.

Det krever mye arbeid og tilrettelegging i forkant av hvert skudd for å lykkes.

I tillegg kreves det mye skyting i og under alle forhold for å tilegne seg erfaring med værforhold og spesielt lesing av vind.

Det kreves mer enn å være en god skytter.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke mye bilder av målene i denne tråden

henger en 40x40cm på ca 710m og en 50x50 på ca 1000m

 

Var en tur for å spraye opp blinkene så fikk tatt et bilde av plata som henger ca 1000m ut.

normal_2014-09-20_09_57_50.jpg

 

Har et par ekstra plater liggende. Tenkte å øke vanskelighetsgraden med en 30x30 på 1000,-

Og en 40x40 en plass mellom 700 og 1000m.

 

Nå er det snart elgjakt så blir nok ikke noe før etter jakta

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så hvordan fikser man dette?

Jo, man må løsne på kikkertringer og dreie kikkert som forklart i link til film oppe.

Skal lite til! Jeg holdt på frem og tilbake. Brukte rundt 15-20 skudd før jeg ble fornøyd :roll:

Endte på i underkant av 1cm på venstre side ved 9mill justering. Da tenkte jeg at det får være nærme nok...

Når en er klar over dette så kan man kompensere. Mulig jeg gjør et nytt forsøk når tålmodigheten er tilbake :oops:

 

Hei

 

Det er en ting som er viktig i forhold til hva man roterer/justerer dersom kikkert ikke sporer vertikalt

 

Dersom man har libelle som er montert til kikkertring eller selve basen/skinna så skal man rotere kikkert i ringene. Da er libellen fast i forhold til rifla.

 

Men dersom man har libelle som er festet til selve kikkertrøret så skal man la kikkert så fast i ringene og løsne selve libellen og rotere den.

Dette er i følge det som blir forklart her

 

Her gjorde jeg feil første gangen da jeg har libelle som er festet til kikkertrør skulle jeg ikke løsnet kikkert men kun libellen og justert den, tror det var derfor jeg slet med å få det til skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Er en tråd om jordas rotasjon og dens påvirkning på kulebanen her på kammeret.

Det kalles coriolis effekt. Den påvirker ikke kulebanen men etter at kula har forlatt løpet så flyr kula fritt i forhold til jordens rotasjon og derfor ser det ut for oss som ligger på jorda at kula drifter på lange hold.

Må min 1000m ut for at man vil se noe effekt av jordens rotasjon.

 

Her er en youtube video som forklarer mer i detalj

 

Den horisontale effekten altså sideveis er avhengig av breddegraden, skyteretning spiller ikke inn.

På nordlige halvkule er effekten alltid at kula drifter til høyre. Hvor mye altså avhengig av breddegraden

Sørlig halvkule drifter kula mot venstre. Men de fleste som leser dette er antakelig nord for ekvator :D

 

Den vertikale effekten er avhengig av både breddegraden og skyteretning.

Skyter du rett mot nord eller syd er vertikal effekt 0

Rett mot vest da kommer jorda og mål mot kuleretning, målet stiger mot kula og man vil treffe lavt

Rett mot øst så drar jorda og målet i samme retning som kula, målet synker fra kula og man treffer høyt.

 

Altså horisontalt på nordlig halvkule kun avhengig av breddegraden og kula ser ut som den driver mot høyre.

Vertikalt avhengig av både breddegraden og skyteretning.

 

På nord eller sydpolen vertikal effekt nesten lik 0 da jorda har liten flate pr runde.

Mens den horisontale effekten blir størst ved polene.

Omvendt ved ekvator. Horisontal effekt ved ekvator nesten lik 0 mens den vertikale effekten er størst der.

 

Lenger opp i tråden snakker jeg endel om at mine treff er høyere og mer til høyre enn hva programmet sier.

Jeg har brukt avstand og hastighet og vind som en mulig feilkilde. I tillegg fant jeg ut at kikkert spora ikke 100% vertikalt.

Nå ser jeg også at jeg faktisk skyter rett møt øst. Jeg har ikke brydd meg om coriolis effekt da jeg såvidt strekker meg til 1000m, men på 1000m utgjør det faktisk en liten effekt. Ca 1 klikk (litt i underkant) både på høyde og side.

Da kommer jeg enda litt nærmere virkeligheten med Aplied Ballistic appen og det liker jeg :winke1:

 

Jeg føler å ha kommet så nært virkeligheten som min skyteferdighet tillater.

Hastighet er justert til 886m/s ved 15°C Chrono viste 873m/s og den feilen kan godt være chronografen.

