Jump to content

Nybegynner-hjelp til hagle kjøp


rypavaldres

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal kjøpe min første hagle. Den kommer til å bli brukt på rype- og skogsfugljakt.

Jeg veier selv 64kg og er 172cm høy, jente på 24 år.

Jeg har blitt anbefalt å kjøpe en lettvekthagle.

 

Hva er forskjell på 20 og 12 kaliber lettvektshagler(ulemper og fordeler) og hva bør man velge? Hvordan er forskjell i rekyl på disse? Og hvordan er balansen?

 

Hva bør jeg videre spørre forhandler om?

 

Det er ikke så viktig for meg med mye utsmykninger ol. Det viktigste er ei god hagle av god kvalitet som ikke koster for mye. Helst ikke over 10 000kr og gjerne så langt under dette som mulig.

 

Var på XXL i går og så på en Silma finnskogen 20/76. Men har lest litt rundt og har sett at det har vært en del trøbbel på Silma finnskogen iforhold til skifte av løp o.l BØr jeg holde meg unna denne hagla?

Link to comment
Share on other sites

Jente på 24 år som ikke har fått hjelp..? Pleier å få gutta i full vigør her inne! ;)

 

I allefall: Silma har vel et halvfrynsete rykte ja, men jeg tror jeg fint kunne kjøpt det. Men det viktigste er at du finner en hagle som passer deg. Få noen i en butikk som vet hva de snakker om til å vise deg litt hva du skal se etter. Ikke alltid personalet på XXL har så stor kunnskap. Hvor i landet holder du til?

 

Hvis du finner et par kandidater ville jeg sett på bruktmarkedet. Hvis du vurderer kal 20 så er disse ofte ikke så lettsolgt, så prisene kan ofte prutes godt ned..!

 

Jenter kan vel ofte med fordel gå for en light-hagle ja. Kan vel bli litt tungt å dra på en fullvektshagle en hel dag i fjellet. Men skal du skyte mye på bane så er det vel ikke lurt å velge en slik etter hva jeg har skjønt.

 

Dette er jo hagla JEG ville kjøpt hadde jeg vært deg. Virker som han er åpen for pruting og.:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... y=hagle+20

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig at du får prøvd kaliberet før du kjøper.

Hvis du har mulighet til å låne ei hagle for å vinne erfaring så er

det gunstig.

Du skal kanskje jakte i lag med noen. Da er det verd å spørre.

Alternativet er å bare kjøpe ei hagle og løpe en risiko for at du ender opp med 2 hagler.

 

Ei lettere hagle har den ulempen at rekylen blir sterkere.

Ett tveegget sverd.

Å finne stålammo i annet enn 12 Ga blir ofte litt langreist eller dyr ammo.

 

Ja - 12 Ga har mere rekyl og større ladning.

Du får stålsette deg og tenke på kolkhosdamer i Sovjetunionen

som kjørte Lada Niva uten servo på hullete veier :-)

 

12 Ga hagle med trekolbe slik at du lett kan modifisere lengden og legge inn rekyl-kappe ved eventuelt behov.

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... odid=11826" target="_blank

 

http://www.vertebrae.no/index.php/no/ne ... chi-detail" target="_blank

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=44091220" target="_blank

 

Treskjefte

http://www.xxl.no/Root/Jakt/Jaktutstyr/ ... 63_1_Style" target="_blank

 

Plastskjefte

http://www.xxl.no/Root/Jakt/Jaktutstyr/ ... 49_1_Style" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

En fordel med lettvektshagle er nettopp at den er lettere å bære på enn de andre. Kjekt på lange dager i skog og mark. Ulempen, synes jeg, er at de gjerne ikke har så god balanse som de litt tyngre. Typisk vekt på en lettvekter er 2,8 - 3 kilo. De tyngre jakthaglene veier gjerne 3,2 - 3,4.

 

Ville ellers ikke valgt en med altfor kort løp. Har selv hatt en lettvekter, Yildiz SPZM, som var 2,8 kg og hadde 66 cm løp. Rask i skogen, men ikke ideell, synes jeg.

 

Valgte å gå over til 20/76 fra 12/70. Kommer neppe til å gå tilbake. 20-kaliberen er smekrere og gjerne litt lettere enn en tilsvarende hagle, og en 20/76-patron er like effektiv som en 12/70. Ammoprisen er ikke veldig ulik. Mange hevder 20 er dyrt å skyte med, men man ikke råd til en krone eller to ekstra pr skudd...

