Jump to content

Røk på en smell i dag - bestilt meg Kahles Helia C 2,5-10x50


Playloud77

Recommended Posts

Per dags dato har jeg en Meopta Meostar R1 1,5-6x42 med lys ret. 4C. Har egentlig fungert ypperlig, men har likevel irritert meg over et par ting. - I overkant varierende øyeavstand, samt litt for mye dorulleffekt. Denne kikkerten har jeg hatt i ca 2 år. Veiledende pris ligger på rundt 8000,- men fikk den for 5500,- og kan vel egentlig ikke klage. Jeg har også funnet ut at jeg ikke egentlig behøver opplyst retikkel, men kunne gjerne tenke meg noe høyere forstørring og medforstørrende retikkel.

 

Før jeg går videre ønsker jeg bare å nevne at ingen må tro jeg synes meoptaen var dårlig. Den er bygd som en bunker, ypperlig klarhet og flott lysgjennomgang. Dernest er tårn og lysvrideren solide og markante i klikkene. Absolutt kvalitet i alle ledd, men kunne vært enda hakket bedre ifb med optiske jeg nevnte i første avsnitt.

 

Ok, jeg har derfor brukt timesvis her inne og lest om alt som er skrevet om kikkerter her, og tror jeg nettopp fant det optimale siktet for meg til en pris jeg er villig til å betale. Jeg har funnet ut at Kahles er særs dårlige på markedsføring, men langt fra dårlige på optikken de leverer.

 

I utgangspunktet hadde jeg lest meg til en Zeiss Classic diavari, men har fått testet denne mot Kahlesen jeg har bestilt, og opplevde Kahlesen som hakket mer lyssterk og hakket klarere. Victory-std er utenfor lommebokrekkevidde.

 

Nuvel, jeg hadde fortsatt ikke fått testet kahlesen mot meopta'n, så jeg stakk innom en butikk som fører begge merker og fikk teste Kahles Helia C 3-12x56 mot Meopta Meostar R1 3-12x56. Dette ble ikke en optimal test iom at det var inne i butikk, men de ble likevel satt opp i mot hverandre under samme forhold. - Og jeg brukte en rimelig god stund på å titte, skru og sammenligne.

 

Okey, på lav forstørring type x3 hadde meoptaen ganske kraftig dorulleffekt akkurat som på min 1,5-6x42 på 3x og lavere forstørring. Til sammenligning så fikk jeg inntrykket av at dette omtrent var fraværende på Kahlesen - noe var det, men min opplevelse mellom disse to var at det var ganske kraftig forskjell. Jeg opplevde også at Meoptaens øyeavstandvariasjon var en del større enn kahlesen når man skrur seg oppover i forstørrelse. Øyeavstanden var også noe lengre på Kahlesen.

 

Begge kikkertene var veldig skarpe og klare i senter, antagelig langt skarpere enn mine øyer klarer å utnytte. I kantskarphet var det god mulig for meg å se forskjell på disse. Kahlesen vant her.

 

Jeg siktet meg inn i noen mørkere områder i butikken og opplevde at begge var lysskarpe nok, men at kahlesen var hakket skærpere her også.

 

Så det var da jeg fant ut at jeg måtte bestille en kahles da de ikke hadde 2,5-10x 50 inne. 8000,- ble det, og det tror jeg det er verdt i massevis (har sjekket veiledende pris og det ser ut til at jeg gjorde et ok kjøp.) Forøvrig var ikke 3-12x56 noe for meg uansett pga størrelse. Nå tror jeg at jeg heller har truffet en god allroundkikkert.

 

Dette er ikke drittkasting mot meopta, heller ikke forguding av Kahles, men kun mine to cents!

 

Ny kikkert! Woho!

