Jump to content

Hjelp til valg av hund


Sommern

Recommended Posts

Hei folkens.

 

Jeg og kona ønsker å skaffe oss en hund, men så er det ert evig spørsmål om hvilken rase. Prøvd å finne liggnende tråder her, men så er det jo også slik at man er i forskjellige situsjoner og som igjen kan påvirke valg av hund.

 

Om oss:

Vi bor i Oslo, og jeg jobber dag tid og hun skift. Derfor må hunden kunne være alene hjemme (ikke når den er liten, som et unntak kan jeg ta den med på jobb. Men det kan ikke være en fast løsning). I leiligheten vi bor i er det allerede 2 katter, så hunden må gå overens med dem. Men det teller kanskje ikke så mye når hunden kommer inn som valp, så burde de vel bli kompiser ganske fort?

Det blir 2-3 timer tur hver dag, lengere i helgene. Og når jeg drar på tur med gutta evt på jakt (er HELT i startfase med jakt) så vil jeg gjerne ha med hunden. Det må ikke være en jaktbikkje som henter fugler osv, men hovedskalig som en turkompis. Om den skulle hente bytte så er jo det bare et pluss, men ikke et krav som dere skjønner.

 

Vi kommer til å bli førsteganske eier. Broren min bor type 5-10 min unna, og han har to Whippeter som bikkja kan sosialiseres med (skjønt at det kan være viktig). Kanskje skjønte detta, men vi bor i leilighet, så har ingen hage bikkja kan være i.

Vi ønsker en bikkje som er forholdvis lett å lære opp.

 

Raser som vi har kikka på som kan frister er finsk lapphund og engelsk pointer. Eller har vi kikka på labrador og puddel, men avskrevet de.

 

Er det noen som har noen tanker, eller kan dele av si kunnskap?

 

Takk for svar på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Med utgangspunktet du beskriver, er det veldig mange raser som kan passe. En generell turkompis kan i prinsippet hunder av de fleste raser bli.

Dette med leilighet hadde jeg personlig ikke sett på som et stort problem, så lenge du har mulighet til å ta den med ut i naturen daglig.

 

I din situasjon hadde jeg hatt to ting i bakhodet (som jeg kommer på i øyeblikket ihvertfall): Helse (både fysisk og psykisk) og jaktlyst. Velg deg en rase uten mye helseproblemer, og vær nøye med utvelgelsen av oppdretter/foreldredyr. Ingenting ødelegger turgleden mer enn å konstant gå å bekymre seg for om hunden har det bra. Ta kontakt med raseklubben til den rasen du velger og ta det derfra.

 

Når det kommer til turkompiser, er det greiest med hunder som holder seg i nærheten av deg. Dette betyr stort sett hunder med lite jaktlyst. Så når du IKKE vil ha en jakthund, ville jeg valgt en slik rase. En pointer kan det hende du ikke vil se veldig mye av når du er ute på tur for eksempel. Ikke ser jeg poenget heller med å kjøpe pointer dersom du ikke skal jakte med den. Lapphunden har jeg veldig lite kjennskap til, men som spisshund er det mulig at denne også kan ha tendens til å ta seg turer på egenhånd?

 

Jeg ser du har avskrevet labrador og puddel, hva var årsaken til dette? Jeg tror begge disse kunne vært greie alternativ. Det er store raser tallmessig, og dermed skulle det være greit å finne gode oppdrettere. Helsetilstanden til rasene kjenner jeg lite til, dette anbefaler jeg deg å sjekke opp.

 

Kanskje ikke et slikt svar du hadde tenkt deg, men du kan jo ta dette med deg videre når du leter etter en rase som passer deg. Som sagt, etter min mening mange raser kunne passe ditt behov, så la gjerne "magefølsesen" få bestemme (så lenge du har dette med helse i bakhodet).

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Såvidt jeg skjønner, blir det ikke enormt mange jaktdager iåret.

Du ønsker en hund du kan ha med deg på de få jakt turene, en som kanskje bidrar litt. Og ihvertfall ikke ødelegger jakta di.

En pointer tror jeg blir feil. Den krever mye dressur, stimulig og har høy jaktlyst. Jeg skal ikke si noe sikkert, men jeg tror ikke det vil passe deg.

