Jump to content

hjelp til hk 940


kilden

Recommended Posts

heisan er den lykkelige eier av en hk 940 er det noen inne her som har erfaring med denne rifla,,,

kunne tenke meg og få den noe kappet på løpet og få montert på en demper...

 

selv om rifla er halvauto så har den til dels kraftig rekyl, rekylen sliter på stabiliteten til kikkerten som løsner

ser jo også att overbeslaget som kikkerten er festet i ikke vil like stor tung kikkert

 

nb hk 940 er samme rifla som hk 770 forskjellen er kaliberet...

 

mvh kilden

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 stk av disse riflene.Begge i 308 en SL7 og en 770.

Begge har veldig god presisjon og samler allt av ammo på samme treffpungt uansett kulevekt og kuletype.Beste 5 skuddssamling er på 12mm på 100m med 770,n.Når det gjelder demper så vil du øke trykket i mekanismen og få høyere sluttstykke hastighet.Disse riflene har en liten gummibit som demper sluttstykket når det stopper i bakkant av kassa.Tror at med demper vil nok denn lille gummibiten dempe meknismen for lite og over tid kanskje stuke,ødelegge noe.

Mitt råd er,bruk den som den er og monter en lett kikkert da det som du nevner er lett å få sprekker i støvdekslet med en stor kikkert montert.Slike deksel kan ikke skaffes lengre.

Gratulerer med kanskje DEN beste halvauto jaktriffla som er laga.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 940 av den korte typen uten flammedemper. Ikke monter demper, som deerkiller sier så blir farta bakover på sluttstykket for stor. kanskje du unngår stukningsskader på mekanisme med reduserte ladninger, kan vel bli ladeproblemer, krum kulebane å manglende anslagsenergi som følge da :lol:

 

Jeg hadde en 770 før. Forbanne meg for at jeg solgte den.. Den hadde litt rustpitring fremst i pipa så en børsemaker tok av flammedemper, kappa 2" og lodda på flammedemper igjen, fungerte fint og ga bedre presisjon.

 

Kanskje noen har peil på om forsvaret har prøvd å montere lyddemper på ag3 noen gang?(i utgangspunktet samme mekanisme som 770 og 940...) Og evt hvordan det gikk?

Link to comment
Share on other sites

AG3 fungerer fint med demper uten modifikasjoner.

 

Når det gjelder kapping av løp må man være forsiktig. Det er styrestykket i sluttstykket som bestemmer timingen i mekanismen. Man får mange forskjellige styrestykker hvor forskjellen består i vinkelen som har kontakt med rullene når sluttstykket er i lås. Hvilket styrestykke som er korrekt bestemmes av ladning/kulevekt og løpslengde. Jeg har vært borte i en 940 som ikke fungerte. Den ble sendt til HK og kom tilbake med nytt styrestykke med en annen vinkel. Denne rifla gikk forøvrig på 10mm med Norma 30-06 180gr Silverblixt.

Link to comment
Share on other sites

Valmet og andre gass opererte løsninger har vel noe enklere mulighet for å justere opplåsing og hvordan sluttstykket beveger seg i rekylen, men her også kan man få utfordringer med for stor motstand for kruttgassene med retur via utkaster åpningen.

Flere har fått justert dette meget godt via perfekt montering av stillskrue.

 

HK 940/770 har ikke denne muligheten, her er det returfjær +Torfs medisin ovenfor som må tilpasses for å få sikker funksjon med demper, dersom man ønsker å bruke hyllevare 30.06.

 

Dersom du ønsker å temme rekylen for hurtige oppfølgingsskudd og ikke har behov for lyddempingseffekt, vil en egnet rekylbrems være verdt å se på.

 

Ellers bør vel disse nydelige smykkene være så originale som mulig:) Det er noe helt spesielt å hive opp en slik HK + Valmet Petra kontra alt annet som står på "Onkels liste", de oser Real Deal lang vei!

 

Lær deg å utnytte den maks, dropp demper og bruk kronene på ammo!

