Jump to content

våpen inndratt, tvangsauksjoneres bort eller overdragelse.


Zirical

Recommended Posts

Nå har det seg altså slik att "mine" våpen ble i fjor vinter inndratt fordi min far slet med depresjoner. Etter mye klaging har vi nå fått brev om att våpnene ente må selges videre, plomberes eller overdras til ny eier. Eneste problemet er att jeg er nå under 18, og har derfor ikke "lov" til å eie våpen. Jeg vet att under spesielle omstendigheter så kan personer under 18, men over 16, få tillatelse til å inneha skytevåpen. Det er der jeg antar det dukker opp ett nytt problem, det blir da snakk om 5 våpen. 3 hagler, 1 rifle og en kombi. Kommer onkel blå til å sette seg opp når det er snakk om sånne mengder våpen til en 17-åring, faktum er att jeg trenger i alle fall 2 av haglene, rifla og kombien. Tror dere det kan bli ett problem?

 

En annen ting er også att morfaren min døde nylig, da fikk jeg arvet hagla hans, som jeg nå må sende inn søknad på. Kommer dette til å bli en komplikasjon iht. de andre søknadene?

 

Må jeg kjøpe eget våpenskap? eller duger det som min far har?

 

Var veldig surt, da jeg akkurat hadde kjøpt ny kombi til revejakt. Fikk brukt den nøyaktig 3 ganger, skutt 1 skudd og fikk en rev før våpenet ble tatt. Så det er kombi'n jeg helst vil ha igjen, er det da noe jeg kan gjøre som gjør att den søknaden går lettere igjennom?

Link to comment
Share on other sites

Du kan benytte samme safe.

Hvis du finner noen bekjente som er 18+ med jegerprøven så kan de midlertidig overta våpenene for deg.

Men siden du har flere en 6 våpen som er orginal maks antall for jegere(uten behovprøvdsøknad) så bør du sannsynligvis selge unna et par våpen.

Det er mulig å få våpen som under 18år, men så mange våpen vil nok ikke ha noen positiv effekt på papirarbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Står våpnene registrert på deg eller din far?

Noen mulighet for at din mor kan stå som verge på søknaden?

Uansett ville jeg forsøkt å snakke med politiet om en kan finne en løsning med midlertidig oppbevaring hos feks en jaktkammerat frem til du blir 18

Link to comment
Share on other sites

Enig med Retsub her.

 

Snakk med våpenkontoret, og prøv sammen med dem å finne en løsning.

Ikke vet jeg når du fyller 18, men våpenkontoret bør jo være behjelpelige med å finne en mellomløsning frem til da.

 

Om det skulle vise seg at alt skal gjøres skikkelig vanskelig, kan du jo f.eks avtale med noen du kjenner om at de overtar våpenene i sitt navn.

Når du er 18 år sender du bare en søknad til politiet igjen om å få erverve de samme våpnene igjen. Får du innvilget det, så er det jo bare å "kjøpe" de tilbake.

Det er jo ikke noe galt i denne måten, så lenge personen som overtar våpnene faktisk har brukt for dem til jakt/skyting i mellomtiden.

Tung vei å gå men...... :(

Link to comment
Share on other sites

Hei! Antar du har jegerprøven siden du har vært på jakt. Da kan du eie opptil 6 jaktvåpen (også to av samme modell), men er du under 18 år trenger du underskrift fra foresatt i tillegg på våpensøknaden. Hvis det har seg sånn at foresatt her blir far, som ikke får ha våpen lenger, og våpnene skal oppbevares i samme husholdning som far så må jeg ærlig innrømme at det høres ut som en vanskelig situasjon siden foresatt er ansvarlig for dine våpen fram til du er fylt 18. Jeg tror det lureste er å ringe det lokale våpenkontoret og høre med dem hva de synes er en grei ordning. Oppbevaring hos politi til du er fylt 18, evt at noen du kjenner som har jegerprøve kan kjøpe de for kr 0 + gebyr og du kjøper de tilbake når du er fylt 18 høres ut som enkleste løsning hvis politiet ikke aksepterer at din far står som ansvarlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...