Jump to content

300wsm vs 9,3*62


Jegern73

Recommended Posts

Hei.

Jeg angrer på salg av Sauer 202 og vurderer nå sterkt kjøpe ei ny. Men så vurderer jeg også kaliber da.

Hadde 9,3 og var fornøyd med det. Nå funderes litt 300wsm etter å ha lest om presisjon og flat kulebane.

MEN, hvordan er denne med tanke på rekyl? Hørt litt av alt (og kanskje nå og:)), men er den noe alla 9,3?

Tør jeg spørre om anbefaling av kuler, gjerne for elg/villsvin og så for rådyr? Primært ikke rådyrjakt med denne, men likevel:)

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 bruker raskere krutt og har mindrehylsevolum enn 300win-mag.

Og vil dermed ikke få så mye laverer utgangshastighet som du vil få med en 300win-mag. En 300win-mag har ofte ett løp på 70cm og da blir det for langt og klumpete for meg. Men for all del det er mange som har lydemper på 300win-mag. Kapper du løpet på en 300win-mag kan det lønne seg og gå ned i kulevekt og bruke raskere krutt. Visst ikke vil du få stor munningsglimt av uforbrent krutt.

Link to comment
Share on other sites

Utvalget i ammunisjon i 300 Win Mag er mange mange ganger større enn i 9,3x62 og vil ikke være ett argument i 9,3'ns favør.

 

En 300 vil uansett pipelengde ha en vesentlig flatere kulebane enn en 9,3 med tilsvarende pipelengde.

 

Om poenget er elgjakt og grisejakt på korte avstander er en 9,3 det rette valget. Kulediameter trumfer hastighet om en er ute etter effekt i viltet. En 9,3 har (mye) mer rekyl enn en 300 med normale kulevekter, men oppleves ganske annerledes.

 

I en 202 skal du være klar over at en 9,3 kan kombineres med andre normal kalibere. En 300 har magnumkasse og kan bare kombineres med andre magnumkalibere.

Link to comment
Share on other sites

Takk Sauer 150 :)

 

Det var et godt svar og ble mer sikker på valg. Tror jeg.

Er ikke den som skyter på lange hold, men heller holder igjen da.

Har vel satt mål på max 200m. Med 9,3 så er vel kulefall og presisjon (fra våpenets side iallefall:-)) innenfor mine kriterier.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Nå ble jeg lurt inn her pga skriveleifen 😅, så jeg prøver lykken allikevel. Er det mulig med en short magnum variant i standard kasse og magnum sluttstykke, eller eller er sluttstykket for langt for låskassen? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...