Jump to content

Tradisjonell slakt/flåing av hjortevilt


JegerWSM

Recommended Posts

Pent og rent når det gjøres av folk med erfaring, men jeg vil fortsatt påpeke at det for de fleste vil være mye å hente i en elektriskvinsj og to bolter i golvet. Skjærer snittene, løsner nederst på bakbeina, svangen og på brystbeinet, og lar vinsjen gjøre jobben. Det gir generelt sett penere slakt (unntaket er når slakteren er så dreven med kniven som i denne filmen), mindre håndtering (dvs mindre bakteriespredning på skrotten) og mindre jobb.

 

Det eneste jeg fant å utsette på denne var at randen mot bukhula bør tas til slutt - om den er mye tilgriset er det riktig å ta det grøvste før en begynner inni for å unngå å gnu det utover, men en bør alltid ta ei stripe som det siste en gjør.

 

Men for all del, filmen er 100% korrekt og svært mange (de fleste?) har mye å lære av den...

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kunne se tok han av kantene på svangene til slutt, rett før finpussen inni, det er etter min oppfatning korrekt. Jeg har noen ganger sett på når han slakter dyr, og kantene pleier bli tatt sammem med finpussen. Det som er mest imponerende er at det går raskere med ham alene enn når noen prøver å hjelpe, og slaktene blir perfekt. Legg også merke til forsiktig bruk av vann for å få vekk blodsøl i hals/brysthule.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel den grunnleggende måten å flå på som kan brukes under alle forhold uten noen form for tekniske hjelpemidler. Greit om man har et tre eller annet til å heise slaktet opp i. Men ved å improvisere litt er det ikke noe problem å flå hele dyret liggende på skinnet, man bare velter det over på siden istedenfor å heise det opp, og flår videre til midt på ryggen.

 

Ikke alle som har en traktor el.l. i ryggsekken :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Der du jakter fungerer nok åpenbart ingen redskap, kun løypestreng og helikopter. Forstår ikke hvorfor man skal bringe inn slike totalt irrelevant bemerkninger i denne diskusjonen??

Her prøver noen å bidra til folkeopplysningen og viser et redskap som fungerer fantastisk de aller fleste steder, kanskje i særdeleshet på myr. Så skal man kverulere og fortelle at det ikke virker der det er så bratt at man nesten ikke kan føte seg. Alle og enhver forstår jo at der er begrensninger, fysikkens lover gjelder.

 

Bidra heller med noe positivt enn dette.

Link to comment
Share on other sites

1. Slutt og sutre.

2. Se det du svarte på

På reinsjakt er vel det eneste muligheten dersom kjøttet skal bæres ut.

 

Sier ikke at det akebrett ditt ikke fungere. Men på reinsjakt er det totalt verdiløst.

 

PS man bruker ryggsekk og bærer børa si ut selv på reinsjakt, ikke helikopter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...