Jump to content

vismut


gordon28

Recommended Posts

Folkens. Hvilken erfaring har dere med vismut ? Jeg har brukt dette i årets andejakt frem til i dag da tok jeg med stål ammo 12/76 36g nr 4 hagl i halv trangboring. Hagla jeg brukte er en remington 870 express. Stålhaglene gav umiddelbar effekt på overflyvende andetrekk. Anda gikk rett ned. Har ved flere anledninger stått på akkurat samme plass med fugl på samme avstand men da med 36g vismut hagl..ikke i nærheten samme effekt. . Syns vismut i det hele tatt har vært skuffende dårlig. .har demontert en patron og i den fant jeg flere halve hagl. Såg også at haglsvermen rakk mye lenger ut over vannet enn vismut gjorde. Hvordan er deres erfaringer med ammo til vannfugl? Stål. Vismut tungsten e.t.c

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet en god del and, og benyttet meg av vismuth de første årene. Jeg har brukt Rio Venatum str. 4 og 5 i 12/76, og må si at effekten har vært god nok (det finnes bedre alternativ). Har også prøve eley sine vismuthpatroner og minnes å huske at det har vært noe varierende resultater med disse. Som du sier er haglene av vismuth ikke "kulerunde". de er ujevne og tåler lite. Har funnet vismuth-hagl som er blitt pulverisert ved treff i andas lårbein, og det gir selvfølgelig liten gjennomtrenging.

 

Da jeg ofte får endene på kort hold på trekket, og ble lei av å betale snaut 30 kroner pr skudd, bestemte jeg meg i fjor for å forsøke stål (black cloud) i str 4. Bruker også her 12/76 patroner. Merker lite forskjell i effekt på stål/vismuth. Endene dør like godt av stål med andre ord. Hvertfall inntil en viss avstand, og følgelig skyter jeg på relativt korte hold. Blackclouden samler tett i min hagle og jeg bruker kvart åpning på min halvauto.

 

For å sammenligne kan en si som følger. Blackclouden sin høyere utgangshastighet gjør denne patronen (etter mitt skjønn) god nok til andejakt så lenge holdene ikke strekkes for langt. Ender skutt på ca15 meter har lite hagl i kroppen som tyder på at flesteparten av stålhaglene går gjennom og derfor har tilstrekkelig effekt. Vismuth har lavere utgangshastighet men den høyere egenvekten gjør likevel at gjennomslagskraften virker høyere på lengre hold. Igjen er dette min erfaring. Alt i alt har jeg i fjor og i år gått for de billigere stålpatronene og redusert holdene for når jeg skyter. Jeg opplever likevel at en del ender kun er "halvdaue" når jeg henter dem, dette både med vismuth og stål. Det kommer oftest av dårlige treff. Anda kommer fort og skuddet blir ikke alltid perfekt.

 

Om dette var til hjelp vet jeg ikke, men det er nå mine erfaringer om hagleammo til andejakt på trekk.

 

P.S. På snikjakt hvor det ofte er vanskelig å komme tett på endene har jeg til nå benyttet remington wingmaster (veldig tunge og solide hagl) i str. 4 og 5. Dette er utvilsomt den peste patronen jeg har prøvd på lengre hold, men den lages ikke lenger (?) og lageret begynner å skrante :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sikkert postet i nok haglepatron-tråder her til at jeg kunne skrevet en bok, men herr meyer nevner det viktigste poenget:

 

Hva du opplever på jakt betyr ikke en dritt, da det er tusen variabler, du er inhabil og svekket av sviktende menneskelig dømmekraft. (Alltid enkelt å skylde på ammunisjonen om du feilberegner avstand og/eller bommer, spesielt om det er en ny type ammunisjon eller noe du har hørt dårlige ting om.)

Hagleammunisjon tester du i din egen hagle under kontrollerte former (avstand, mål, osv), da kan du si noe fornuftig om treffbilder og inntrengning.

 

Dette er også gjort her på forumet, og publisert i en tidligere tråd. Vismuth kommer, om jeg ikke husker feil, helt ok ut av det. Selv om denne testen er noen år gammel, og ammunisjonen i dag er noe bedre, ofte takket være høyere hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Om man skal kikke litt på hva Amerikanerene gjør, de jakter jo litt ender og gjess, så bruker de for det meste #2 og #3 med forholdvis trange choker på trekket etter større ender som stokkand med stål. Stort sett tester de skuddbildet på 40 yds (ca. 36 meter) og prøver å finne kombinasjoner choke/patron som leverer 80-90% hagel innenfor en sirkel på 75cm. Et #3 haggel med utgang på 1500+ fps i stål vil normalt ha en hastighet på den avstanden på i overkant av 600 fps, som menes å være nok til å avlive en and sikkert.

Dette stemmer også godt med anbefalingene om å gå ned 2 hagelstr fra bly til stål...

Selv har jeg testet endel fabrikkammo over crono og på papp for å følge denne teorien med meget godt resultat.

Vistmut har jeg observert mye dårlig hastighet på og knuste haggel i fjærdrakta på gås...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...