Jump to content

Spørsmål om short action-kaliber


Peddyslate

Recommended Posts

Har en Rem 700 short action i 308 som vil funke bra for ei lang stund framover - men det er jo lov å fantasere. Nest etter jakt og banskyting er det ganske festlig, og koster ikke noe - ennå.

 

Når lysten eller behovet til å bytte løp blir for sterkt, så lurer jeg litt på om jeg kanskje skal gå et anna kaliber? Jo mer jeg leser jo mer virker det som at .308 er et litt gammeldags som langholdskaliber. Men det er allikevel mulig at alternativene ikke har egenskaper som passer meg like bra.

 

- Relativt lav egenvekt på våpen, vil ha den med opp på vidda

- Relativt kort totallengde, hadde håpa på å holde pipelenga på 24"

 

Enn gang i framtia er det mulig jeg vurderer ei rifle hvor størrelse og vekt på våpen og kule ikke er så viktig, men nå har jeg mer bruk for noe som ikke er for mye Bofors.

 

.260 Rem virker litt interessant. Samme hylse, men ei "bedre" kule, og tilsyntelatende nok energi for mitt bruk. Det eneste er at jeg får inntrykk av at man burde ha lang pipe for å få denne til å gå bra? Men det virker som om denne kula går bedre på lange hold enn hva som man får ut av .308. Skal den fly like godt må den være både lengre og tyngre, og man går fort tom for plass til krutt i hylsa. Det er jo mange andre alternativer der ute, men akkurat .260 virker som et godt alternativ siden inngrepene som må gjøres på våpenet er minimale.

Link to comment
Share on other sites

.300 winmag. Brotsje opp kammeret og åpne sluttstykket. Done deal. Kjempe langholdskaliber. Burde nok ha litt lenger enn 24" løp da, ellers midt i blinken. Nok energi til å velte det meste på jakt.

 

Edit: forresten, den går vel ikke i en remington short action.

 

Hva med en short magnum? F.eks. 7mm RSAUM eller noe sånt?

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert 7mm RSAUM, men jeg vil først og fremst ha bedre presisjon, og trenger vel egentlig ikke mer skyv. Jeg tror og at å prøve å holde vekta i sjakk er en prioritet. Har lest mye bra om .260, og tenkte at det var nok trykk i det for mitt bruk, samtidig som at det virker som at det flyr bedre enn .308? Vil ikke ei .30-kule komme mest til rette med long action?

 

7mm RSAUM virker litt barskere, ja, men med tanke på jakt er vel 6.5 ei litt bedre egnet kule for mindre vilt og mat?

 

7-08 Ackley Improved virker interessant, vannvittig bra tall! Men er det like praktisk anvendelig som .260 Rem?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en rem SA i 260 Rem og er meget fornøyd med den. Ble bygget for kombinasjonen posteringsjakt på rådyr/jaktfelt med lette/middels kuler og har en tung Lothar Walther pipe på 26" med 1:9 i stgning. Utrolig presis og med lav rekyl. Har også en Rem mod 7 i .308 og en Rem 700 SA i 7mm-08 men det er 260'en som blir mest brukt. Det fine med .260 er kuleutvalget og bruksområdet. Har etter hvert begynt med langhold og patronen har kapasitet til å komme ut til 900-1000m. Testet ladninger med Lapua Scenar-L 136gr i helgen. Hadde ikke noen skiver men skjøt på en sten med en diameter på .3 mil (ca 15cm) på 550m. Fikk 860m/s med 45,5gr N560 med ES og SD på 6, alle satt godt inne på steinen. Nå blir denn rifla nesten bare brukt til langhold, og selv om jeg burde hatt 1:8 i stigning for å stabilisere de lengste kulene har det ikke vært noe problem med Scenar.

