Jump to content

Weiss vs. Sieg Dreiebenker


S.O.N

Recommended Posts

Disse maskinene dukker opp under flere navn enn fanden selv, men alle jeg har sett har vært like i nesten alle detaljer. Ser de like ut kan du forvente at de er av samme kvalitet, mer eller mindre. Beste å gjøre er å kjøpe den største maskinen du har plass og råd til, eller i det minste ett nummer over det som du synes er "godt nok". De er ikke like stive og stødige som industrimaskiner, så det er vanskelig å utnytte maskinen fullt ut etter spec. Men til vanlig bruk duger de veldig bra, har laget mye presist på slike maskiner. De er ikke laget for å brøyte stål, men det er heller ikke så nødvendig på en hobbymaskin.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Etter min erfaring er det tre ting som er viktig når man kjøper dreiebenk:

 

1. At benken har gearkasse for endring av hastighet og matehastighet.

2. Størst mulig spindelboring. Helst fra 38mm og oppover.

3. Mest mulig utstyr som følger med. Tusenlappene får fort føtter å gå på ved kjøp av utstyr.

 

Kinabenkene som selges i dag er ofte bra nok for hobbybruk. Men ikke kjøp den billigste du finner!

 

Har ikke denne selv, men her får du mye for pengene:

http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=11208

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

1. At benken har gearkasse for endring av hastighet og matehastighet.

2. Størst mulig spindelboring. Helst fra 38mm og oppover.

3. Mest mulig utstyr som følger med. Tusenlappene får fort føtter å gå på ved kjøp av utstyr.

Enig i allt her, og jeg vil framheve at "stor nok" spindelboring er viktig. For det første er det en fordel å få inn låsekassa på ei rifle (siden dette er Kammeret må vel det være en forutsettning :wink: ), for det andre betinger en "stor" spindelboring større lager, noe som gir bedre stabilitet i spindelen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...