Jump to content

Anbefalt kaliber til toppjakt av storful?


Erlhau

Recommended Posts

Kommer ann på hva som er viktig for deg. Dersom andre ting enn hva som er det beste kaliberet ikke betyr noe , sånn som økonomi, om det er brukbart til annet vilt osv........du skal bare bruke det til fugl?? Da ville jeg valgt et 6mm kaliber.

 

6BR, 6XC, 6PPC, 243W feks...

 

Fordeler: ikke så lett at den ikke tåler litt snø og et gressstrå og ikke minst vind. Men allikevel så lett at den nesten ikke har rekyl. En patron det er lett og skyte meget presis med. Super på fugl :D

Link to comment
Share on other sites

Helt sikkert topp med en 6 mm, sugen på ett 6xc løp selv.

 

Min erfaring med spetsjakt etter å ha jaktet mye med min finne i 3 sesonger er at holdene blir korte. Sjelden over 50 - 60 meter. Har vært nede i 4-5 meter og lengste hold er 90 m sålangt.

 

Blåser det så mye at du får trøbbel med ei 3 grams nærmest rund kule i 700m/s på 50-60 meter så er det lite trolig at tiuren bardunerer seg fast for å lytte til de liffelige tonene fra den finske nasjonalsangen som gjaller mellom gran og furuleggene 3 meter underden, men heller stikker videre til ett roligere sted i nabokommunen...

Link to comment
Share on other sites

Har noen kompisser som er ivrige på toppjakt.

De drev en del med 243win men der var det vanskelig å finne FMJ kuler som gikk godt nok.

222 eer klassisk på toppjakt, Norma har til og med en egen FMJ kule som kalles fågel.

6,5 er også klassisk, mye fine kuler å få tak i.

Finnene har en forkjerlighet for 7mm, så de har sin egen fuglepatron 7x33.

har skutt orrfugl med 30-06 og FMJ, funker som fan.

Har du ei børse som går godt, bruk den.

 

Mvh.

Griffon

 

NB! Jørund Lien testa på storfugl med 8x57IRS og ble frelst :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jakter første året med spets. Tilfeldigheter har dessverre gjort at det ikke er blitt fangst. Uansett så falt mitt valg av våpen på en savage24 i kal 20/22wmr med utskiftbare choker. Kikkertsikte 4-16x40.

Tidlig i sesong så har jeg kommet på haglehold uten problem. Problemet har heller vært å sett fuglen..så har støkka en del på svært kort hold. Senere nå mot vintern antar jeg at fuglen ikke er like lett å komme innpå, og da blir 22wmr å satse på tenker jeg. Om det blir kun riflehold så tenker jeg selv å bruke 308w, selv om havsyken sier 223, 222, 243, 22hornet. De tre førstenevnte da med tvist på 1:9 for å kunne stabilisere tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv ingen praktisk erfaring med toppjakt, men jeg husker jeg leste en større testrapport for en del år siden i et svensk jaktmagasin. Der basserte de seg på tallmateriale som var meldt inn fra jegere og konklusonen var ganske krystallklar. 6,5x55 er langt å foretrekke før 223. Grunnen er så enkel som at det var mange flere som ikke fant igjen fugelen siden den slo ut med vingene og seilte i døden. Det var mer knall og fall med 6,5. Bassert på dette skulle en tro at f.eks jaktfeltrifla i 6,5 burde være midt i blinken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...