Jump to content

6,5-patroner RA 1949


Bukken

Recommended Posts

Jeg har arvet en pakke med 6,5 x 55-patroner, RA 1949. De har vært lagret tørt og ved loftstemperator og ser finere ut en en Nato-lott jeg har fra 1973. Den gamle lensmann hadde likt at skuddene kom til nytte. Men kan jeg gå ut fra at en RA-lott fra 1949 har rustfrie hetter, og kan jeg regne med at trykket er tilpasset Krag? Patronpakken er ikke merket.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er villig til å ta sjansen på å skyte disse i en krag så kan vel ingen nekte deg det... Men i verste fall så kan du beregne å få behov for å få sluttstykket kirurgisk fjernet fra lillehjernen... Jeg har dårlige erfaringer med å skyte gammel ammo. Kruttet endrer egenskaper over tid, og ingen kan med sikkerhet si hva som skjer med kammertrykket. Måtte selv slå opp sluttstykket på en mauser med treklubbe etter å ha gjort et lignende eksperiment. Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis det hadde vært en krag...

Ta ut kulene kast resten er mitt råd.. :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er noe å anbefale, men for en del år siden fikk min bestefar tak i deler av en kasse med ammo (RA)i gråpapirpakker fra 1939. Vi skjøt den i den gamle kragen og det gikk bra. Men kanskje hver 10ende klikket. Ellers gikk de fint. Men den gang visste jeg ikke så mye om krutt og endring av egenskaper, så det er kanskje greit å være litt forsiktig!!!

Link to comment
Share on other sites

Måtte selv slå opp sluttstykket på en mauser med treklubbe etter å ha gjort et lignende eksperiment.

 

"Been there, done that, got the T-shirt..."

 

Overtok 5-600 30 (?) år gamle Raufoss 6,5 x 55. Dei hadde stått tørt og fint i eit kott, men noko må ha skjedd med kruttet: Måtte slå opp sluttstykket på mauseren.

Link to comment
Share on other sites

kragammo fra 49 har ikke rustfrie hetter. så det må pusses. nøye.

 

overtrykk i raufoss ammo fra 60-70 tallet, i den såkalte kronepakken, har jeg hørt om ved flere anledninger. denne ammoen var ladet med flak krutt(balistit?) som visstnok kunne endre egenskaper ved lagring.

 

har skutt mye 6,5 ammo fra før krigen, å det var ikke noen trykk problemer med denne ammoen, men hadde ca 1 klikk pr 50 skudd i mauseren min. ammoen jeg skjøt var fra 1907-1940.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...