Jump to content

jakt dress pinewood bear eller norrøna dovre?


flintastek

Recommended Posts

hei på der.har tenkt og kjøpe meg en ny jakt dress.

har titta litt på pinewood bear jakt dress.er det noen som har noe

erfaring med den dressen:)?

har og titta på norrøna dovre.men er jo ett hav av dresser.

jeg kommer for det meste og gå på støkk jakt på fugl.

 

mvh flintastek:)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg jakter mest fugl selv og går langt.

Recon er helt ok. Mine krav er enda litt høyere.

 

Jeg bruker sjeldent gtx bukse om det ikke er snø og kaldt.

Norrøna Svalbard flex 1 har fått mange harde timer i skogen og er det som fungerer best at det jeg har testet. Reconbuksa solgte jeg.

 

Av jakker bruker jeg Arcteryx Alpha SV. Egentlig en jakke til alpinklatring.

Link to comment
Share on other sites

avtreksfeil eg ser at du omgjorde "pusteegenskaper" på 6000 til ca 12.5RET No har det ergra meg i lang tid at produsentar brukar ulike måleeinheiter for pusteegenskaper. Vassøyla er grei ,men korleis omgjer du 6000( det er vel gr/per 24t om eg hugsar rett?) til RET?

 

Vassøyle på 10000mm er kanskje ikkje så mykje i forhold til Gore-Tex på 28000mm,men det blir likevel rekna som vasstett. Tekstiler blir rekna som vasstett ifølgje internasjonale tesmetoder ved 3000mm,men dess høgre dess bedre. Og det blir stillt litt andre krav til klær enn for eksempel teltdukar.

 

Derimot vil ein merke bedre forskjellen på pusteegenskapene, ved rimelige og dyre tekstilar. Derfor er det dumt når gore-tex oppgir ein standard ,mens mange andre brukar tal som for eksempel 6000.

 

Norrøna oppgir på sine sider tall i RET. For eksempel ser eg ein del Pro-Shell GT jakker med RET på 4 t.d Svalbard og andre 2 lags jakker GT(Performance Shell?) med RET 5 . Ein må og ta hensyn til ytterstoffet,innerstoffet, om klærne har masse lommer,fleecefor,luftemuligheiter osv. Eg har ikkje sett nokon omregningstabell for pusteegenskapene ,men kan tenke meg at RET 4-5 betyr godt over 20000. Og da merker ein veldig godt forskjellen ned til 6000.

 

Ellers har eg sett billige klær med pusteegenskaper på berre 3000, prøvde ein slik cap ei gong og den pusta elendig,men våt i regnet vart eg ikkje.

 

Eg fant forresten denne på www.hundekjoring.no

 

RET-test

Resistance to moisture vapour transmission – Sweating hot plate ISO-1092:

Det finnes en rekke tester som måler pusteevne på tekstiler. RET-testen er kanskje den mest pålitelige da den kombinerer laboratorietester og tester med mennesker som faktisk bruker tekstilene under fysisk aktivitet. Det bør bemerkes at testene gjennomføres med rene tekstiler som ikke er utsatt for møkk, fett og hundesikkel.

 

RET 0–6: Svært bra eller ekstremt pustende.

RET 6–13: Bra eller veldig pustende.

RET 13–20: Tilfredstillende eller pustende.

RET 20–30: Utilfredstillende eller svakt pustende.

RET 30+: Utilfredstillende eller ikke pustende.

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg og takk for utfordringen!

 

Begynner med pusteevne.

 

Det er 3 forskjellige regjerende standarer og nok til at jeg blir forvirret.

 

Upright cup test

 

Range Performance

Low Under 4,000 gr/m2/day

Moderate 4,000 to 8,000 gr/m2/day

High 9,000+ gr/m2/day

 

Inverted cup test

 

Range Performance

Low Under 10,000 gr/m2/day

Moderate 10,000 to 20,000 gr/m2/day

High 20,000+ gr/m2/day

 

Sweating hot plate

 

Range Performance

Ret 0-6 Very good or Extremely Breathable. Comfortable at higher activity rate.

Ret 6 to 13 Good or Very Breathable. Comfortable at moderate activity rate.

Ret 13 to 20 Satisfactory or Breathable. Uncomfortable at high activity rate.

Ret 20 to 30 Unsatisfactory or Slightly Breathable. Moderate comfort at low activity rate.

Ret 30+ Unsatisfactory or Not Breathable. Uncomfortable and short tolerance time.

 

 

Jeg har ingen trylleformel for omgjøring mellom standarene.

Jeg gikk ut ifra at Pinewood dressen er testet med upright cup, og scorer dermed moderat.

RET 13-20 er moderat, og jeg gav den en ca på gefyylen, og the benefit of the doubt.

 

Vanntetthet:

 

Alt over 3000 regnes som godt vannavstøtende, alt over 5000 regnes som vanntett.

Nå kom jeg nettopp fra andejakt i piss piss pissregn, og 5000mm hadde vært kjipern! :mrgreen:

 

Og til de som sier at GTX ikke er tett. Jeg har nettopp badet i GTX tørrdrakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar det var omtrent det eg visste fra før av,men er enig i at det virkar forvirrande med ulike målemetodar, spesielt når det er 2 ulike metodar som oppgir i gram og klesprodusenten sjelden eller aldri oppgir kva slags metode som er brukt.

 

Kan ta med at ein jaktdress som mange kjenner til Norrøna Finnskogen har RET 9,men etter det eg skjønar så har Finnskogen no gore-tex membranen laminert til ytterstoffet med eit laust for innafor(2 lags),mens den tidlegare hadde membranen laminert til innerforet (LTD liner)

 

Norrøna Dovre har til samanlikning RET ned til 4.

 

Kanskje noko for Forbrukarrådet slik at me kunne fått ein felles standard eller i det minste at produsentane oppgav kva slags testmetode dei brukte? Når det finns EU standard for krummingen av agurk burde det vera ein standard for måling av pusteegenskapene til membran klær.

 

Her er litt info som kanskje gjer ein litt klokare,men om tala her er heilt korrekte skal ikkje eg ha sagt http://www.spadout.com/a/how-breathable ... in-jacket/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

For eksempel oppgir spadout at gore-tex performance shell har RET 13 ,mens denne sida seier 7 http://www.schoeffel.de/1/service/mater ... nce-shell/" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...