Jump to content

Måleoppsett for lyddempere for rifle


cvatican

Recommended Posts

Der er vel generelt 2 forskellige grundopsætninger.

1: Mill Spec måling, 1 meter 90 grader på lyddæmpermundingen i en højde ca. 1,5 meter over bakken

2: Ved øret måling, hvor måleren placeres foran det øre som vender tættest på mundingen.

 

type 1 målinger har svært ved at vise reelle resultater for gode dæmpere, da dæmperstøjen let bliver overdøvet af kuglestøjen. Samtidigt vil en minimal afvigelse fra de 90 grader, kunne give markante forskelle i resultatet. Ligeledes kan en simpel forskel på fronten af dæmperen ændre måleresultatet drastisk. Erfaringer viser at man med gode dæmpere, kan ændre resultatet med op mod 8db, ved at flytte måleren 10cm frem eller tilbage i forhold til de 90 grader.

 

Ved øret måling (2) har en tendens til at give markant mere stabile målinger, som giver gode dæmpere fuld kredit for effekten. Derimod kan den type måling snyde lidt, hvis dæmperen eller piben er kortere eller længere, end det man sammenligner med. Primært fordi lydtryk reduceres i forhold til måleafstanden.

 

Ved dæmpermåling, er det også vigtigt med et måleudstyr som har kapacitet til at måle høj nok støj, samtidigt med at udstyret, reelt kan måle en støjtop, og ikke bare måler gennemsnitsstøjen over en given tid

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret.

Jeg synes det var gode kommentarer. Jeg har sett endel directional målinger på skjemaer hvor det viser seg at plassering av mikrofoner er følsomt for resultatet.

Jeg går ut i fra at man må ha peak hold måling og utstyr med nok dynamikk.

 

Da kommer spørsmålet. Finnes det firmaer som leier ut utstyr eller påtar seg målinger ?

 

Det må vel måles i frittfelt dvs i praksis ute for å unngå refleksjoner fra vegger eller andre reflekterende flater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...