Jump to content

objektiv info om fòr?


Stefflus

Recommended Posts

Har ei lita 13uker gamal ei her, som går på Brit care valpefòr og litt hjemmelagd innmatskørv. (første hund, ikke jakthund men kantarellhund)

Så er det slik at vi bor langt bort i huttiheiti etter sørnorsk standard, eller et passelig hønskræv etter nordnorsk standard, så veterinærkontor fins det bare èn av.

Tror nok det klødde litt i chip'en da vi var der sist, men vet.kontoret (som selger Royal Canin), anbefalte for å få bukt med dette og labbiting -Royal Canin.

 

Går veldig bra nå, og blir nok vom etter hvert uansett hvilke anbefalinger man måtte få, i en eller annen kombinasjon, men jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med å sile ut hva som er anbefalinger basert på provisjon, og hva som er god og objektiv informasjon?

Rart igrunn at det ikke fins en sticky på fòr?

Link to comment
Share on other sites

God og objektiv info om bikkjemat kan du gløyme å leite etter... Den infoen er så godt som alltid ei god blanding av business og religion. Dei aller fleste med fagkunnskap (veterinærar) sel eit eller anna fôr og anbefaler etter eiga lommebok, og på den andre enden av skalaen ligg dei som har sett lyset med fôr A frå produsent B og/eller sett mørket med fôr C frå produsent D. Prøv sjølv!

Link to comment
Share on other sites

Har overhørt et foredrag fra Veterinær instituttet om for.

Det var som HK skriver. ALLE er salige i sin tro om for, og anbefaler det de tjener penger på.

 

Slutt kommentaren til foredragsholderen var enkel. Finn deg et Premium for. Produsent er likegyldig.

Og hold deg til det foret. Bikkja skal ikke skifte for. De eter det de får. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det som vanligvis er viktigst, er fett/protein innholdet. Avhengig av aktivihetsnivå og forbrenning, går enn opp og ned på disse.

 

Velg det formerket du lettest får tak i, i en dyrebutikk. Da er det mindre sjangs for krøll med magen, hvis du finner ut at du vil gå opp og ned på fett/proteing mengden. Kan være greit med et merke med mye utvalg i. Noen reagerer på fisk f.eks

 

Blir det komplisert å tenke slik, er det bare å finne ett for en er fornøyd med, og holde seg til det. Kanskje gi en klatt vom i ny og ne, for å venne hunden til det. Evt gå litt ned på formengde og alltid legge i en liten klatt med det.

Kommer det da perioder med mere aktivitet, øker du bare vom innholdet, etterhvert som hunden trenger det. Vom kommer og i tørket versjon, som er praktisk til flere dager hjemmefra, når en ikke har tilgang på fryser.

 

Stinker avføringen skikkelig, kan det være noe i foret, som ikke tåles så bra f.eks

 

Hundefor er religion for mange. Kun det de selv bruker, som duger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt hund i maange år nå, og testet det meste av fòr på markedet. Min erfaring er at det skiller lite mellom de typiske høykvalitets dyrebutikkfòrene - Eukanuba, Royal Canin, Hills osv, mens alle mine har fungert dårligere på Labb, Nutro Choice, Brit's og lignende. Men, så lenge du ikke kjøper fòret på Rema 1000 og hunden er fin i holdet, blank i pelsen, har mørk, passe hard avføring som ikke lukter altfor ille, så fungerer fòret greit. Det jeg synes er greit med f.eks RC og Eukanuba er at de også har gode høyenergifòr som det er greit å gå over til i mer aktive perioder. Vom og hundemat fungerer jo strålende, for min del blir det for tungvint å bruke som fullfòr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...