Jump to content

Nybegynnere på fjellrypejakt


Tlo

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg og to kompiser tok jegerprøven i vår, og tenkte å prøve oss på fjellrypejakt på Senja til helgen. Vi er ferske jegere, men har jaktet lirype tidligere i jakta. Da brukte vi derimot hund, så dette blir jomfruturen som støkkjegere. Vi er derfor på utkikk etter noen tips og triks. Er særlig interessert i choker og valg av haglpatroner. Har forstått det slik at rypa blir mer sky utover i jakta, og dermed går på lengre hold, og at man derfor burde velge større hagl enn tidligere i jakta. Har som sagt lite erfaring med dette, men hvor skal man legge seg på skalaen? Holder det meg vismut i størrelse 6, eller burde man gå for noe større? Og hvilken kruttladning burde man i så fall gå for? (Regner med at større hagl krever høyere kruttladning for å kompensere for høyere vekt) Angående choker så gikk det i sylinder og 1/4 når det ble jakta lirype med hund 10. september, noe jeg forstår som det beste slik som rypa trykket da. Jeg forstår det slik at dette blir helt annerledes, men vet ikke helt hvor annerledes. Snakker vi full trangboring? Jeg forstår selvfølgelig at det er individuelt hvordan rypa vil oppføre seg, og at det må tilpasses til de faktiske forholdene på jaktdagen, men er likevel ute etter noen veiledende tips.

 

Har forstått at man burde oppsøke terreng hvor rypa kan trives, dvs. terreng med ly for vær og vind, og tilgang på mat. Om noen har andre tips til hva man burde tenke på når man begir seg ut i fjellet, så mottas også det med takk.

 

Til slutt er det også bare å skrike ut om noen sitter inne med lokalkunnskap og gode tips til jaktterreng. Blir nok å gå i Statskog sine terrenger i Tranøy.

 

Alle tips mottas med stor takknemlighet.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lenge igjen til snøen kommer, og da er haglehold vanskelig.

 

Rifle og en god håndkikkert er min løsning.

 

Se an været, har det blåst og vært ufint noen dager og så klarner det opp til godvær, da pakker du snippsekken, kjøper kaffe og kvikklunch og trasker opp til terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Finner du høyda fuggeln er på den dagen så prøv å hold den bortover. Husk å hold utkikk bakover etter fuggel som du balanserer deg forbi. Plutselig sitter de å ser undrende på deg 15 meter bak deg.

 

En salongrifle i sekken innskutt på 75 meter vil øke sjangsene dine betraktelig.

 

Ører og kikkert er de to viktigste instrumentene dine på fjellrypejakt i ukjent tereng. Husk at fjellrypa som oftest holder kjeft i oppflukten, du hører bare suset/plystringa fra vingene.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva det er men synes ikke rypa trykker slik som vanlig, skal derfor bytte fra IC til modified , 1/2 åpning. Skal ta en tur i helga, rypa begynner å bli mer og mer hvit, da blir tingene litt vanskeligere . Rifla blir også på ryggen, 308win med lapua lockbase.

 

Gikk opp i gryllefjordbotn i helga, så ca 20 stk. Vanskelige forhold siden ho var så skjær. Blei ei i sekken. Lirype.

 

Neste gang skal jeg kjøre til tunnelen i kaperdalen å gå derfra mot ostervannet.

Hørte en del smell derfra så tenkte jeg skulle prøve der.

Nede ved ostervannet tror jeg det kan ligge en liten harepus på lur.

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...