Målt avstand med både kart digitale og analoge. Laser og gps. For å bli helt sikker trenger jeg en svinedyr laser men er nærme nok til at jeg ikke bryr meg mer om feilkilder. Nå er det å blekke i vei og trene mer skyteferdighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Godt nytt år og første tur ut i år gikk bra

Har bygd litt på Sako 75 som jeg har hatt endel år. Fikk tak i en Mcmillan stokk og har testet 6.5x47 lapua

Første skudd med 139 gr scenar på 710m var ca 0.5 mill lav. Så faktisk bommen selv.

Treff på plata på 2. skudd. Gikk over all forventning da jeg har skutt lite over for lang tid.

I forhold til 338 Norma Mag så var dette veldig mye enklere å spotte og treffe med på 700m

Prøvde også på 1005m men der kunne jeg ikke se hvor kulene traff så kom aldri inn på plata.

 

Måtte jo prøve 338 Norma mag også. 1005m først og ble treff på første

En god start på 2015 :D

 

Usikker på om jeg klarer 1000m med 6.5x47 Lapua uten spotter. Signaturen blir for svak der ute tror jeg.

Uansett moro å få skutt litt igjen.

 

Edit: Satt meg ned for å se hva som gjorde 0.5 mill på første skuddet med 6.5x47 Lapua

Det viser seg at jeg glemte å korrigere trykket i Applied Ballistic appen...

Svenskemetoden er vel tenkt brukt når man har en tabell og skal korrigere for den, men med computer så må man jammen huske alt der også :oops:

Når jeg la inn riktige verdier for været fikk jeg 82 klikk, samme som jeg måtte korrigere til etter første skuddet.

Fortærans! Hadde vært tøft om det hadde blitt første treff med lillesakoen også.

 

Har sagt det før og sier det igjen. MÅ være nøye med alt dersom man vil treffe på lange hold. I hvert fall dersom man ønsker å treffe på første skuddet :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En liten status oppdatering

Jeg får desverre skutt alt for lite for tiden. Jobb og familie tar opp mesteparten av tiden.

Men kommer meg avgårde innimellom. Der jeg har mulighet for litt over 1000m er det ikke altid brøyta inn.

Kom noe snø men hyggelig nabo heiv seg i traktoren

normal_2015-03-29_21_12_57.jpg

 

Er et stykke inn i ingenmannsland

normal_2015-03-29_21_12_14.jpg

 

Siste biten inn måtte skiene på

normal_2015-03-29_21_24_07.jpg

 

Etter et stykke på ski i løs bløt snø med to rifler og bag med det nødvendige så føltes turen opp til standplass som om det kunne bli min siste... men jeg har garantert godt av det :lol:

normal_2015-03-29_21_23_22.jpg

 

Når pust og puls var på normalt nivå så prøvde jeg først 338 Norma mag på 1005m

Hentet værdata fra kestrel og la inn i Applied Ballistic på tlf

Var pent og stille vær. Lite vind 2-3m/s 11gr C og 956hPa

87 klikk opp og 4 klikk for vind og spinndrift. Treff på første i plata på 50x50

Utrolig å gildt det er å se plata svaie og høre gongen litt over 4 sekunder etter at skuddet gikk.

Etter 5 treff på 1005m så prøvde jeg 710m på 40x40 plate.

Der traff første skudd også og her kunne jeg se treffene i kikkert. 2 skudd satt litt lavt så jeg skrudde opp 2 klikk til 50 på dette holdet for å komme nærmere senter. Uansett veldig fornøyd da sist skudd som ble sluppet var 1. Jan

 

Så var det 6.5x47 lapua sin tur

normal_2015-03-29_21_24_55.jpg

 

Første måtte ned 0.5 mill så her trenger jeg mer data for å få riktig kulebane.

75 klikk opp på 710m. 6.5x47 lapua er enkel å skyte med på dette holdet.

Raske ladegrep mens målet er i siktebildet er mye enklere med denne enn 338 Norma mag siden rekyl er betydelig mindre. Gøy å skyte raske skudd og få treff på 710m

Prøvde meg på 1005m også igjen. Sist traff jeg ikke trodde jeg. Så ikke noe signatur der ute.

Denne gangen gikk det bedre. 136 klikk for å treffe plata. Veldig lite som skjer på plata men jeg hører plinget :oops: her er 338 norma magnum rå i forhold og 338 er lettere å treffe med på dette holdet.

Jeg tror løpet er for kort og ladningen litt slapp. Ligger på rundt 755m/s etter en calibrering i AB. Blir nok for slapt der ute.

Fikk ikke noe fornuftige resultater. Treffer endel men endel forsvinner uten at jeg kan si hvor de blir av.

Må nok dra på litt for å få høyere hastighet for å få til noe mer fornuftig ut mot 1005m

Men uansett fornøyd med å treffe noe.

 

En god dag ute i godt vær og fikk trimma litt samtidig.

Kom meg ned igjen også uten skader på hverken skytter,ski eller rifler :D

Så dagen var god :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...