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å bli noen år siden jeg har skrudd på de HK systemene, men jeg mener å huske at skulle du ha på en lyddemper så måtte også vinkelen forandres hvis ikke rullene skulle takke for seg. Forøvrig føyde 770 seg inn i rekken med mange dårlige og ukurante løsninger etter min smak. Bar preg av å være designet under Tysklands prikkbelastningstid :wink:

Link to comment
Share on other sites

heisan igjen takker for mange gode svar...

 

ok så ser det ut til att lyd demper ikke blir noe av....

 

jeg har ikke original montasjen hk05 men en ettermarket som nokk er bereknet på hk300 (salong tror jeg)

min ettermarked er en weawer/picatinyskinne som passer i de to firkantslottene,,,

med en enkel lett 3-9*40 på toppen så løsner faktisk dette....

 

var på nettet igår og så att en kan få kjøpt en skinne som en borer skruefeste til på topp beslaget den var i utganngspungtet til sl7

men det er muligt att den passer til min 940,,,

 

hvis jeg skal få brukt denne rifla til jaktbruk så ser jeg for meg og få på en mer solid skinne som bores-skrue og event loddes i tillegg,,

er det noen i jæren området som har erfaring med denne,, skulle likt og fått hjelp til og montere demontere sluttstykket etpar ganger

 

kan også vurdere salg av denne så jeg er åpen for bud,,,,,

mvh

kilden

Link to comment
Share on other sites

Du kan sikkert finne en brukt orginalmontage til din 940.Prøv ett søk på ønskes kjøpt her på kammret.

Mine montager går om en annen på 770 og SL7.Har orginal montager og de er solide og flytter ikke treffpunkt ved av og på montering.Veldig raske å montere og demontere.

Link til instruksjons bok.

http://www.scribd.com/doc/28505274/HK-M ... fle-Manual

 

sluttstykket er lett å demontere.Skrur av støvdeksel og pusser sluttstykke og kammer grundig etter hver skyting.

Noen deler kan skaffes fra usa se hos Numrich gunparts

Link to comment
Share on other sites

sluttstykket er lett å demontere.Skrur av støvdeksel og pusser sluttstykke og kammer grundig etter hver skyting.

Og hvis du da har lyst å skyte noe som er mindre enn elg på 100 m, så må du skyte inn på ny :wink: Etter en stund så knekker skruen som holder lokket på plass fordi den har en merkelig varmebehandling. De bør du hamstre om du kommer over noen.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke merka treffpunktforandring om støvdekslet tas av og monteres.Bruker rifla mest til rådyr :D Dekslet har en meget tight tilpasning.Trenger jo ikke å ta av dekslet hver gang jeg skyter,men det samler seg masse dritt på sluttstykke.

Jeg har aldri ødelagt noen skruer,men har 3 stk i reserve.

Link to comment
Share on other sites

skruen dere reffererer til er det umbrakoen i bakkant ??

 

min rifle har langt løp med portet rekylbrems,,,, muligt att den gummibiten ikke heller er god i min for jeg synes den slår i overkant mye..

 

får ta en bedre gjennomgang av denne rifla,,,

pga usikkerhet med feste er ikke denne rifla førstevalget,,,

på jakt men den er utrolig kjekk på banen,,, rifla går bedre en mine skyteprestasjoner,,, tok ikke mange sek, og skyte opp prøve med den

 

mvh

kilden

Link to comment
Share on other sites

Har en 770 som jeg har hatt en del problemer med. I avtrekkermekanismen har den delen som løser ut hanen knekt 3 ganger. Utkasteren har knekt 3 ganger, både i fremkant( en gang), og bak( 2 ganger). Stanga som returfjæra ligger rundt har knekt der de 2 rørsplintene sitter.

Har nå laga nye deler da jeg ikke lenger fikk tak i orginale. og disse ser ut til å holde da jeg laget delene i et stål som ikke er så "sprøtt" som de orginale.

Har mange ganger tenkt å kjøpe meg en Browning i stedet men etter jeg fikk laget ny stokk til 770`en passer den meg som en hagle og kommer nok aldri til å selge den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...