Jump to content

Noen spørsmål angående Sauer 200


M17

Recommended Posts

Jeg har nå vært på postkontoret og hentet Sauer 200'en min, må si den ser skikkelig fin ut :)

Men ble usikker da jeg skulle montere diopteren, hvor langt fremme/bak på skinna er det vanlig å montere denne?

Og hvor på "reimfeste-skinna" er det vanlig skru fast reimfestet til liggende skyting?

 

Edit: Kunne tenke meg en adapter eller en løsning for å montere Harris tofot, noen som vet hvor jeg får tak i dette?

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :) Fant ikke noe som beskrev hvordan jeg skulle montere,men på de fleste STR'er jeg har sett stikker diopteren en del bakover mot øyet.

 

Vil denne løsningen passe på remfesteskinna? :

HB6.jpg

(For European Size Rails 3/8" across rail slot)

Link to comment
Share on other sites

Feste av dioptret og fremre reimfeste er helt individuelt.

 

Dioptret setter du litt løst på. Kler på deg de klærne du normalt skyter i. Legger deg ned på standplass

og justerer dioptret slik at du ser blinken klårt.

Om du har godt syn kan du gå ned på størrelsen på hullet i dioptret.

I alle fall må du under 1,2mm for å beholde diopterefekten.

 

Når det gjelder fremre reimfeste skyter noen med stram reim og noen med slakk.

Her må du prøve deg frem hva som gir best resultat for deg.

 

Med stram reim menes at fremre reimfeste skyves så langt frem at reima blir "stram" på liggende skyting. Har sett noen brule fremre reimfeste som handstopper på liggende skyting.

 

For noen er det en grei løsning, men du vil oppta noe mere rekyl med denne løsningen, da rekylen vil forplante seg gjennom hånden som ligger ann mot dette festet.

 

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Under 1,2 mm for å beholde dioptereffekten?

Jeg fikk levert 1,2 1,4 og 1,6 jeg...

Har 1,2 i nå,ser fin ut den. Dette er vel kanskje noe jeg bytter etter hvilken skyting det er snakk om?

Men er det noen som vet om den tofot-adapteren jeg linket til passer?

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :) Fant ikke noe som beskrev hvordan jeg skulle montere,men på de fleste STR'er jeg har sett stikker diopteren en del bakover mot øyet.

 

Vil denne løsningen passe på remfesteskinna? :

HB6.jpg

(For European Size Rails 3/8" across rail slot)

 

Noen som kan bekrefte/avise denne før jeg eventuelt bestiller?

Link to comment
Share on other sites

Når du skal plassere dipoteret er det viktigaste at avstanden blir såpass stor at du ikkje får diopteret i panna i rekylen - og her må du prøve alle skytestillingar! Bruk det minste diopterholet du ser klart med. Gå opp på holet i dårleg lys og motsol - prøv deg fram! Ver heller ikkje redd for å prøve deg fram på holkornstorleik - her er det mykje å hente.

 

Kvar du skal plassere reimfestet er heilt avhengig av om du brukar splitta reim eller handstoppar. Med handstoppar gjer det seg nesten sjølv, men du bør prøve å stille inn slik at du tar opp omlag halvparten av rekylen i handa og resten i skuldra. Om du brukar splitta reim vil eg anbefale deg å prøve med reimfestet så langt fram at reima er stram heile vegen. Det fører til at reima hjelper til å dra børsa på plass i skuldra, og gjer det litt lettare å skyte raske seriar. Noko fasitsvar på kva som er best er ikkje råd å gje - her er det individuelle variasjonar ute og går. Sjekk litt på standplass på eit vanleg DFS-stemne, då vil du sjå dei fleste variantar: håndstoppar og splitta reim med stram eller slakk framreim.

 

Det tofotfestet du har bilete av ser greitt ut, og om det ikkje passar er det sikkert ingen heksekunst å file det til.

Link to comment
Share on other sites

Det er bestilt, så får se :)

Har montert diopteren slik at litt av dioptermontasjen stikker ut av sauer-skinna. Skal gjøre finere justeringer når jeg reiser på banen for å skyte den inn.

Må vel kjøpe meg noen hullkorn også ja, har bare det ene som ble levert med.

Da gjenstår bare en kikkertskinne, og tror jeg har funnet løsningen :)

 

http://www.tacticalnightvision.com/mounts_and_rings.htm Se under SAR 2.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...