Jump to content

Chapuis S/S


Asle1987

Recommended Posts

Kjøpte meg en lett 20 cal, gravert s/s Merkel med engelsk stokk - men fant ut at den ble belastende for håndleddet - når jeg gikk i "klarstilling" over lengre tid.

Har derfor kjøpt meg en Chapius o/u med pistolgrep.

Innmaten ser ut for å ikke ha like mye støpegods som en italiener i samme prisklasse.

Men om det betyr noe?

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok være at du sier noe der altså. Jeg går jo som oftest på støkkjakt, og da blir det som dere vet en god del klarstilling. Men uansett, jeg skal prøve det - det kjentes iallefall veldig rett ut når jeg prøvde det i butikken.

 

Nå skal det også sies at jeg forelsket meg rimelig kjapt i elegansen i denne hagla, tror franskmenn er litt mer sofistikert enn italienerne. Eller Tyrkerne for den saks skyld (har en Yildiz nå..)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har gått til innkjøp av en Chapuis S/S med engelsk stokk, personlig synes jeg denne hagla oser av kvalitet og ser veldig bra ut.

 

Er det noen som har erfaringer? Er dere fornøyd med hagla osv?

 

Ser fram til svar.

 

 

Hei!

 

Har også en Chapuis RGP i 12/70 som jeg er meget godt fornøyd med! Stokken passer meg godt, skyter jevnt 20-23 duer med denne. Pent treverk også.

Ser at den nye serien har round-action;

 

http://www.chapuis-armes.com/11-nouveau ... und-design

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hva betyr DB i 7x65R, er det bare jeg som ikke forstår.

 

Jeg er ikke veldig inne på våpenutrykk enda - da jeg kun har eid to hagler tidligere, og denne Chapuis blir min tredje.

 

Nå venter jeg bare på at Rogne skal gjøre seg ferdig med det de må gjøre, og på at lensmannskontoret skal behandle ferdig kjøpetillatelsen.

 

Gleder meg til å få den hjem, og teste den første runden på støkkjakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har endelig kjøpstillatelsen kommet, og haglen står trygt plassert i våpenskapet. I morgen drar vi på dens jomfrutur i fjellet, skal se om det er noe rype å få skutt. Håper jeg er like forelsket i hagla etter turen som jeg er nå. Det skal bli ganske spennende å se om det blir tungt for håndleddet å holde i engelsk stokk hele dagen, men det får vi helt enkelt se.

Link to comment
Share on other sites

Min har cyl og 1/4.

Nå har jeg prøvd div. ammo - og du verden for en forskjell det er på ulike størrelser/merker.

 

Jeg trodde først at noe var galt - da cyl hadde trangere (og ikke minst jevnere dekning) enn 1/4 løpet.

 

Nå har jeg funnet de idèelle patroner for rype/orrfugl, og hare/storfugl/ og gås.

 

Men jaggu "tok det noen patroner og tid".

 

Innenfor 35 m - har den grei dekning på rypestørrelse.

 

 

Med slug - er det 7 cm presisjon på 30 m, men 10 cm for høyt.

 

Det regulerer jeg til "midt i" ved å skru på et annet forsikte.

Kan jo bli aktuelt hvis jeg skal på grisejakt hvor slug er tingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...