Jump to content

benelli nova og nitedals leirdue ammo, ujevn sverm,


høggern

Recommended Posts

jeg har en benelli nova.i den bruker jeg 1/4 choke på. i helga var jeg å skjøt leirduer med nitedals leirdueammo, i stål. hadde en del skudd jeg var helt sikker på at jeg traff på uten at dua reagerte. så tilslutt hengte jeg opp en 60 cm papp plate på 15 meter og skjøt på den. i svermen var et flere "hull" som det var plass til en leirdue i. er dette normalt? syns forresten det var veldig stor spredning(god plass mellom haglene) på så kort hold. bør jeg finne fram 1/2 choken min til rypejakta og teste ammo med den, eller sprer leirdueammo ekstremt mye?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
jeg har en benelli nova.i den bruker jeg 1/4 choke på. i helga var jeg å skjøt leirduer med nitedals leirdueammo, i stål. hadde en del skudd jeg var helt sikker på at jeg traff på uten at dua reagerte. så tilslutt hengte jeg opp en 60 cm papp plate på 15 meter og skjøt på den. i svermen var et flere "hull" som det var plass til en leirdue i. er dette normalt? syns forresten det var veldig stor spredning(god plass mellom haglene) på så kort hold. bør jeg finne fram 1/2 choken min til rypejakta og teste ammo med den, eller sprer leirdueammo ekstremt mye?

Benelli Nova eller ikke, det spiller ingen rolle. Du skjøt på leirduer, var dette jegertrap? Isåfall er det 10 meter fra din standplass og fram til kastearmen, og du må vere svært rask for å skyte dua etter 15 meter, altså 5 meter foran kastemaskina :wink: Er du så rask så er 1/4 ok, men det er du kanskje ikke, og da bør du bytte til 1/2. De aller fleste bruker 1/2 choke, 24 grams stålladninger og gjerne hagl nr. US7 (2,5mm) på norske jegertrapbaner.

Synes det er litt merkelig med store hull i svermen i pappskiva på 15 meters hold, hmm. Er du sikker på at skiva ikke var litt lenger unna?

Du bør uansett ikke bruke denne erfaringa som utgangspunkt for rypejakta. På rypejakt bør du bruke jaktammunisjon, f.eks vismut i 30 eller 32 gram, gjerne 1/4 nå og 1/2 litt senere i jakta. Det finnes også gode patroner med stål til jakt, men vær obs. på rikosjettfaren i steinura. Skitt Jakt :D

Link to comment
Share on other sites

skjøt duene ut med liten kastemaskin

 

papp skiven ble skutt på max 15 meter, jeg skritta 15-16 skritt å min erfaring er at mine skritt er ca 0,9m når jeg går sånn.

syns svermen var veldig ujevn og spredde mye.

 

testa forresten rype ammo på 15 meter nå i begynnelsen av jakta og svermen var mye tettere og jevnere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...