Jump to content

Kjøp av 6,5x55


EilertseN

Recommended Posts

Lurer litt på hvordan 6,5 er i forhold til 223 , tenker på kulebane og innskyting. Skyter vanligvis fugl på 120-180m med 223. Trenger ikke "klikke" noe på kikkertsikte da den er svært flattskytene. Bør jeg ha kulebanekompensator om jeg invisterer i en 6,5? Må man drive med avstandsmåleren og klikke på kikkertsikte hele tiden med 6,5?

Link to comment
Share on other sites

Test den på papp og du skal få se noe rart :wink: At du treffer betyr ikke kula ikke faller. Bare den faller lite nok til treff.

 

Ja er selfølgelig klar over at kulen faller på 223 også.. Men jeg bruker våpenet til jakt, ikke konkuranseskyting. Skyter jeg fugl på litt lengere hold sikter jeg i halsgropen. Har ikke hatt noen problemer med at jeg har skutt lavt.

 

Derfor lurte jeg bare på hvordan folk jakter med 6,5 i praksis. Har ikke skutt med dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Derfor lurte jeg bare på hvordan folk jakter med 6,5 i praksis. .

 

Sånn rent praktisk, hvis vi ser bort ifra all tullete teori og lignende så bruker jeg vanligvis å sikte der jeg vil treffe for så å foreta avtrekk. Ikke helt ulikt 30-06,308w eller .223rem. :wink:

 

Skal jeg være litt mer seriøs så kan man si at alt avhenger av kulevalg. Man kan få en flat og fin kulebane med begge patronene ut til 200m ved å velge lette kuler som gir høy utgangshastighet, men har elendig BC (de har høy "luftmotstand" og mister hastighet fort) Sålenge 9,81m/s2 er tyngdeakserelasjonen vil utgangshastighet være avgjørende 0-200m uten at jeg har kjørt det gjennom noen ballistiske kalkulatorer. Skal du skyte særlig lenger enn 200m blir kulevalg mer essensielt, høy BC kombinert med utganshastighet er da det man vil ha da. 6.5 kuler har gode ballistiske egenskaper, men det har også .223 kuler, f.eks Sierra 90gr, men da MÅ du ha høy twistrate i pipen din hvis ikke vil ikke disse stabiliseres.

 

Er fugl 0-200m hoved bruksområde hadde jeg beholdt .223, kjøper du deg kikkert med utvendige justeringstårn kan du strekke holdene enda lenger under gode forhold. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...