Jump to content

Unger og egne våpen


Pedro L

Recommended Posts

Som topic sier så har jeg tre unger som også skyter.

Definitivt hyggelig og for all del, en flott aktivitet å gjøre sammen med avkommet. Litt fisking, skyting og forhåpentlig vis litt jakt etter hvert er hyggelig.

Dette medfører imidlertid mye stress og slitasje/brekasje. Ofte blir mer av tiden på standplass brukt til å følge opp ungene og følge med disse, en egen skyting. Fokus blir deretter, men igjen fin relasjonsbygger jeg er glad vi har sammen.

Jeg ser nå at tiden er inne for at to av dem får seg sine egne våpen å skyte med.

Problemet her er at de to yngste er 16. I fin og grov skyter de med reservevåpenet mitt. Går greit under feltkontkurranser, da jeg skyter andre grener først, men er vanskelig på bane da vi ikke kan rullere våpna innbyrdes.

Sitter også ofte igjen med ett nedgriset våpen med feilfunk eller skade, tull med magasiner, tidsnød osv.

 

Hvordan går jeg fram for å søke på egne våpen til disse to? Trenger en finpistol og en revolver til hver.

 

De skyter mye og klarer seg selv uten tilsyn. Hadde vært bra for dem å ha noe eget å stelle med. Gir mer forståelse og ansvar tror jeg.

 

Glad for tips her da jeg kjenner tiden er inne til å ha hevd på egne våpen konkurranser igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge de oppfyller ellers kravene til å eie håndvåpen (Les: Medlemskap, eventuelle nybegynner/sikkerhetskurs, 6mnd aktivitet) men ikke alderen, så kan det være du kan stå som verge og passe på våpnene. De kan dog ikke medbringe våpenet alene, sånn som med langvåpen. Du må da være med når de skal skyte, noe som jeg ikke tror blir et problem.

 

Jeg kjenner til to-tre tilfeller hvor det har blitt gjort slik.

Link to comment
Share on other sites

Jentungen er 15, snart 16, og har to våpen regsitrert på mor. De krevde dokumentasjon på konkuranseaktivitet og det var det hele.

 

Formelt sett er mor "eier" da frøkna ikke er gammel nok, men det er jentungens aktivitet som er grunnlag for innvilget tillatelse. Det står forøvrig i forskriftene at verge som er oppført i våpenkort i slike tilfeller ikke behøver å fylle kriteriene som ligger til grunn for innvilgelse av tillatelse. Tillatelser innvilget på slikt grunnlag er gjerne tidsbegrenset til 2 år. Koster ikke noe å få den forlenget og det er helt kuarnatt å få innvilget forlengelse såfremt barnet fortsatt er aktiv og aktivitet kan dokumenteres.

 

For øvrig teller det å kjøre/følge barn til og fra trening og konkuranse som "aktivitet" i forhold til egen søknad on kjøpetillatelse for den av foreldrene som er "drosjesjåfør". Det samme gjelder forøvrig også arbeid i klubbens styre.

 

Har man mange våpen kan det være like greit at mor føres opp som "eier".

Link to comment
Share on other sites

Høres fint ut dette, men to skjær i sjøen!

Mor har ingen våpen eller interesse for slikt. Ikke medlemskap i annet enn strikketøyforeninger.

Mor og far har ikke lenger samme adresse, selv om dette ikke er ett stort problem å ordne, da dialogen der er god og det ikke er mange meter i mellom oss.

 

Får jeg flere våpen på kortet mitt da når jeg har fin + reserve og grov + reserve? Hvis dette ikke går på kortet mitt er det jo ikke noe problem.

 

Hadde vært gildt om det lot seg ordne, slik at jeg fikk egne våpen i fred!

Det står for øvrig i forskriftene at verge som er oppført i våpenkort i slike tilfeller ikke behøver å fylle kriteriene som ligger til grunn for innvilgelse av tillatelse. Tillatelser innvilget på slikt grunnlag er gjerne tidsbegrenset til 2 år.

Formkrav til henne?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg i den situasjon at jeg deler adresse med mor, og viktigere,- mor har et saklig forhold til skytevåpen som "redskap" til sport og jakt.

 

Våpnene skal ikke telle på din kvote, de må bare stå i ditt navn så lenge de håpefulle er for unge. Grunnen til at vi satte dem på mor var fordi jeg gjennom årene har opparbeidet en viss mengde våpenkort, og da "ser det penere ut" når disse står på mor.