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg, jeg bytta ut en kikkert tidligere i høst. Jeg bytta en Vortex viper PST 6-24 mot en Kahles 6-24i. Lånte med meg Kahlesen hjem en kveld, hadde med meg ut, denne Kahlesen, flere forskjellige Zeisser bla 2,5-10x52 av gamle typen og Victory HT 3-12x56 samt Vortexen. Det jeg var ute etter var langhold egenskaper kombinert med skumringsoptikk i denne kikkerten.

 

De andre som var med trodde jeg var blitt gal som vurderte å kjøpe Kahles til 20 000kr, istf mere Zeiss eller Swaro. Etter testen endte det med at Kahlesen ble gradert som like bra, eller bedre enn Zeiss victoryen.. Det var kåle mørkt og det gikk noen sauer 100m bortenfor, kunne avlevert sikkert skudd mot disse med kikkerten under forholdene, gamle zeissen klarte man ikke se sauene med, Victory klarte man å skimte omrisset av sauen med, kunne sikkert skutt med den også. I Vortexen såg man ikke overaskende absolutt ingenting.

 

Selgeren i butikken er en skikkelig ivrig jeger selv, han har testet det meste opp mot hverandre og han sitter igjen med samme opfattning, Kahles er veldig bra. :)

 

Forresten, røk på en smell jeg og etter testen..smellen kosta 20 000kr.. :shock: Kjerringa fikk oppgitt at den nye flotte kikkerten kosta hele 8000kr...vær forsiktig så du ikke kolver børsa når den er støtta i hjørnet.. :winke1::mrgreen: hysjhysj.

Link to comment
Share on other sites

Har samme, mye kikkert for penga. Den er vel priset en del ned (betalte det samme som TS) for at Zeiss Classic skal ta hele markedet. I Sverige er den betraktelig dyrere.

 

Bruker den på all slags jakt, men mest utfordring fikk den under villsvinjakta. Skjøt en gris klokka 03.30 i oktober uten snø.

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten er forøvrig nå i hus, men venter på bestillingen av optilock ringmontasjer. Gleder meg svært til monteringskos med vater og tilpassing av øyeavstand, før det bærer til bana for test. Stas!

 

I mens har jeg jo tittet litt igjennom den og er imponert over kantskarpheten!

Link to comment
Share on other sites

Alltid godt å høre at flere er fornøyd. Har benyttet litt av lørdagskvelden nå til å montere ringmontasjen og kikkerten. Ser ut til at jeg har klart å vatre opp kikkerten sånn noen lunde også. Blir spennende å ta med kikkerten på bana.

 

Noen av dere som vet størrelser på butler creeks til objekt og okkular?

 

Edit: ser det blir nr. 39 og nr. 18

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten oppdatering for de som evt måtte være nysgjerrige: Har fått prøvd den en del på bane, samt tukla litt med den i skumringa.

 

Er veldig, veldig fornøyd med kjøpet. Den er sylskarp i hele bildet, har god og stabil øyeavstand, 4A retikkelet føler jeg er langt bedre enn 4c hos meoptaen og den er lyssterk og lett! På lave ringmontasjer fra optilock for tikka har jeg akkurat nok plass til å få tredd på linsebeskyttelse på objektivet.

 

Forøvrig har jeg alltid skutt med sfp kikkerter inntil jeg anskaffet denne. Liker ffp'en veldig godt. Artig med avstandsbedømming samt at den langt i fra blir noe mindre presis på lengre hold for min del i hvertfall.

 

Det eneste meoptaen er bedre på er i direkte motlys fra typiske gule, kunstige lyskilder. Men så har meoptaen objektivlinsa dytta langt inn i røret og har mao DEN solskjermen ift kahlesen. På en annen side ruler kahlesen i mørket:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fått et par PM's om kjøpet, så da tenkte jeg kunne slenge på en kjapp oppdatering; Er fortsatt veldig fornøyd med kjøpet. Kikkerten leverer optikk i toppklasse og er en fryd å bruke. Savner ikke rødprikken fra meoptaen - koser meg heller med oppløsning og uovertruffen kantskarphet:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...