Jump to content

Kulebanekompensator på S&B 1,5-6x42?


Sør-jeger

Recommended Posts

Jeg har en S&B 1,5-6x42 liggenede i våpenskapet som jeg lurer på hva jeg skal gjøre med.

 

Jeg tenkte på å instalere en kulebanekompensator for å få mer bruk ut av den.

 

Den har 80cm å justere med, så jeg lurte litt på hvor lang kan man komme ut med denne i en 30-06?

 

Er det noen som har gjort dette før?

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke 80 klikk med en kulebanekompensator på S&B, husker ikke helt, men det er nok ikke mere enn ca 40klikk du får med kompensatoren.

Men til vanlig jakt, så skulle det holde i lange baner :) Koster ca 2000,- å få den montert og den må inn til fabrikken

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et slikt sikte. I stedet for å ettermontere kulebanekompensator, laget jeg små tall som jeg klistret på justeringstårnet/skruen.

På denne måten merker en av hvor mange klikk en må stille på feks hver 50./100. meter. Det blir en slags kompensator, uten å måtte bruke nesten en halv gang så mange kroner som siktet i utgangspunktet kostet.

Link to comment
Share on other sites

Bare 40 klikk i en SuB 1,5-6? Det høres lite ut. Jeg kom til 600m med en slik og fabrikkladd .308. Mener jeg brukte mellom 80 og 90 klikk på det. Jeg har ikke montasje med tilt. I hvert fall har jeg ikke montasje som skal ha tilt. Kanskje kassa, eller montasjene har feil :wink:

 

Edit: Rettet fra Selleri&Gullerot til Schmidt und Bender.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...