 

Den som står som eier for barns våpen vil selvsagt måtte møte de vanlige kravene om edruelig etc etc. Men bortsett fra det skal det ikke stilles "våpenkrav" til denne vergen, det er barnets behov for våpen som her er avgjørende. Og da må selvsagt alle nødvendige punkter for å få innvilget søknad oppfylles fra barnets side. Det vil si nødvendig kursing og aktivitet. Onkel/tante Blå vil nok se ekstra nøye på om søknaden er reell eller om det "bare" er far som ønsker flere våpen. De vil nok også se på om barnet klarer å få sitt behov dekket med lånevåpen i klubben. Du bør legge fram kopi av startlister på "bortebaner" for å sansynliggjøre at det ikke er så greit med "lånevåpen". Et skriv fra klubben i samme retning vil også bety mye. Men viktigst av alt, du må kunne dokumentere at barnet har høy aktivitet. Håndvåpentillatelser "gies" ikke bort, det er noe man gjør seg fortjent til!

 

Forøvrig er jeg helt enig med deg i at skyting er en fin fritisbeskjeftigelse for unger. Men husk hørselsvern, vi gikk for elektronisk nesten med en gang. Da hører avkommet alt som blir sagt mye bedre og man unngår "blemmer" på standplass som skyldes at barnet ikke hører!!

Link to comment
Share on other sites

FOR 2009-06-25 nr 904: Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften)

 

 

§ 15. Erverv av skytevåpen som skal benyttes av andre

 

Tillatelse til å erverve skytevåpen kan gis der våpenet skal benyttes av tredjeperson som ikke selv kan erverve våpen på grunn av alder.

 

Både erverver og den som skal benytte våpenet, skal tilfredsstille de krav som er nevnt i § 10, hvis ikke annet følger av paragrafen her. Erverver trenger ikke oppfylle kravet til behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen.

 

Den som skal benytte våpenet, skal være under 16 år og skal

a) fremlegge dokumentasjon fra godkjent skytterorganisasjon på at vedkommende deltar aktivt i konkurranser innen skytterorganisasjonen, og har behov for eget våpen for å kunne delta aktivt i konkurranser, eller

b) fremlegge dokumentasjon på at vedkommende er registrert i Jegerregisteret, og skal delta i opplæringsjakt i henhold til viltlovens bestemmelser.

 

For erverv av pistol eller revolver skal i tillegg den som skal benytte våpenet være mellom 12 og 21 år. I de tilfeller hvor den som skal benytte våpenet ikke er over 18 år, kan det kun erverves våpen i kaliber .22 long rifle.

 

Tillatelsen gis som midlertidig ervervstillatelse for to år av gangen. Ved søknad om forlengelse av tillatelsen skal det dokumenteres at vilkårene for erverv fortsatt er tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg i den situasjon at jeg deler adresse med mor, og viktigere,- mor har et saklig forhold til skytevåpen som "redskap" til sport og jakt.

 

Våpnene skal ikke telle på din kvote, de må bare stå i ditt navn så lenge de håpefulle er for unge. Grunnen til at vi satte dem på mor var fordi jeg gjennom årene har opparbeidet en viss mengde våpenkort, og da "ser det penere ut" når disse står på mor. !!

 

Ok. Ulik praksis da som i så mange andre tilfeller innenfor det norske hus`s statlige og kommune forvaltningsorgan?

Biltullsynet er jo en annen morsom instans.

Mor her har ingen interesse for våpen og vil ikke oppbevare disse. Jeg har selv en rimelig stor bunke "spillkort".

 

[quote name="Den som står som eier for barns våpen vil selvsagt måtte møte de vanlige kravene om edruelig etc etc. Men bortsett fra det skal det ikke stilles "våpenkrav" til denne vergen' date=' det er barnets behov for våpen som her er avgjørende.

Men husk hørselsvern, vi gikk for elektronisk nesten med en gang. Da hører avkommet alt som blir sagt mye bedre og man unngår "blemmer" på standplass som skyldes at barnet ikke hører!!

 

Jepp. Var å kikket litt på hørselvern i forrige uke. Jeg vil skåne barna mine for min øresus og alle blemmene med av typen: lading, Ild Hva? :overrasket:

Eller alle de gangene det har vært elendig ildledelse, ble i forsvaret eller tullinger som ikke ser seg rundt på standplass før de brenner av osv.

 

Den ene datteren min fikk en 22 hylse på øyet første dag og har brukt skytebriller flittig siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...