Jump to content

DIY Slik får du ut en hylse som har satt seg fast i dien...


1983

Recommended Posts

Ser det er noen som lurer på hvordan man får løp en hylse som har satt seg fast i dien.

Bildene blir større ved å klikke på dem...

 

Jeg tok noen bilder av en fremgangsmåte som jeg synes funker bra.

Jeg tok ut tennhetta på en hylse som var skutt en gang, så banka jeg den fast opp i dien.

Det eneste jeg gjorde som man ikke kan gjøre om dette skjer i pressa var at jeg tok ut ekspanderen og utstøteren til tennhetta før jeg banka fast hylsen. Denne må skrus så langt opp som mulig i en "live" sitvasjon

 

Her er verktøyet jeg benyttet:

alVJU0ZV.jpeg

 

Først borret jeg opp hullet der tennhetta sitter. Jeg borret opp hullet med en 5mm bor, for å gjenge opp til M6. Men så fant jeg ut at "noen" hadde rota vekk M6 gjengetappen. Så jeg borret opp hullet til 7mm etterpå, så gjenget jeg opp til M8 (bordiameter til M8 er egentlig 6.8mm, men 7mm funker helt fint!)

 

SlkzRmZY.jpeg

(Bildet viser med 5mm hull)

 

Neste steg er å gjenge opp, her kan du montere dien i en skrustikke, men jeg hold bare dien fast i en vannpumpetang, messing er så lett å gjenge med at det går helt fint. Smør gjengetappen med olje. Istedetfor å bruke et svingjern til gjengetappen han man fint bruke en liten skiftnøkkel, bare pass på at den entrer rett. Kan også sette gjengetappen i drillen, men bruk lav hastighet. I et "live" tilfelle må du stoppe gjengetappen når den butter mot utstøterpinnen.

 

dGlSNTdy.jpeg

 

Når hullet er ferdig gjenget, så brukte jeg en 12mm 1/2" pipe. Denne hadde større indre diameter enn ytre diameter til hylsen.

 

UWprTmc3.jpeg

 

Så la jeg en stor kraftig skive over "koppen" og en mindre 8mm skive over den igjen. Grunnen til at jeg brukte kontramutter ved skiva var av to grunner.

1: Bolten jeg hadde tilgjengelig var alt for lang

2: I et "live" tilfelle, så kan dette være en grei måte for å justere lengden på bolten slik at du ikke skrur den i utstøterpinnen og ødelegger denne, da skrur man bare bolten ned til den treffer utstøterpinnen og så en runde tilbake.

 

Så er det bare å skru inn bolten og siden de to mutterene er skrudd mot hverandre kan ikke bolten gå lengre ned i hylsa, og da vil den dra hylsen ut fra dien.

 

bUEvY29S.jpeg

 

 

Ferdig!

czVqMWF4.jpeg

 

 

Hylsa satt godt fast, ikke noe miksing og triksing her :)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Om det er plass til å lage litt gjenger i hylsebiten som sitter igjen, så ville jeg prøvd å skru inn en gjengetapp. Også samme prosedyre som over. Hvis ikke kan metoden med grisepikk fungere.

 

Om du gjenger, så må i alle fall gjengepartiet være så langt som mulig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...