Fikk testet litt presisjon også. 100m, 0,5-2,5m/s sidevind (kastevind) fra venstre. Beste samling en vannret linje, 20mm bredde, 4mm høyde spredning med Scenar-L, så potensialet er der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet hva Palma match er for noe, men Palma hylser? Mulig jeg ikke har kommet til det kapitlet i ladeboka :lol:

 

Er 26" et must eller vil jeg klare meg med 24"? Jeg får inntrykk av at kuler under 140 grain klarer seg med litt kortere løp. Og som sagt, til jakt blir det lite stor-storvilt. Scenar yter jo fantastisk på papiret, og spesielt 123 hvis jeg slipper de aller hardeste ladningene og løpsbrenning...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke mista nattesøvnen pga. 6 cm løp. Bruk det du har lyst på eller det som er praktisk.

 

Skal du skyte langt (de magiske 1000 m) så dropp tanken om lette kuler. 140gr er saliggjørende. Jeg bruke A-Max, Scenar eller MK avhengig av hva som er billigst hos skytterlaget. De funker og ruinerer ikke lommeboka. Om de bare kommer ut i 800 m/s så er alle problemer løst. Det får du til det .260 og 60 cm løp om ikke noe er galt.

 

Nå er det noen år siden jeg kjøpte og leste ladeboka, og jeg er ikke sikker på om de nye utgavene sier noe om Palma hylser. Den jeg leste tror jeg var før hylsa ble designet :wink: Palma hylsene har små tennheter i stede for store som er vanlig. Fordelen er at små heter gir jevnere trykk, som resulterer i jevnere hastighet på skudda. Det er viktig for å unngå høydespredning når du skyter langt. Hastighetsvariasjon er et av de store problemene nå holdet begynner å bli langt. Jeg skyter 6,5x55 og sliter litt med det jeg synes er for stor variasjon i Vo.

Link to comment
Share on other sites

Gå inn og se på 6,5x55 SKAN i Lapuas ladetebell, her har de testet med tre forskjellige løpslengder. De tunge kulene taper minst hastighet pr cm.

Til langhold er det en fordel med de tyngste kulene pga at de får mindre vindavdrift og de holder hastigheten lenger.

260 er vel så vidt jeg vet ikke særlig utsatt for løpsbrenning da det ikke er noe ekstremt hylsevolum i forhold til kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke helt å se for meg at man får bedre presisjon ved å skifte kaliber?

Alle våpen og kaliber har presisjonspotensiale. Man må bare jobbe litt med kuler, hylser og krutt, samt skyte endel, så finner man sweet spot'n etter hvert. 308 har med dagens moderne kuler, stort potensiale på lange hold. Men det virker for meg som om at "alle" tror at bare de kjøper noe uvanlig eller en magnum, så kommer resultatene av seg selv. Vel, dere blir lurt ;)

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ikke i seg selv. nei. Men bedre flyveegenskaper på ei lettere kule og lavere flyvevekt kan gi et våpen som er lettere å skyte bra med. Det er jo først og fremst det å gå litt ned i kaliber som jeg syns er interessant. Jeg ser og for meg at når jeg bytter løp, vil jeg øke til 24" fra dagnes 20". Tykkelse på pipa og totalvekt kan bli lavere med ei 6.5 kule over ei på 7.62. Jeg vil unngå å måtte dra kulevekta med 308 fordi jeg ender opp med mer rekyl og uansett da driver på med noe som er endel grovere enn hva jeg kunne tenke meg å peke på vilt med.

 

Alt er relativt ;)

Link to comment
Share on other sites

308 har med dagens moderne kuler, stort potensiale på lange hold.

Etter å ha fikkla rundt med .308 en stund må jeg bare si at som en 1000m patron så er den noe krampaktig. Du bør helst ha lang pipe for å få mest mulig fart ut av den. Det trenger du uansett lett eller tung kule. De kulene som jeg ville brukt er dyre å kjøpe i Norge. 155gr'ere når frem, men jeg synes de har for dårlig BC. Er det antydning til trekk i lufta, så må du tolke vind som en sjaman for å være i nærheten av det du sikter på.