 

Jeg gikk videre fra en Fabarm 20/76 (ikke lettvekter, men bare 3 kg lell) til en Beretta 391 Urika halvauto. Mindre sjarmerende våpen enn halvautohagler skal man lete lenge etter, men det funker.

 

Dersom du ikke er stor fan av rekyl, kan halvauto være veien å gå. Det er generelt mindre rekyl enn i en o/u. I utgangspunktet er det også mindre rekyl i 20-kaliber, men om man skal sende av gårde samme bly... eh... alternativhaglmengde, blir det jo stort sett det samme.

 

En halvauto er for øvrig i utgangspunktet lettere å tilpasse på egenhånd, da flere av merkene kan shimses i ulike retninger for å passe bedre.

 

Ellers, om det er o/u som er greia, se på feks Sabatti Lady. Nå er det slik at hunkjønn gjerne har litt kortere armer og høyere kinnbein enn hankjønn, så en typisk damehagle kan være veien å gå. Disse har høyere og kortere kolbe.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye god hjelp.

Jeg bor i Oslo,men mye i Valdres. Har hørt noe om at de er gode på hagler på intersport som før lå i bogstadveien(nå kirkeveien)? Ellers er det noen andre forhandlere dere vil anbefale? Skjønner at mye handler om å få haglen som er riktig til meg, men er vanskelig å vite om selgerne virkelig har peiling eller om de "bare later som" for den som ikke har særlig peiling på området ennå.

 

Vil en 12 kaliber lettvekt være dårligere eller bedre balansert enn en 20 kaliber?

Og er det riktig at rekylen blir større på 12 kaliber lettvekter enn 20 kaliber? Ikke at rekyl er det avgjørende i denne saken.

 

Ble anbefalt en bettinsolli ultra light damehagle av ei venninne da hun bruker den på bane også og sier den er bra balansert og ikke altfor "sint" i frasparket. Men at det hadde vært litt startvansker på tennstiftene ved at de var for myke så våpnet klikka, men det hadde ho bare fått skifta på børsemaker og deretter hadde våpnet fungert bra etter dette. Noen andre med erfaringer/kunnskap rundt denne hagla/merket?

Link to comment
Share on other sites

Et best mulig valg av hagle vil (iallefall) være et våpen som du kan bære meg deg hele dagen og skyte komfortabelt med.

Det vil si ikke for tungt (<3kg), langt/kort, ikke for mye rekyl, kontrollert-treffesikker skyting, med god drepe evne og uten tekniske feil, varig slik år etter år.

Kaliber 20 våpen vil være komfortable fordi det er smekre og hendige, og rekylen fra patronen blir mindre enn i kal 12 hagle med samme vekt.

Drepevnen er viktig å tenke på, fugl midt i hagleskura fra kal 20 er like ferdig som i skura fra kal 12. MEN, det forutsetter nøyaktig skyting, det er mer haggel i lufta fra kal 12, som gir litt mer margin.

En kan tenke seg at uerfaren skytter antagelig skyter bedre med kal 20 enn kal 12, men dette vil evt jevne seg ut med trening/erfaring med kal 12.

Tips:

Ikke auto hagle, en vanlig o/u,gammeldags trekolbe, ikke plast

Kal 20 hagler leveres også i gubbe-mål, obs så sjekk at den passer deg.

Utskiftbare choker må en ha.

Bruk aldri stål eller vismuth ammo på vilt. Vær nøye med valg her.

Trening på duer og sjekk av haglesvermen på papp er veldig lurt.

Alt mekanisk kan med fordel oljesprayes (5-56) før/etter bruk.

Stokkolje er bra.

 

Jeg håper du finner en hagle du har trua på og får jaktet litt før sessongen er over!

Link to comment
Share on other sites

Styr unna lettvektshaglene, de er bare vonde å skyte med.

I prisområdet ditt bør du kunne finne pent brukte beretta 686, browning 5-25 eller ei annen kvalitetsbørse.

Hagla bør veie over 3 kg for å være behagelig å skyte og treffe med.( og det er hele poenget med hagla)

Og om du har tenkt å trene litt vil jeg anbefale kal. 12/70 da tilgangen på treningsammo er mye større en i kal 20.

 

Lykke til med valget..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...