Jump to content

Dimensjon på blink på forskjellig avstand


bulvan

Recommended Posts

du mener at du har en blink på 10m som du vil skal være så stor som en 20cm blink på 25m? de skal se like store ut ?

om jeg har forstått deg rett ville jeg brukt blinken(20cm) / orginal avst (25m) og ganget med ønsket avstand 10m , altså

20/25X10 = 8cm.

 

Dette er tatt rett ut fra hodet om hvordan Oscar sjøquist skrev det i en av sine bøker.

håper det hjelper , Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Det er det samme svaret jeg kom fram til.

 

Tenk deg at 25 meter er 2,5 ganger lengre enn 10 meter. Og da må i så fall blinken på 10 meter være 2,5 ganger mindre enn blinken på 25 meter, hvis de skal virke "like store".

 

20 / 2,5 = 8 centimeter.

 

Var hvert fall min tankegang.

 

30 centimeters blink på 100 meter, blir vil på en avstand av 10 meter måtte ha en diameter på (30 / 10 = 3 centimeter) for å gi deg samme "vanskelighetsgrad" om man kan kalle det det.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, men du vil nok se at det ikke bare er å gange opp samling på 10 m. for å få en realistisk samling på 100 m. På 100 m. vil et mer urolig siktebilde visuelt forstyrre avtrekksresponsen på samme.

Link to comment
Share on other sites

Siktebildet skulle da bli nøyaktig det same, og like roleg/uroleg på 10 som på 100 (eller 200/300) så sant blinken er forholdsvis like stor? At ytre påverknad (vind) kan forstyrre er så, men visuelt sett er det likt.
Etter min mening er det stor forskjell, vingler du innenfor 10 mm på 10m tilsier dette 100 mm på 100 m. Det gjør det mye vanskeligere å få tatt et godt avtrekk ved finskyting, f.eks. jaktfelt. Dette har flere erfart etter "god" tørrtrening på 10 m, og likevel skutt som en fi... på 100 m :)
Link to comment
Share on other sites

Det er jo akkurat like stor del av blinken du vinglar innom anten holdet er 10, 100 eller 1000 meter. Er blinken 3 cm på 10 meter, 30 cm på 100 meter eller 3 meter på 1000 meter vil vinglinga du skildrar uansett vera innanfor 1/3 av blinken. Det er heilt andre faktorar som gjer skilnaden mellom god tørrtrening og dårleg skarpskyting - den viktigaste faktoren sit litt bak augo...

Link to comment
Share on other sites

den viktigaste faktoren sit litt bak augo...
Det er i hvert fall helt sikkert. Det er av den grunn også mye lettere å få det til å smelle - tørre å ta avtrekk - med et roligere siktebilde. Selv om man vingler like mye proporsjonelt er det forskjell i synsinntrykk 10-100m. Stående skyting på et eple på disse avstandene viser dette greit.
Link to comment
Share on other sites

Stående skyting på et eple på disse avstandene viser dette greit.

Da blir det ei anna historie, Mark, og utanfor tema. I denne tråden er det snakk om nedskalerte blinkar for å få same siktebilde på korte som på lengre hold. Og da blir det ikkje store eplekarten du må bruke på 10 meter for å trene skyting på ein gjennomsnittleg Gravenstein på 100 ;-)

Link to comment
Share on other sites

En liten avsporing til :-), og det er at kulediameteren må forminskes tilsvarende blinkes (prosent altså). Sett at en skyter med en avstand på 0 mm for å sette det litt på spissen. Hvis blinken er krympet tilsvarende og ikke kulediameteren så vil det si at en blåser hele blinken i en smell. Hvordan man løser dette for noen andre stå for.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

 

edit: Sabot kan kanskje være løsningen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er ikke noe særlig glad i slike nedskalerte blinker.

Du treffer ikke like bra på en blink på 100m som du gjør på en nedskalert på 20m.

 

Skyter du skrått på 20m, så gjør det ikke noe særlig til utslag,

Derimot på 100meter'n så vil utslaget ha femdoblet seg.

I teorien i hvertfall. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...