 

Men det virker for meg som om at "alle" tror at bare de kjøper noe uvanlig eller en magnum, så kommer resultatene av seg selv.

Det kom fra kammerets største og mest profilerte "magnumrotte" :mrgreen::lol:

 

Vel, dere blir lurt :wink:

Mulig det, men jeg synes nå fortsatt at det er lettere å treffe med 6,5x55, som tilsvarer .260, enn .308. Faktisk så synes jeg forskjellen er så stor at jeg avviklet .308'en til fordel for en plass i skapet til noe annet mere fornuftig. Hadde jeg bare valgt å skifte ut den utskutte pipa, hadde det blitt en 6,5x47,.260 el. .260AI. Men det har jo ikke noe for seg når jeg har flere 6,5'ere fra før :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha noe til å skyte virkelig langt med i short action så er nok 7mm WSM noe av det grommeste. Jeg har 24" pipe i min og får relativt bra fart med den. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=73791

 

Men siden du vil ned i kulevekter og rekyl så er nok ikke noe som sender 180 grains Berger Hybrid (g1 bc =0.674 avgårde i 885 m/s det du trenger. Det ER forøvrig lettere å treffe på langt hold med god bc og høy hastighet :)

 

Jeg ville nok beholdt den 308 pipa ei stund til og trent med den. På jakthold så fungerer 308win veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker magnum, men bruker dens fordeler primært pga mer punch på lenger hold, til jakt.

 

Det er klart, at skal man ha en kort og hendig rifle, og skyte langt, så utgår 308 for de fleste, selv om jeg leser om mange 308 skyttere over dammen, som produserer bedre resultater på 1000 yards, enn det jeg noen gang klarer med noe annet kaliber.

Når noen skriver kort pipe/våpen, og langhold i samme setning, så harmonerer ikke dette i mine ører, iallefall ikke opp mot 1000 meter og forbi. En standard 6.5x55 med kort pipe, må lades hardt og effektivt for å få ok driv, og om man ser på Roe, så skyter han sjelden på de helt lange holda med sin 6.5

Da tauer han frem en 338.

 

Det er mye spennende å velge i der ute, og det jeg mente i mitt forrige innlegg, er at uansett hva man skyter med, så man trene mye, og ha kontroll på ammoen, for å få gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok beholdt den 308 pipa ei stund til og trent med den. På jakthold så fungerer 308win veldig bra.

 

Det er planen min. Enn så lenge, og ei god stund framover duger det mer enn nok for meg!

 

@Knuterik: Det er relativt sett. Jeg skal ikke ha ei krattbørse som jeg forventer skal nå ut på kilometeren, men det vil være kjekt om jeg kan holde totallengda på rundt 110cm, og vekta relativt lav. En dag skal jeg nok ha noe stort og grovt, men tanken er å gå garderoben komplett "nedenfra og opp". Og det jeg ender opp med da, er at det ideelle teoretisk sett er noe med tilsvarende hylsevolum som .308, men ei litt mindre kule. Når jeg har brukt nok tid på bane, og for alvor går etter større vilt, da blir det ei lang kasse med noe kraftigere, som .338LM eller .300WM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke ha ei krattbørse som jeg forventer skal nå ut på kilometeren,..

En helt vanlig Tikka T3 som veier 2,8kg (tror jeg) med 57cm løp i 6,5x55 har ikke noe som helst problem med å nå ut til kilometern :wink:

Børsa er også fin å bruke i krattet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Bra å høre! Klart, om 105-110cm børse i .260 Rem klarer å samle "bra" på 1000m så har jeg ingenting imot det ;)

 

Men jeg regner jo med at litt av alt-mulig-forventningene mine gjør at NOEN kompromiss kommer i form av slagkraft på lange hold, langholdspresisjon sammenligna med våpen bygd for überpräzision. Men halvparten av grunnen til å tulle rundt er jo ren lyst! Mulig det er bedre økonomi å bare kjøpe et ferdig våpen enn å fikle og tukle, men det er jo så morsomt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...