Finsk Lapphund... har ingen erfaring, men det er vel ikke stor hjelp i den om man tenker på fugl... De fleste raser kan trenes til å hjelpe deg å finne vilt, samt å spore opp skadet vilt. Det går sikkert med denne også. Men jeg føler da at du begynner litt i feil ende, om man ser på jaktbiten.

 

Jeg undres også over hvorfor dere valgte bort labrador og puddel. Eller mest labrador, egentlig.

Jeg ville anbefale en rolig støtende hund som apporterer i utgangspunktet. Og labrador er nettopp en slik. Har vannapport og apport som spesialfelt riktignok, men lell.. Ikke krever den veldig mye heller, men noe dressur må jo påregnes alle hunder. Se gjerne etter jaktlabrador linjer. Det er STOR forskjell på disse hundene og de du til vanlig ser i Norge. Spesielt i Sverige har de mer rene jakt-labradorer ("jaktlabbe") enn her i Norge. Dette gjelder forøvrig alle retreiver - rasene.

 

I tillegg har du spaniels. Disse er avlet for å være støtende hunder, og trenes lett til å apportere i tillegg. Selvsagt krever også disse dressur, men er behagelige hunder. En Working Spaniel av noe slag, se også her etter jakt-linjer med mindre hårbesetning enn show-variantene viser vanligvis.

Personlig tror jeg sistnevnte ville passe deg best.

 

Om du har tid til å vente litt, og det bør en ha før en kjøper en hund man skal ha i 10-12-15 år, så gå på en av villmarksmessene som arrangeres. Her er det ofte raseparader, og de ulike raseklubbene har sine stands. Spør og grav om hundene, og vurder selv om den aktuelle rasen passer deg.

 

Lykke til med valget!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Du sier at du er i startfasen med jakt, og av og til drar på jakt tur med gutta..

Dersom du blir bitt av jaktbasillen (har mange konsekvenser), og god-turene går i jakt terreng og i mindre grad i tur løyper, vil valget av hund påvirke opplevelsen.

Jakt med en dedikert jakthund vil booste interessen din, og glede jaktkammeratene med godt resultat!

Alternativet jakt med følge av en standard hund, som kanskje roter det til/er unyttig/bare bryderi, er demotiverende på jaktinteressen og vil frustrere jaktkammeratene.

Synd om hunden blir liggende hjemme når du er i skogen/fjellet, men kleine jaktbikkjer gjør faktisk det..

Vurder om jaktinteressen er der, eller om det er annent friluftsliv.

Går du for jakt, les deg opp feks via jakthundklubbenes web-sider, velg likegodt med en gang (avstammning og jakt index) fra høyt opp i hyllene..

Link to comment
Share on other sites

Som andre nevner, så lurer jeg også på hvorfor labrador er ut? En rolig, robust rase som tåler mye vær, samtidig som den krever forholdsvis lite stell av pels etc. Det er en jakthund som aporterer på kommando, så den stikker som oftest ikke av sted langt pokkern i vold i fullt los. Men husk at uansett hund du velger, så må den sosialiseres kraftig på mange arenaer. Anbefaler kraftig å ta med seg valpekurs ol.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar alle sammen.

 

Jeg tror det er best å finne ut om jeg er virkelig er en jaktperson, eller om jeg bare holder meg til villmarkslivet.

 

Nå skal jeg på sjøfugljakt om et par uker, og skal prøve meg på rådyrjakt også innen en mnds tid. Men takk for svar folkens, skal gå i tenke boksen her :)

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert lurt å ta seg tid til å vurdere situasjonen (selv om det adderer til tiden en jakthundhvalp bruker på å bli jaktbar, 24mnd -> ca høsten 2015).

For å presisere litt:

Jeg mener at en god jakthund som regel også er et utmerket husdyr, tur og treningskammerat.

Men det motsatte, at husdyret, tur og treningskammeraten tilfeldigvis viser seg å bli en god jakthund, er sjeldent tilfellet.

 

Så selv om du kanskje skal jakte bare litt og er usikker på fremtiden, vil det være ganske smart å velge seg en jakthund "etter gode linjer", som det heter.

Alternativet "ingen-hund" er bedre enn "ubrukelig-hund" , sett med jegerøyne.. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...